انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۰؛ آگاهانه انتخاب واحد کنیم!
انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۰؛ آگاهانه انتخاب واحد کنیم!
پس از اینکه نتایج کنکور اعلام شد، شرکت کنندگان کنکور 1400 که رتبه های خوب و معقول و حتی بالا آوردن، بطور کلی آنهایی که مجاز هستند، وارد مرحله دیگری شده اند که آینده آنها به آن بستگی دارد. انتخاب رشته با آگاهی و تخصص باید صورت گیرد، تا خدایی نکرده هیچ کسی با اهداف سودجویانه نتواند از ناآگاهی های ما سواستفاده کند.

انتخاب رشته در بناب نیز همانند دیگر شهر ها توسط متخصصین و مشاوران تحصیلی انجام می شود، هر چند که انتخاب رشته در نهایت توسط خود شرکت کننده انجام می شود. اما مشاوران تحصیلی و انتخای رشته می توانند با گوش زد کردن نکات ریز  و مهم و تخصصی یکسری اطلاعات مفید را در اختیار دانش آموزان قرار دهند.

طبق اعلام متخصصین و مشاوران و همچنین نتایج حاصله از دوره های قبلی، افرادی که از متخصصین و مشاوران برای انتخاب رشته کمک گرفته اند، در رشته های بهتری نسبت به رتبه هایی که داشتند قبول شده اند. در واقع کارشناسان می توانند با اصولی تخصصی که رعایت می کنند بهترین رشته در بهترین دانشگاه ممکن را برای شما پیشنهاد دهند.

در بناب مراکزی وجود دارد که کارشناسان انتخاب رشته به مشاوره و ارائه راهنمایی به داوطلبان می پردازند اما دراین میان برخی از  مراکز  و مشاوران دارای اعتبار  زیادی هستند و همچنین شاید برخی از این مراکز  متاسفانه دارای مجوز لازم نباشند. به همین منظور بهتر

است که دانش آموزان به مراکزی مراجعه نمایند که دارای مجوز بوده و همچنین از کارشناسان با تخصص بالا و با تجربه استفاده می کنند.

یکی از این موسسات مشاوره می توان به موسسه مشاوره دکتر صیادی  این موسسه با استفاده از متدهای کامل بروز و همچنین با در نظر گرفتن آخرین اخبار  و اطلاعات دانشگاه ها، بهترین راهنمایی ها را در اختیار  داوطلبان قرار می دهد.

برای اینکه بتوانیم اهمیت مشاوره با متخصص در انتخاب رشته را خوب متوجه شویم، به مطالب زیر  خوب توجه کنید.

داوطلبان باید اجزا کارنامه ی کنکور را بشناسیم تا هم در این مدت باقی مانده تا  انتخاب رشته، درست عمل کنند.

در کارنامه کنکور سراسری ۳نوع رتبه دیده می شود:

۱-رتبه ی کل در سهمیه: این رتبه بدون در نظر گرفتن ضریب هر درس ، تنها جایگاه شما را در بین افراد هم سهمیه (منطقه ۱ یا ۲ یا ۳ یا ۵ درصدیا ۲۵ درصد و یا شهدا)نشان می دهد. این رتبه در واقع رتبه ی ویترینی شما است و همان رتبه ای است که به دیگران اعلام می کنیم و در انتخاب رشته هیچگونه تاثیری ندارد.

۲-رتبه کشوری: این رتبه نیز هیچ اهمیتی در انتخاب رشته نداشته و تنها به شما نشان می دهد که در بین تمامی شرکت کنندگان در آزمون سراسری چه جایگاهی را بدست آوده اید.

۳-رتبه زیرگروه ها: اصلی ترین رتبه و سرنوشت سازترین قسمت کارنامه ی کنکور، رتبه ی زیرگروه ها است. این رتبه ها با درنظر گرفتن ضریب هر درس بدست می آیند و در انتخاب رشته می توانند نتایج بسیار متفاوتی را ایجاد نمایند.

دو داوطلب  کنکور را بصورت فرضی با شرایط زیر در نظر بگیرید:

  • هر دو‌ داوطلب در ریاضی، فیزیک و شیمی درصدهای یکسانی را بدست آورده اند.
  • میانگین عمومی هایشان تقریبا یکسان است.
  • تفاوت آن ها در دو درس زیست و زمین شناسی است.
  • نفر اول زیست را حدودا ۵۰ و زمین را ۴۱ زده و نفر دوم زیست را  ۷۰ و زمین را صفر زده است.

 رتبه کل نفر اول ۸۰۳ و نفر دوم با اینکه زیست را بالاتر زده  ۱۴۹۸ شده است.

اما زیرگروه ۱ نفر دوم ۱۴۰۰ و نفر اول  ۱۸۰۰ است.(به دلیل تفاوت در زیست)

بالعکس، در زیرگروه ۲، نفر اول  ۱۱۰۰ و ‌نفر دوم  ۱۷۰۰ شده است.(به دلیل تفاوت در زمین شناسی)

نفر اول امروز  داروسازی شهید بهشتی می خواند و نفر دوم دندانپزشکی زنجان

نتایج تحلیل:

۱-نفر اول با ۱۸۰۰ زیرگروه  ۱ خود ، هیچگاه پزشکی و دندانپزشکی شهید بهشتی پذیرفته نمیشد اما چون زمین شناسی را بالا زده است، داروسازی شهید بهشتی قبول شده و اگر زمین راهم صفر میزد دارو هم پذیرفته نمی شد.(پس زمین شناسی عامل اصلی قبولی او بوده است)

۲-نفردوم اگر زمین را  ۴۱ درصد زده بود رتبه کل در سهمیه اش به جای  ۱۴۹۸ حداقل  ۶۰۰ میشد .

پس با سیاست درس بخوانید و با چشم باز و اطلاعات کافی انتخاب رشته کنید.