گذری کوتاه بر زندگی‌نامه شهید «محمدرضا مویدی»
گذری کوتاه بر زندگی‌نامه شهید «محمدرضا مویدی»
شهید «مویدی» پس از آغاز جنگ تحمیلی در سال 1360 به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمده و راهی جبهه شد. این شهید والامقام پس از چندی مبارزه با دشمن، سرانجام در تاریخ 25 اسفندماه 1366 در عملیات بیت‌المقدس 2 به شهادت رسید.

به گزارش پایگاه خبری صدای بناب، شهید «محمدرضا مویدی» در سال 1337 در شهرستان مراغه به دنیا آمد. وی پس از آغاز جنگ تحمیلی در سال 1360 به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمده و راهی جبهه شد. این شهید والامقام پس از چندی مبارزه با دشمن، سرانجام در تاریخ 25 اسفندماه 1366 در عملیات بیت‌المقدس 2 به شهادت رسید.

زندگی‌نامه شهید:

شهید «محمدرضا مویدی»، در سال 1337 در شهرستان مراغه به دنیا آمد. دوران کودکی خود را در کانون گرم و صمیمی خانواده سپری کرد و همراه با تحصیل، از یادگیری مسائل مذهبی و دینی غافل نبود. تحصیلاتش را در مدارس تدین، امیرکبیر، دکتر شمشیری و فردوسی مراغه به پایان برد.

با مطالعه کتاب و ایجاد رابطه با نیروهای انقلابی و روحانیت، روح و فطرت خداجوی خود را صیقل می‌داد. اواخر دوره دبیرستان، زمانی که 18 سال بیشتر نداشت، با جان و دل و به صورت تمام‌وقت به خدمت انقلاب درآمد. سال 1360 ازدواج کرد که حاصل آن یک پسر و یک دختر به نام‌های علی و فاطمه می‌باشد.

از همان ابتدای شروع غائله کردستان و بعد هم جنگ تحمیلی به جبهه‌ها شتافت و تا موقع مجروحیتش 5 بار در جبهه‌ها حضور یافت. بعد از مجروحیت، مسئولیت اطلاعات و تحقیقات سپاه شاهین‌دژ و سپاه پارس‌آباد مغان را بر عهده داشت.

بعد از تشکیل وزارت اطلاعات، رئیس اداره اطلاعات سراب، مراغه، و مسئول حفاظت اطلاعات سپاه بناب شد. آخرین باری که به جبهه اعزام شد، از ناحیه گردن به شدت رنج می‌برد. پزشکان او را از حضور در جبهه منع کرده بودند. با این حال شوق شهادت، او را طرف جبهه کشاند و در عملیات بیت‌المقدس 2 به سال 1366 با رشادت تمام جنگید و در نهایت به شهادت رسید. پیکر مطهرش مدت‌ها در منطقه ماند و 7 سال بعد از شهادتش، در مراغه به خاک سپرده شد.

خصوصیات بارز شهید:

به نماز، اهمیت فراوانی می‌داد. همیشه با وضو بود. مستحبات را ترک نمی‌کرد و 3 روز هفته را روزه می‌گرفت. نسبت به اقامه نماز شب مقید بود. به ائمه اظهار علاقه خاصی داشت.

خاطرات، «کریم حرمتی»، همرزم شهید:

با این‌که تازه به واحد اطلاعات لشکر معرفی شده بود، اما رفتار و حرکاتش از بزرگواری، همت، مدیریت و توان کاری او حکایت می‌کرد. در انجام کارها مشارکت جدی، مرتب، و منظم داشت.

در برخورد با مشکلات و بقیه همرزمانش از متانت خاصی برخوردار بود و برای پیوستن به نیروهای شناسایی و کسب اطلاع از موضوعات ضروری نظامی و اطلاعتی، تلاش وافری انجام می‌داد. همین امر سبب می‌شد مسئولین مجبور شوند از وجود ایشان در ماموریت‌ها بهره بگیرند.

فرازی از وصیت‌نامه شهید:

من مرگ سرخ را انتخاب کرده‌ام و قدم در این مسیر نهادم و امیدوارم که خدا نیز مرا به راه راست، راه شهیدان، راه صالحان و راه صدیقان هدایت فرماید.

می‌خواهم با اخلاص و پاکی تمام در راه تو بجنگم و این کار را با صمیم جان تا آخرین قطره خونم، انجام خواهم داد. پیروزی را فقط از تو طلب می‌کنم. خداوندا بزرگ فتح و ظفر را، نصیب سربازان اسلام کن.

دشمنان را خوار ساز و پاسداران را که عاشقانه در راه تو به جانبازی مشغولند، به راه راست و راه مستقیم هدایت کن. اگر در راه تو شهید شدیم، شهادت‌مان را قبول کن و به پدر و مادرمان صبر عنایت بفرما و به امامم و به پیر و مرادم به خمینی بزرگوار عمری طولانی عطا کن.

 

منبع/ خبرگزاری دفاع مقدس