بررسی تأثیر فضای مجازی بر سبک زندگی زنان + آمار
بررسی تأثیر فضای مجازی بر سبک زندگی زنان + آمار
طبق نظر کارشناسان، گوشی هوشمند و آشنایی با فضای مجازی، بیش از همه زندگی زنان را تحت تأثیر قرار داده و سبک زندگی آنها را تغییر داده است.

به گزارش صدای بناب به نقل از خبرگزاری تسنیم، سرعت پیشرفت تکنولوژی به اندازه‌ای زیاد شده که وقتی از ده یا پانزده سال پیش سخن می‌گوییم، گویی زمان دور و درازی گذشته است؛ زمانی که اولین گوشی‌های همراه وارد ایران شدند و بعدها با ارائه خدمات شرکت‌های ارتباطی بین همه فراگیر شدند. دور به نظر می‌رسد آن روزگاری که راه ارتباطی ما تماس، پیامک و بلوتوث بود. امروز گوشی‌های هوشمند چنان در زندگی ما جا باز کرده‌اند که زندگی بدون این فناوری را نمی‌توانیم تاب بیاوریم.

طبق نظر بعضی کارشناسان – چه در کشور ما و چه در سایر کشورها – گوشی هوشمند بیش از همه زندگی زنان را تحت تأثیر قرار داده و سبک زندگی آنها را تغییر داده است. زنانی که قبلاً کمتر وارد اجتماع می‌شدند، امروزه حتی بدون بیرون آمدن از خانه می‌توانند توانایی‌های خود را ثابت و حتی کسب درآمد کنند. آنها با استفاده از برنامه‌های مختلف فرزند پروری می‌کنند، رژیم غذایی دریافت می‌کنند، مشاوره پزشکی می‌گیرند، برای عزیزانشان هدیه و کیک تولد سفارش می‌دهند و روز به روز هم به این مزایا اضافه می‌شود. با این حال بد نیست نگاهی به این سیر صعودی بیندازیم، در مورد آن صحبت کنیم و مقایسه‌ای داشته باشیم میان استفاده زنان از این ابزار مدرن فضای مجازی و گوشی‌های هوشمند.

گوشی هوشمند بر کدام بخش جامعه بیشتر اثرگذار بوده؟

در سال ۱۳۹۲ با ورود گوشی‌های هوشمند تعداد کاربران این گوشی‌ها در ایران حدود ۲ میلیون نفر بود که این رقم سال ۱۳۹۳ با افزایش شدیدی روبه‌رو شد و به ۲۰ میلیون نفر رسید. این رشد چند برابری تنها به خاطر رونق گرفتن زیر ساخت‌های گوشی‌های هوشمند و امکانات آنها بود.

سال ۱۳۹۴ تعداد کاربران گوشی هوشمند باز هم دو برابر سال قبل شد و به حدود ۴۰ میلیون رسید. به این ترتیب در آن زمان آمارها حکایت از این داشت که نصف جمعیت کشور دارای گوشی هوشمند بودند؛ اما این رقم باز هم ثابت نماند و سال ۱۳۹۵ به بیش از ۵۰ میلیون کاربر رسید.

طبق آماری که سال ۱۳۹۷ منتشر شد، تعداد کاربران گوشی هوشمند در کشور به ۵۳ میلیون نفر رسید و آخرین آمار ارائه شده از تعداد کاربران ایرانی متعلق به خردادماه سال گذشته است که کل کاربران گوشی هوشمند در ایران را ۹۶ درصد جمعیت کشور اعلام کرد.

اما در جهان امروز که مرزهای فرهنگی و سیاسی با وجود اینترنت و شبکه های اجتماعی معنای خود را از دست می‌دهند و تصور گذران اوقات بدون این تکنولوژی‌ها برای اکثر افراد غیر ممکن شده است، این سؤال پیش می‌آید که کدام بخش از جامعه انسانی بیشتر در دام این افسون گرفتار شده است؟

  • منبع خبر : خبرگزاری تسنیم