تحویل ۷۲ ساعته کارت خودرو و گواهینامه‌ به مالکان
تحویل ۷۲ ساعته کارت خودرو و گواهینامه‌ به مالکان
سخنگوی فراجا از تحویل ۷۲ ساعته کارت خودرو و گواهینامه‌ به مالکان و رفع توقیف خودروها به صورت سیستمی به مناسبت هفته فراجا خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صدای بناب به نقل از خبرگزاری مهر، با توجه به نزدیک شدن به هفته فراجا جلسه هم اندیشی سردار سعید منتظر المهدی سخنگوی فراجا با جمعی از خبرنگاران و اهالی رسانه برگزار و آمار و عملکرد ۶ ماهه فراجا به تفکیک حوزه‌ها اعلام شد.

سردار منتظر المهدی در خصوص عملکرد پلیس آگاهی گفت: در این مدت افزایش ۲۴ درصدی کشف انواع سرقت‌ها و افزایش ۴۱ درصدی کشفیات سرقت‌های خرد نسبت به مدت مشابه سال گذشته را شاهد بودیم همچنین ۵۸ درصد سرقت‌ها مربوط به سرقت‌های خرد است.

سخنگوی فراجا افزود: همچنین در این مدت ۹ درصد افزایش کشف سرقت‌های مهم انجام شده است.

سردار منتظر المهدی بیان داشت: میزان سرقت از منزل و مغازه ۱۱ درصد، طلافروشی ۳۷ درصد، سرقت محموله و کالا ۷ درصد و دستبرد به اماکن خصوصی و دولتی ۶ درصد کاهش در وقوع نشان می‌دهد لذا به ترتیب افزایش ۱۶ درصدی سرقت‌های موتورسیکلت و ۱۵ درصدی کشف سرقت‌های اتومبیل نیز دستاورد دیگری در حوزه کشفیات ربایش‌ها توسط پلیس آگاهی است.

کشف ۹۰ درصد قتل‌ها

وی ادامه داد: کشف ۷۲ درصدی قاپ زنی و کیف قاپی ها، کشف ۵۹ درصدی سرقت‌های مسلحانه در این مدت صورت گرفته است همچنین در نیمه نخست سال جاری ۴۶۸ سرقت در پوشش و تحت عنوان مأمور صورت گرفته یعنی کشف ۳۲ درصدی سرقت‌های مأمور نما داشتیم و همچنین از ابتدای سال تاکنون ۷۶ درصد آدم ربایی‌ها و ۹۰ درصد قتل‌ها کشف شده‌اند.

کشف حدود ۱۸ هزار میلیارد ریال انواع کالای قاچاق

سخنگوی فراجا درباره عملکرد پلیس مرزبانی در ۶ ماهه نخست سال اظهار داشت: از ابتدای سال، تاکنون موفق به کشف حدود ۱۸ هزار میلیارد ریال انواع کالای قاچاق شدند.

وی افزود: کشف بیش از ۳ هزار قبضه سلاح شکاری و جنگی؛ کشف بیش از ۲۲ هزار قبضه انواع سلاح در همکاری مشترک مرزبانی فراجا با پلیس اطلاعات، هلاکت ۳۰ نفر از اشرار معاندان و قاچاقچیان سلاح و مواد مخدر، جلوگیری از خروج و قاچاق حدود ۷۲ میلیون لیتر سوخت، کشف حدود ۱۵ میلیون لیتر انواع سوخت قاچاق که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۰ درصدی داشته است، از دیگر اقدامات در ۶ ماهه نخست امسال است.

سردار منتظرالمهدی بیان‌کرد: کشف و مهار ۲۰ هزار رأس انواع دام (سبک و سنگین) قاچاق، افزایش ۱۵ درصدی کشف دام سنگین، کشف حدود ۷۵ میلیون نخ انواع سیگار که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با افزایش ۶۲ درصدی روبرو بوده و کشف بیش از ۳۲۰ هزار عدد انواع مواد محترقه هم در کارنامه ۶ ماهه مرزبانی است.

وی بیان داشت: کشف ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار لیتر مشروبات الکلی دست ساز و مسمومیت زا و بیش از یک میلیون بطری مشروبات الکلی خارجی، انهدام چندین باند قاچاق مواد مخدر و دستگیری بیش از ۳۹۵ سوداگر مرگ، کشف نزدیک ۳۰ تن انواع مواد مخدر در مرزهای کشور و به خصوص افزایش ۳ برابری کشف ماده مخدر کراک و کشف حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار قلم انواع داروی قاچاق که عمدتاً داروهای آنتی‌بیوتیک تاریخ مصرف گذشته بودند، از دیگر دستاوردهای این بازه زمانی بوده است.

