افزایش صادرات گمرکات آذربایجان‌شرقی / ترکیه، عراق و ارمنستان بزرگترین مقاصد صادراتی استان هستند
افزایش صادرات گمرکات آذربایجان‌شرقی / ترکیه، عراق و ارمنستان بزرگترین مقاصد صادراتی استان هستند
ناظر گمرکات آذربایجان‌شرقی گفت: در دو ساله دولت سیزدهم گمرکات استان بالغ بر ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار صادرات داشته‌ که از نظر ارزش دلاری ۴۱ درصد و وزنی ۲۹درصد افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری صدای بناب به نقل از خبرگزاری آناج، لیلی اورنگی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: گمرک زیر مجموعه وزارت اقتصاد می‌باشد و سازمانی بسیار پیچیده، مهم و اثرگذار است که در جنگ اقتصادی در کنار سنگربانان اقتصادی یعنی واحدهای تولیدی خدمت می‌کنیم.

وی ادامه داد: گمرک هم وظیفه اعمال مقررات و اخذ عوارض دولت را دارد و از سوی دیگر وظیفه تسهیلگری را دارد، که این دو وظیفه در جبهه‌های مختلف می‌تواند اثرگذار باشد.

ناظر گمرکات آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ما در آذربایجان‌شرقی در خدمت صنعت هستیم، گفت: در حوزه واردات و صادرات خدمت رسان واحدهای تولیدی هستیم و بر اساس وظیفه همکاران ما تا پایان آخرین اظهارنامه صادراتی بر سرکار هستند و چه در بعد تجاری و چه مسافری ۲۴ ساعته خدمات ارائه می‌دهند.

آمار گمرکات آذربایجان‌شرقی در دو ساله دولت سیزدهم

وی در خصوص آمار گمرکات آذربایجان‌شرقی در دو ساله دولت سیزدهم توضیح داد: در دو ساله دولت  سیزدهم گمرکات استان بالغ بر ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار کالا صادرات داشته‌ که از نظر ارزش دلاری ۴۱ درصد ووزنی  ۲۹درصد افزایش داشته است.

اورنگی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد صادرات از طریق گمرک تبریز انجام می‌شود، تصریح کرد: بالغ بر دو میلیارد تن کالا از گمرکات سهلان، ۸۰۰ هزار تن از جلفا، ۵۰۰ هزار تن از نوردوز، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن از بناب و ۱۵۰ هزار تن از مراغه صادرات انجام می‌شود.

وی ادامه داد: عمده کالاهای صادراتی از گمرکات آذربایجان‌شرقی اشیای پلاستیکی، چدن، آهن، فولاد، خشکبار، فراوری غلات، ماشین آلات مکانیکی، شیرین و شکلات و شیشه و منسوجات می‌باشد.

ترکیه، عراق و ارمنستان بزرگترین مقاصد صادراتی استان هستند

ناظر گمرکات آذربایجان‌شرقی با اشاره به کشورهای مقصد صادراتی توضیح داد: عمده کشورهای طرف قرارداد صادراتی به ترتیب عبارتنداز ترکیه با یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن، عراق یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن، ارمنستان یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن، افغانستان ۱۹۰ هزار تن و آذربایجان ۱۳۵ هزار تن می‌باشد. از نظر دلاری صادرات به ترکیه ۷۶ درصد، عراق ۱۲ درصد، آذربایجان ۱۴ درصد و افغانستان ۳۱ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته ۸۸۰ هزارتن کالا به ارزش دو میلیارد و ۶۴۴ میلیون دلار از گمرکات استان وارد شده که عمده واردات مربوط به وسایل نقلیه زمینی یعنی کشنده‌ها، ماشین آلات و وسایط مکانیکی، توتون و تنباکو، گوشت و مواد خوراکی و قطعات منفصله ماشین می‌باشد.

اورنگی یادآور شد: کشورهای طرف قرارداد برای واردات به ترتیب ترکیه، امارات، آلمان، چین، کره جنوبی، ایتالیا، ژاپن، روسیه، اسپانیا و هند می‌باشند.

وی با بیان اینکه در چهار ماهه اول ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته افزایش ۱۸ درصدی صادرات گمرک استان از نظر وزنی و افزایش دو درصدی از نظر دلاری داشته‌ایم، ابراز داشت: همچنین در این مدت واردات ۱۶ درصد افزایش داشته که از نظر وزنی ۱۷ درصد افزایش داشته است.

اورنگی تصریح کرد: سهلان، جلفا، نوردوز و مراغه به ترتیب بیشترین سهم صادرات گمرکات استان را داشته‌ایم که ۷۰ درصد صادرات به سه کشور ترکیه، عراق و ارمنستان بوده است.

وی توضیح داد: ۵۱۱ درصد افزایش صادرات و ۵۹۰ درصد افزایش واردات از فدراسیون روسیه، ۹۸ درصد افزایش صادرات به پاکستان، ۱۰۰ درصد افزایش صادرات به امارات و ۴۵۰ درصد افزایش صادرات به بلژیک را داشته‌ایم.

ناظر گمرکات آذربایجان‌شرقی انجام وظیفه در حوزه اجتماعی

ناظر گمرکات آذربایجان‌شرقی در خصوص انجام وظیفه در حوزه اجتماعی گفت: گمرک ایران برای خدمت به زائرین ترخیص کالاهایی که ستادها می‌برند را به گمرک استان‌ها تفویض کرده‌اند که امسال به ۱۷۷ کامیون کالای مواکب خدمات ارائه دادیم که نسبت به سال گذشته ۴۱ درصد افزایش یافته است.

مدت زمان ترخیص کالا در گمرکات استان

وی در پایان درباره مدت زمان ترخیص کالا در گمرکات استان توضیح داد: ترخیص کالاهای صادراتی معمولا یک روزه انجام می‌شود و درباره کالاهای وارداتی با توجه به مجوزهای آزمایشگاهی و… حداکثر زمان سه روز می‌باشد.

  • منبع خبر : خبرگزاری آناج