بارش‌ های اخیر هم حال تالاب قره قشلاق را خوب نکرد
بارش‌ های اخیر هم حال تالاب قره قشلاق را خوب نکرد
رییس اداره حفاظت و احیای تالاب های اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: بارش‌های اخیر تاثیر چندانی در وضعیت تالاب قره قشلاق نداشته است.

به گزارش صدای بناب، یدالله آذرهوا صبح امروز در بازدید از محل این تالاب در شهرستان بناب، افزود: بررسی های کارشناسان نشان می دهد با توجه به وضعیت نامناسب بارش‌ها طی سال جاری و به خصوص در حوضه آبریز شهرستان بناب، آورده آب رودخانه ها پایین است و تغذیه کننده های تالاب شرایط آبی خوبی ندارند.

رییس اداره حفاظت و احیای تالاب های اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به شرایط مجاری تامین کننده حقابه تالاب در شهرستان بناب، اظهار کرد: جریان آب تالاب قره قشلاق به بستر اصلی از مسیر چهاربرج ادامه دارد، اما جریان آب در مسیر زرینه رود کم شده و وارد کانال نئور که تعذیه کننده اصلی تالاب است، نمی شود.

آذرهوا ادامه داد: با توجه به حساسیت اکوسیستم های تالابی و شرایط اقلیمی و خشکسالی های اخیر در کشور و آذربایجان شرقی حفظ عرصه های تالابی نیازمند مشارکت فعال تمامی ذی نفعان حوزه از جمله مشارکت جوامع محلی و ارگان های اجرایی ذیربط است.

وی یا بیان اینکه تالاب قره قشلاق یکی از تالاب های شاخص شمال غرب کشور در زمینه حفظ گونه های جانوری است، یادآور شد: از سال ۱۳۶۴ این تالاب به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شده است و با داشتن ۱۸۵ گونه پرنده بومی و مهاجر، پستانداران متعدد، گونه های نادر گیاهی و آبزی، تالاب قره قشلاق از غنای زیستگاهی مهمی برخوردار است.

آذرهوا از تالاب قره قشلاق به عنوان یکی از ذخیره گاهای اصلی و طبیعی یاد کرد که عنصر تنوع زیستی آنرا به یکی از زیستگاه های مهم حیات طبیعی و وحش تبدیل کرده است.

لازم به ذکر است، ” قره قشلاق” به عنوان بزرگترین تالاب بین المللی آذربایجان شرقی به دلیل خشکسالی‌های اخیر و کاهش بارش‌ها در فصل آبی جاری در وضعیت نامساعد و اهتزار قرار گرفته است که این شرایط زیست بوم منطقه جنوب استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این تالاب که در ۱۳ کیلومتری شهرستان بناب واقع شده است به دلیل شرایط خاص آب و هوایی یکی از مناطق بسیار مهم دارای گونه های مختلف جانوری و گیاهی است که شرایط آبی نامطلوب آن می تواند زندگی گونه های مزبور را با خطرات جدی مواجه کند.

تالاب قره قشلاق که از آن به عنوان عروس تالاب های شمال غرب ایران نام برده می شود، ۲۰ هزار هکتار وسعت دارد که از جمله تالاب های غیر دریاچه ای جهان به شمار می رود و تنها عامل حیات آن ورود آب از رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه و در سطح پایین تر بارش های فصلی است که حشکسالی های اخیر، منابع تغذیه تالاب را با کاهش مواجه کرده است.