۷۵ درصد کود مورد نیاز کشاورزان آذربایجان شرقی تامین شد
۷۵ درصد کود مورد نیاز کشاورزان آذربایجان شرقی تامین شد
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزان آذربایجان شرقی گفت: بیش از ۷۵ درصد از کود مورد نیاز کشاورزان استان از محل برنامه ابلاغی به میزان ۱۳۱ هزار تن تامین شد.

به گزارش صدای بناب به نقل از خبرگزاری  ایرنا، جمشید باقریان، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به قرار گرفتن در آستانه کشت های بهاره، افزود: با توجه به ذخیره کودهای مورد نیاز کشاورزان مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی اظهار داشت: با وجود چالش های موجود و محدودیت های اعتباری، ارزی و تحریم های ظالمانه، این شرکت موفق شده انواع کودهای مورد نیاز کشاورزان و بهره برداران در حمایت از تولید محصولات کشاورزی به ویژه طرح جهش تولید، کشاورزی قراردادی و الگوی کشت را تامین و تدارک ببیند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزان آذربایجان شرقی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون میزان توزیع کود به کشاورزان و بهره برداران استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴ درصد افزایش یافته است.

باقریان، ادامه داد: در زمان کنونی برای رفع دغدغه کشاورزان و بهره برداران، بیش از ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن انواع کودهای مورد نیاز کشاورزان در انبارهای سازمانی برای کشت های بهاره ذخیره شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۷ درصد افزایش یافته است.

وی به کشاورزان و بهره برداران توصیه کرد، از هم اکنون با مراجعه به مراکز خدمات جهادکشاورزی و کارگزاران توزیع نهاده های کشاورزی حوزه فعالیت خود نسبت به تامین کود سرک بهاره اقدام کنند و تهیه کود مورد نیاز خود را به دقیقه ۹۰ موکول نکنند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزان آذربایجان شرقی با بیان اینکه این شرکت بیش از ۱۵۰ کارگزار در سطح استان دارد که تامین و توزیع کود به کشاورزان و بهره برداران از سوی آن ها انجام می شود، گفت: کارگزاران نیز با توجه به پایان سال و شروع تعطیلات نوروزی و محدودیت تردد کامیون های حامل نهاده های کشاورزی در جاده ها، نسبت به خرید به موقع سهمیه های تخصیصی خود سریعا اقدام کنند تا در پیک مصرف کود و اوج تقاضا، کشاورزان و بهره برداران با کمبود کود در شهرستان ها و بخش ها مواجه نشوند.

باقریان، همچنین از مدیران جهادکشاورزی شهرستان ها و مراکز خدمات کشاورزی نیز خواست، کارگزاران تحت پوشش را برای خرید سهمیه های تخصیصی ملزم کنند تا مشکلی در تامین کود کشاورزان به وجود نیاید.

وی با اشاره به اینکه مصرف کود از فاکتورهای مهم در ارتقا و افزایش تولیدات کشاورزی است، اظهار داشت: بر اساس آمار و اطلاعات مراکز تحقیقاتی، مصرف کود در ایران نسبت به میانگین جهانی کمتر بوده و اگر کودها به صورت بهینه و به موقع مصرف شود موجب افزایش تولیدات کشاورزان خواهد شد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزان آذربایجان شرقی گفت: مصرف کودهای کشاورزی با نظر کارشناسان مراکز تحقیقاتی و جهاد کشاورزی انجام می شود و میزان مصرف آن ها نیز برای کشت های آبی و دیم با نظر آنان تعیین می شود.

باقریان، خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد از هزینه کودهای یارانه ای این شرکت توسط کشاورزان و بهره برداران و ۷۰ درصد از سوی دولت پرداخت می شود.

آذربایجان شرقی با داشتن یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دیم و آبی سالانه نیازمند ۱۶۰ هزار تن کود کشاورزی است.

  • منبع خبر : ایرنا