کاهش ۲۸ درصدی نزاع‌های دسته جمعی

وی گفت: نزاع‌های دسته جمعی در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۲ کاهش ۲۸ درصدی داشته و درگیری‌های فردی هم ۸ درصد کاهش داشته است. همچنین از ابتدای سال تاکنون؛ افزایش ۱۵ درصدی دستگیری اتباع بیگانه داشته‌ایم.

سردار منتظرالمهدی درباره عملکرد پلیس اینترپل گفت: ارتباط‌گیری مؤثر با پلیس دیگر کشورها با هدف شناسایی مجرمان و پیشرفت برای رویارویی با چالش‌های مربوط به جرایم نوظهور، توانسته از فعالیت ۱۹۵ کشور عضو در مبارزه با جرایم فرامرزی حمایت و پشتیبانی کند.

دستگیری متهمان و مجرمانی که به خارج از کشور گریخته‌اند

وی افزود: در حوزه پلیس اینترپل تنها در همین یک ماه گذشته دو کلاهبرداری هزار و ۶۰۰ میلیارد ریالی، شناسایی، کشف و کلاهبرداران دستگیر و به کشور مسترد شدند.

سخنگوی فراجا ادامه داد: اقدامات و خدمات انتظامی صورت گرفته در خصوص متهمان و مجرمانی که به خارج از کشور گریخته‌اند و صدور گواهی عدم سو پیشینه بین‌المللی برای اتباع ایرانی خارج از کشور که همگی بنا به درخواست وزارت امور خارجه بوده بیش از ۲۰ هزار مورد بوده است.

افزایش ۸ درصدی تصادفات

سردار منتظرالمهدی مهدی درباره عملکرد پلیس راهور بیان کرد: افزایش ۸ درصدی تصادفات را در این مدت شاهد بودیم اما آموزش‌های پلیس و هوشیاری بیشتر مردم در رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی موجب شده تا تعداد جانباختگان ۹۳ نفر (یک درصد) و آمار مصدومان حوادث رانندگی چهار هزار و ۷۲۶ نفر یعنی حدود دو درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یابد.

شعار هفته فراجا

وی افزود: هفته فراجا از پنجشنبه ۱۳ مهرماه با غبارروبی مزار شهدا آغاز و تا چهارشنبه ۱۹ مهرماه ادامه دارد و شعار این هفته «شهروند، قانون‌مدار پلیس خدمتگزار» است.

وی ادامه داد: ترخیص فوق‌العاده خودرو و موتورسیکلت‌های توقیفی از برنامه‌های هفته ناجا است.

سخنگوی فراجا بیان داشت: این وسایل نقلیه با شرایط ویژه و پرداخت ۵۰ درصد جریمه و الباقی به صورت اقساط با نرخ سال ۹۴ هیئت دولت به مدت ۱۵ روز انجام می‌شود.

وی در ادامه گفت: افزایش ساعت کار مراکز تعویض پلاک در سراسر کشور تا ۲ ساعت را خواهیم داشت به عبارتی این مراکز از ساعت ۷ صبح الی ۱۶ عصر خواهد بود.

اجرای طرح اخذ گواهینامه آسان و یک روزه در ۱۵ استان کشور

سردار منتظر المهدی اظهار کرد: تحویل ۷۲ ساعته کارت خودرو و گواهینامه‌های جدیدالورود و المثنی به مالکان، اجرای طرح اخذ گواهینامه آسان و یک روزه در ۱۵ استان کشور و تلاش‌ها برای تعمیم و اجرای سراسری آن به کل کشور در مهرماه در حال انجام است.

وی ادامه داد: نقل و انتقال اینترنتی خودرو در شهر تهران در این هفته از طریق برنامه کاربردی پلیس من انجام خواهد گرفت بطوری که لازم است افراد صرفاً برای نصب و فک پلاک به مراکز مراجعه و در کمترین زمان ممکن (کمتر از ۳۰ دقیقه) کار خود را به سرانجام برسانند.

سخنگوی فراجا بیان کرد: اتفاقات خوبی قرار است به زودی در نحوه نقل و انتقال خودرو و کاهش صف‌ها و از بین رفتن صفوف به مرور زمان رخ دهد. همچنین این هفته از رانندگان قانون مدار کامیون، اتوبوس، خودروهای سواری و البته موتورسیکلت سواران تحت عنوان طلایه داران ترافیک تجلیل به عمل آید.

رفع توقیف خودروها به صورت سیستمی

وی گفت: از هفته فراجا به بعد رفع توقیف خودروها به صورت سیستمی و بدون نیاز به مراجعه مالکان انجام می‌شود.

۵۰ شهید در راه اعتلای امنیت از ابتدای سال داشته‌ایم

وی درباره شهادت مأموران پلیس گفت: فراجا از ابتدای سال تاکنون ۵۰ شهید در راه اعتلای امنیت و احساس آن در جامعه تقدیم مردم و جمهوری اسلامی کرده است. البته در کنار آمار متأثر کننده شهدا با تدابیر صورت گرفته و افزایش سطح مهارت و تجهیزات میزان مجروحان ۸۸ درصد کاهش داشته است.

