برق؛ سیمان را گران کرد
برق؛ سیمان را گران کرد
در بازار بناب قیمت هر پاکت سیمان از حدود 40 هزار تومان به بیش از 60 هزار تومان رسیده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای بناب به نقل از خبرگزاری فارس از بناب، طی روزهای اخیر قطعی برق و افزایش هزینه‌های تولید عاملی شده تا کارخانجات سیمان حدود 30 درصد از تولیدات خود را کاهش دهند و این کمبود عرضه باعث به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا شده است.

شهرستان بناب در حالی این روزها با چالش جدی سیمان برای تسریع در اجرای طرح‌های عمرانی دست و پنجه نرم می‌کند که فصل کاری در این شهرستان ذاتاً کوتاه بوده و رفته رفته رو به پایان است.

طول فصل کاری برای اجرای طرح‌های عمرانی در شهرستان بناب به دلیل برخورداری از آب و هوای کوهستانی حدود پنج ماه است و اکنون کمبود سیمان نیز به این مشکل افزوده است.

هرچند کمبود سیمان در شهرستان بناب از ماه‌ها قبل وجود داشت ولی امید می‌رفت با بورسی شدن این کالای پرمصرف و استراتژیک مشکلات دلالی در فرآیند تولید تا مصرف این کالای راهبردی برطرف شود اما شواهد و قرائن نشان می‌دهند که با عرضه سیمان در بورس کالای کشور فرآیند تهیه و تأمین سیمان طولانی‌تر و تا حدودی دشوارتر نیز شده است.

با توجه به اینکه شهرستان بناب یکی از شهرهای مهم اقتصادی در سطح استان و حتی کشور بوده و طرح‌های مختلف کوچک و بزرگ در کنار اجرای پروژه‌های ملی و استانی توسعه شهرک صنعتی و فازهای جدید فولادی در حال انجام است که قطعاً نتیجه بخش بودن همه این پروژه‌ها منوط به تأمین مصالح ساختمانی و در رأس آنها سیمان است، کمبود آن و افزایش بی‌ضابطه قیمت سیمان صدای مسوولان و پیمانکاران را در آورده است.

این گزارش حاکی است، هفته پیش استاندار آذربایجان‌شرقی طی سخنانی با بیان اینکه تأمین سیمان به یک چالش تبدیل شده است؛ گفت: ماهیت رفتن سیمان به بورس کالا به دلیل شفاف‌سازی و حذف دلال بوده اما در عمل این اتفاق نیفتاد و مشکل حل نشد.

محمدرضا پورمحمدی در این جلسه افزوده است: در فصل کاری ساخت و ساز قرار داریم و پروژه‌های متعدد استان نمی‌توانند سیمان مورد نیاز را تأمین کنند.

استاندار آذربایجان‌شرقی در ادامه تأکید کرد: شرکت برق نیز میزان مصرف برق کارخانه سیمان صوفیان را بررسی و با توجه به اینکه در فصل کاری قرار داریم، محدودیت‌های برقی را برای این شرکت کاهش دهد.

پرواضح است که طی سال‌های گذشته شاهد ورود سیمان از استان‌های همجوار به شهرستان بناب بودیم ولی اکنون به دلیل افزایش کرایه حمل سیمان همچنین وارد شدن سیمان به بورس کالا و از طرف دیگر قطعی برق باعث افزایش سرسام‌آور قیمت سیمان و نایاب شدن این کالای استراتژیک شده که نیاز است مسوولان امر با تدابیر لازم آشفته بازار سیمان را قبل از آنکه مشکلات جدی در پروژه‌های عمرانی و ساخت و ساز ایجاد شود، مدیریت کنند.

انتهای پیام / رقیه فتحی