برداشت های غیر مجاز در راس پروندهای پلیس فتای بناب/ شهروندان مراقب لینک های دریافتی باشند/ افزایش کلاهبرداری کارت خوان به روش اسکیمر
برداشت های غیر مجاز در راس پروندهای پلیس فتای بناب/ شهروندان مراقب لینک های دریافتی باشند/ افزایش کلاهبرداری کارت خوان به روش اسکیمر
رئیس پلیس فتای شهرستان بناب با اشاره با افزایش کلاهبرداری های اینترنتی گفت: متاسفانه شکایت در خصوص برداشت های غیرمجاز در راس پرونده های پلیس فتای بناب قرار گرفته است.

به گزارش پیاگاه خبری صدای بناب، سرهنگ رضا خدایی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه اکثر پرونده های پلیس فتا در شهرستان بناب مربوط به برداشت های غیر مجاز اینترنتی است، اظهار داشت: متاسفانه عمده دلیل کلاهبرداری های اینترنتی مربوط به اعتماد مردم به برخی از کانال ها و گروه ها غیرمجاز در فضای مجازی می باشد.

وی افزود: در برخی از گروه ها و کانال های بدون مجوز در فضای مجازی با عناوین مختلف از قبیل سود سهام عدالت، پیام جعلی مامور پست، سامانه ثنا رهن و اجاره با قیمت های اغوا کننده، شرکت در قرعه کشی با برنده شدن صد در صدی اقدام به کلاهبرداری های سایبری می کنند.

رئیس پلیس فتای شهرستان بناب یکی از رایج ترین روش های برداشت های اینترنتی غیر مجاز را استفاده از دستگاه اسکیمر عنوان کرد و گفت: متاسفانه شهروندان کارت های خود را برای برداشت وجه به دیگران میدهند و رمز کارت را نیز بیان می کنند و اگر شخصی از دستگاه اسکیمر استفاده کند قطعا می تواند با داشتن رمز کارت که خودتان به او می دهید از حسابتان برداشت غیرمجاز داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: از تمامی شهروندان عزیز تقاضا داریم در هنگام مراجعه به فروشگاه ها و سایر اماکن سعی کنند حداقل خود رمز کارت بانکی خود را در دستگاه کارت خوان ثبت کنند و اجازه ندهند فروشنده رمز راز شما سوال کند.

سرهنگ رضا خدایی اقدام فوری شخصی که از او کلاهبرداری اینترنتی شده را مهم عنوان کرد و گفت: اگر شخصی احساس کرد که از حسابش بدون اجازه برداشت می‌شود سریع خود را به بانک رسانده و حساب خود را ببندند و یا اینکه سریعا از طریق شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ با پلیس فتا در ارتباط باشد.

وی افزود: سارقان سایبری اکثراً در ایامی که به تعطیلات منتهی می شود اقدام به کلاهبرداری می‌کنند چرا که بانک ها تعطیل هستند اما پلیس فتا به صورت ۲۴ ساعته در ایام تعطیل نیز در خدمت مردم بوده و در صورت بروز کلاهبرداری به سرعت حساب مال باخته را مسدود میکند.

رئیس پلیس فتای شهرستان بناب یکی دیگر از روش های کلاهبرداری اینترنتی را ارسال لینک با عناوین مختلف عنوان کرد و گفت: شهروندان مطمئن باشند سازمان های دولتی به هیچ عنوان در فضای مجازی برای کسی لینک و یا شماره ارسال نمی کنند و تنها با سرشماره خاص این کار انجام می شود.

وی افزود: متاسفانه شاهد هستیم گاهاً عده‌ای با دریافت لینک نه‌تنها خود مورد کلاهبرداری قرار می گیرند بلکه این لینک را به سایر دوستان و آشنایان نیز ارسال می کنند..

سرهنگ خدایی در پایان با تاکید بر اینکه حفاظت از کانال و یا پیج اینستاگرام توسط اشخاص غیر ممکن و دروغ است، گفت: شهروندان تنها می توانند با فعال کردن تایید دو مرحله ای در فضای مجازی مانع هک شدن صفحه و یا کانال خود شوند و مراقب باشند تا مورد سوءاستفاده افرادی که به عنوان امنیت فضای مجازی با آن ها ارتباط برقرار می کنند، قرار نگیرند.

  • نویسنده : داود زیبائی