بازگشت ۵۰ هکتار از اراضی حاشیه رودخانه ارس به خاک ایران
بازگشت ۵۰ هکتار از اراضی حاشیه رودخانه ارس به خاک ایران
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی اعلام کرد: تعداد ۴۰۰ سند تک برگی برای ۱۱هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی بستر و حریم رودخانه‌ ارس صادر و موجب بازگشت ۵۰ هکتار از اراضی حاشیه این رودخانه به خاک ایران شده است.

به گزارش صدای بناب به نقل از ایرنا، یوسف غفارزاده روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در راستای حفاظت و صیانت از اراضی ملی به میزان ۱۷۰ هکتار رفع تصرف شده، گفت: ۱۸۰ هکتار نیز در بستر رودخانه مرزی ارس ایمن سازی شده که جزوی از اقدامات انجام شده در حوزه مهندسی رودخانه در ۱۵ ماه گذشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به مهندسی رودخانه‌ها نیز خاطرنشان کرد: از اهم فعالیت اصلی مهندسی رودخانه‌ها و سواحل به منظور جلوگیری از آسیب‌ها، خسارات مالی و تلفات جانی، می‌توان به شناسایی بازه‌های خطرساز، آسیب‌پذیر و بازه‌های اولویت‌دار رودخانه‌ها و مسیل‌های سطح استان به طول ۴۵۰ کیلومتر و برنامه‌ریزی انجام مطالعات بستر و حریم به طول ۴۰۰ کیلومتر و انجام عملیات ساماندهی شامل بازگشایی، لایروبی، آزادسازی و رفع تصرفات به طول ۴۰ کیلومتر اشاره کرد.

جلوگیری از هدر رفت ۴۲ میلیون مترمکعب آب های زیر زمینی در دولت سیزدهم

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به اقدامات انجام شده، اظهار کرد: در پی اجرای طرح تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی، از هدر رفت ۴۲ میلیون مترمکعب آب زیر زمینی در ۱۵ ماه گذشته جلوگیری به عمل آمده است.

غفازاده ادامه داد: در راستای اجرای طرح تعادل بخشی و حفاظت از آب‌های زیرزمینی ۵۷۹ حلقه چاه غیرمجاز در حال حفر شناسایی و از حفاری‌های غیرمجاز ۳۸۱ مورد نیز جلوگیری شده است.

وی همچنین با بیان اینکه یکهزار و ۴۵۹ حلقه چاه غیرمجاز در این مدت مسدود شده، از قلع و قمع ۱۱۵ استخر زهکش حاشیه رودخانه‌ها و نصب ۹۲۷ کنتور هوشمند خبر داد.

در اردیبهشت ماه امسال نسبت به اول سال آبی جاری(هشت ماهه سال آبی )که مصادف با دوره مرطوب یا تغذیه آبخوان ها است، تراز و حجم ذخیره آب زیرزمینی در تعداد ۲۴ دشت شامل دشت های مراغه، بناب، عجبشیر، شیرامین، آذرشهر، تبریز، دامنه های شمالی سهند، قوریگل، سپیدان، بیلوردی، دوزدوزان، مهربان، بستان آباد، سراب، اسبفروشان، شبستر- صوفیان، تسوج، سرای، گمیچی، ملکان، هادیشهر، هرزندات، مرند، ترک و ترکمانچای افزایش و در یک دشت (دشت کردکندی) کاهش یافته است.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : ایرنا/ تبریز