افزایش ۲.۶ برابری صادرات از آذربایجان‌شرقی به روسیه
افزایش ۲.۶ برابری صادرات از آذربایجان‌شرقی به روسیه
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی خبر داد: امسال صادرات کالا‌های غیرنفتی از استان به روسیه ۲/۶ برابر افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری صدای بناب به نقل از خبرگزاری آناج، محمد جعفر عظمایی اعلام کرد: امسال ۱۶ میلیون دلار کالا از این استان به کشور روسیه صادر شده که این رقم در مقایسه با پارسال ۲۶۶ درصد (۲/۶ برابر) افزایش داشته است و این در حالی است که صادرات کل کشور به روسیه ۲۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.وی گفت: عمده کالا‌هایی که از آذربایجان‌شرقی به روسیه صادر شده شامل پسته، پلی‌اتیلن، پلی استایرن، شیشه، کشمش و رب است.

مدیر‌کل صمت آذربایجان‌شرقی ادامه داد: هدف‌گذاری صادرات غیر‌نفتی به کشور‌های همسایه همچنان در دستور کار قرار دارد بر این اساس استان در پنج ماهه امسال با صادرات انواع شیرینی و شکلات و فرآورده‌های غلات به ارزش ۳۴ میلیون دلار رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: میزان صادرات شیرینی و شکلات از آذربایجان شرقی ۲۵ درصد صادرات کل کشور را شامل می‌شود و به ۴۹ مقصد خارجی صادر شده است.

عظمایی گفت: عراق، افغانستان، پاکستان و آذربایجان به ترتیب کشور‌های مقصد صادراتی شیرینی و شکلات آذربایجان‌شرقی در بازه زمانی یادشده است.

مدیرکل اداره صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی تعداد واحد‌های تولیدکننده شیرینی و شکلات را در استان افزون بر ۱۵۰ واحد تولیدی اعلام کرد.

دبیر کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: امسال ۷۸ میلیون میلیون دلار کالا از استان به ارمنستان صادر شده است که این میزان نیمی از صادرات کل کشور است.

عظمایی ادامه داد: عمده کالا‌های صادراتی شامل قیر، میله‌های آهنی، سیمان سفید، خوراک آماده ماهی، سولفور سدیم، تخته از خرده ریزه، رب، هندوانه و سیمان کلینگر است.

حدود ۵۶۰ میلیون دلار کالا از طریق گمرکات آذربایجان شرقی به ۹۰ کشور جهان در پنج ماهه امسال صادر شده است.

  • منبع خبر : خبرگزاری آناج