یک گام تا ساخت هیترهای فشار قوی نیروگاه‌های حرارتی
یک گام تا ساخت هیترهای فشار قوی نیروگاه‌های حرارتی
معادلات عصر انرژی به سرعت در حال تغییر است و کشورهای توسعه‌یافته به دنبال جایگزین‌های مناسبی برای سوخت‌های فسیلی هستند. این تغییرات بنیادی در نظام تامین انرژی دنیا، عملا همه معادلات را به نفع صنعت برق تغییر می‌دهد. چرا که برق نه تنها یک زیرساخت توسعه‌ای است بلکه با اتکا به انرژی‌های تجدیدپذیر و با کمترین میزان آلایندگی زیست محیطی هم قابل تولید است. با این وجود استفاده از نیروگاه‌های حرارتی تا سالیان سال اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری صدای بناب، محمداکبری مدیرعامل  شرکت پویش گستر صنعت با اشاره به الزامات ساخت هیتر فشار قوی برای نیروگاه‌های حرارتی در نیروگاه‌های حرارتی، تصریح کرد: از آنجا که گردش توربین‌ها با اتکا به فشار بخار بویلر، پروسه اصلی تولید برق در نیروگاه‌های حرارتی محسوب می‌شود، هیترهای فشار قوی می‌توانند به افزایش کارآیی واحدهای نیروگاهی کمک بسزایی کنند، چرا که این تجهیزات که به‌عنوان گرم‌کن آب تغذیه، شناخته می‌شوند در مسیر آب ورودی به بویلرهای نیروگاه نصب شده و به افزایش راندمان کمک می‌کنند. وی در ادامه خاطرنشان کرد: آب تغذیه که تحت فشار و با دمایی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ درجه به ورودی بویلر می‌رسد و پس از آن توسط سیستم حرارتی بویلر به بخار سوپرهیت تبدیل می‌شود عامل اصلی برای به گردش در آوردن توربین‌ها و تولید برق است.

اکبری با بیان اینکه مکانیزم هیترهای فشار قوی تولید شده در شرکت پویش گستر صنعت، از نوع مبدل‌های پوسته‌ لوله‌ای است، اظهار کرد: وزن این نوع هیترها با توجه به ظرفیت توربین‌های نیروگاهی بین ۱۰ تا ۷۰ تن متغیر است. به عنوان مثال در نیروگاه نکا که بزرگ‌ترین نیروگاه حرارتی ایران محسوب می‌شود و هر توربین آن ۴۰۰ مگاوات برق تولید می‌کند، از هیتر فشار قوی به وزن تقریبی ۷۰ تن استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت پویش گستر صنعت به تولید هیترهای با تناژ بالا در این شرکت از مسیر مهندسی معکوس، اشاره کرد و گفت: ما این نوع هیتر را در سالیان گذشته به طور کامل بازسازی و حتی در طراحی برخی از بخش‌هایش تغییراتی ایجاد کرده‌ایم. برای این بازسازی مهندسان و همکاران ما در شرکت، بیش از یک سال زمان صرف کردند و در نهایت نتیجه کار بسیار رضایت بخش بود.

اکبری در ادامه خاطرنشان کرد: ما  از سال گذشته مشغول ساخت نوعی هیتر فشار قوی هستیم که قرار است برای اولین بار در نیروگاه حرارتی سهند در شهر بناب آذربایجان شرقی جایگزین هیتر قدیمی شود. تا پیش از این، عمده هیترها از خارج از کشور و معمولا از چین وارد می‌شد و تامین آنها هزینه ارزی قابل‌توجهی را به نیروگاه‌ها تحمیل می‌کرد.

این فعال اقتصادی از برنده شدن مناقصه مربوط به هیتر فشار قوی نیروگاه بناب در سال ۹۸ خبر داد و افزود: ما در همان زمان ساخت این هیتر را آغاز کرده و در گام اول نسبت به تهیه نقشه‌های آن اقدام کردیم. با توجه به اینکه شرکت تولید برق سهند به دنبال یک جایگزینی مطابق با طراحی اصلی هیترهای خارجی بود، ما تلاش کردیم طراحی را با اتکا به مهندسی معکوس انجام دهیم و خوشبختانه در این امر به همت همکارانمان در دفتر مهندسی شرکت، موفق عمل کردیم.

اکبری به ساختار کلی هیتر در حال ساخت در شرکت پویش گستر صنعت اشاره کرد و گفت: بخش‌های عمده‌ تشکیل دهنده‌ این هیتر قطعات فورج (مانند تیوب شیت و عدسی واترباکس) لوله‌های فولادی، ورق‌های فولادی و آلیاژی، قطعات سیستم‌های کنترلی و ماشین کاری انجام شده است. به علاوه ما نصب و راه‌اندازی این هیتر را هم عهده‌دار خواهیم بود. در حقیقت ما پس از اتمام کار طراحی و ساخت قطعات، مرحله مونتاژ را آغاز کردیم و خوشبختانه در حال حاضر در مرحله جوشکاری لوله‌ها قرار داریم و امیدواریم که نهایتا تا اول مهر کار نصب این هیتر پایان یافته و به مرحله تست برسد.

وی تاکید کرد: تست نهایی هیترهای فشار قوی، تست هیدرواستاتیک است که بر اساس آن هیتر باید با ۱/ ۵ برابر ظرفیت نامی‌اش تست شود. ظرفیت نامی هیتر ساخته شده حدود ۲۶۰ بار است، بنابراین باید در تست بین ۴۰۰ تا ۴۱۰ بار فشار را تحمل کند. ما امیدواریم که پس از طی موفقیت‌آمیز این تست‌ها، این هیتر به نیروگاه منتقل شده و به مرحله راه‌اندازی برسد.

مدیرعامل شرکت پویش گستر صنعت با اشاره به اینکه تا پیش از افزایش بی‌سابقه نرخ ارز عمده هیترها از کشورهایی مانند ایتالیا و آلمان وارد می‌شده و پس از آن چین بازار ایران را در دست گرفته، اظهار کرد: اگر ساخت و نصب این هیتر فشار قوی نتیجه‌بخش باشد، قطعا ما می‌توانیم نیاز کشور را تامین کرده و از این طریق از خروج ارز از کشور جلوگیری کنیم.

اکبری همچنین خاطرنشان کرد: ناظر اصلی کار ما در این پروژه «پژوهشگاه نیرو» است که لحظه به لحظه کار را رصد می‌کند. در طول این مدت نمایندگان پژوهشگاه به طور دائم بخش‌های مختلف کار را کنترل کرده و بر همه امور نظارت داشته و از روند تولید رضایت کامل دارند.

وی در پایان اصلی‌ترین مشکل فعالان صنعت برق را کمبود نقدینگی دانست و تصریح کرد: بازیگران اصلی صنعت برق اعم از شرکت‌های کارفرما و فعالان بخش خصوصی به صورت زنجیره‌وار به یکدیگر متصل هستند، به همین دلیل کمبود منابع مالی در شرکت‌های کارفرمایی و عدم پرداخت به موقع مطالبات تولیدکنندگان برق، پیمانکاران و سازندگان، به صورت گسترده به تمامی فعالان این صنعت سرایت خواهد کرد و عملا امکان تادیه بدهی‌های آنها را به شرکت‌های پایین‌دستی از بین می‌برد. بنابراین شاید اصلی‌ترین و مهم‌ترین مساله‌ای که باید در صنعت برق حل شود موضوع کمبود منابع مالی و پرداخت بدهی‌های معوق است.

انتهای پیام / رقیه فتحی