سردار منتظرالمهدی درباره عملکرد پلیس فتا بیان داشت: پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا ۸۶ درصد پرونده‌های تشکیل شده را کشف و به نتیجه رسانده است که عودت یک هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال وجوه سرقتی به مالباختگان موید این معناست.

وی در ادامه افزود: همچنین در این مدت هزار و ۱۰۰ دقیقه مصاحبه در رسانه‌های مختلف انجام شد و ارائه راهکارهای مقابله با شگردهای کلاهبرداران و مجرمان سایبری صورت گرفته است.

افزایش ۱۵۸ درصدی کشف «گل»

سخنگوی فراجا درباره عملکرد پلیس مبارزه با موادمخدر در ۶ ماهه نخست سال گفت: افزایش ۱۵۸ درصدی کشف «گل»، افزایش کشف ۸۸ درصدی، کوکائین ۹۷ درصدی متادون و ۲۲ درصدی شیشه نسبت به مدت مشابه سال گذشته و کشف ۳۰۳ تن مواد مخدر در نیمه اول امسال، افزایش ۱۹ درصدی دستگیری خرده فروشان مواد مخدر، نسبت به سال گذشته، افزایش ۳۴ درصدی جمع‌آوری معتادان متجاهر از دیگر اقدامات پلیس مبارزه با مواد مخدر در این مدت است است.

وی درباره عملکرد پلیس گذرنامه گفت: راه اندازی اپلیکیشن پلیس «من» و ارائه خدمات غیرحضوری به شهروندان، ثبت ۶۶۰ هزار درخواست اینترنتی گذر زیارتی از اول محرم در این آپ، صدور در ۶ ماه نخست امسال ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار گذرنامه توسط پلیس گذرنامه فراجا انجام شد.

امکان استعلام لحظه‌ای و آنی ممنوع‌الخروجی

سخنگوی فراجا ادامه داد: در حال حاضر با افزایش سطح هوشمندی در برنامه‌های پیش رو فراجا، امکان استعلام لحظه‌ای و آنی ممنوع‌الخروجی از طریق اپلیکیشن پلیس من(Police-man.ir) فراهم شده است؛ پلیس این خدمت را نه امسال بلکه از سالیان گذشته ایجاد کرده بود.

۱۳۴ هزار اعزام به سربازی از ابتدای سال

وی در خصوص عملکرد پلیس نظام وظیفه عمومی بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون بالغ بر ۱۳۴ هزار اعزام به سربازی صورت گرفته است.

وی افزود: صدور نزدیک ۱۵۰ هزار کارت پایان، خدمت معافیت و یا المثنی، صدور بالغ بر ۱۸۰ هزار مورد معافیت تحصیلی، صدور ۳۰ هزار و ۵۰۰ معافیت پزشکی و بالغ بر ۲۲ هزار معافیت کفالت انجام شده است.

۲۷ میلیون تماس با ۱۱۰

سردار منتظرالمهدی درباره سامانه ۱۱۰ بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون بالغ بر ۲۷ میلیون تماس با ۱۱۰ گرفته شده که از این تعداد بالغ بر ۱۲ میلیون مورد منجر به عملیات شده است که کل تماس‌ها ۱ درصد و تعداد تماس‌های عملیاتی نسبت به سال گذشته ۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی در خصوص بازرسی فراجا (۱۹۷) گفت: در نیمه نخست امسال بالغ بر ۸۳۴ هزار تماس از سوی مردم داشته که از این میزان نزدیک به ۸۳ هزار مورد آن تشکر از اقدامات انتظامی توسط مأموران حرفه‌ای و تلاشگر و حدود ۲۸۱ هزار تماس را قابل رسیدگی که بالغ بر ۱۳۷ هزار مورد انتقاد نسبت به عملکرد پلیس وجود داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، یک هزار ۴۶۲ مورد کمتر است.

تولید و ساخت ۶ سریال پلیسی برای پخش در رسانه ملی و سینمای خانگی

سردار منتظر المهدی درباره تولیدات رسانه‌ای پلیسی گفت: تولید و ساخت ۶ سریال پلیسی برای پخش در رسانه ملی و سینمای خانگی داریم که شامل ۳ مجموعه تلویزیونی (ناریا) در ۵۰ قسمت است و مجموعه تلویزیونی (غریبه) که پیش تولید آن شروع شده و به زودی کلید خواهد خورد، همچنین مجموعه تلویزیونی هشت پا در ۱۳ قسمت که تقریباً دو ماه از مرحله تولید آن گذشته است؛ مجموعه‌های (ازازیل)، (بازنده) و (دفتر یادداشت) جهت پخش در سینمای خانگی برنامه‌ریزی شده و در مراحل ساخت و تولید است.

وی افزود: پلیس تاکنون نسخه اولیه ۳ بازی رایانه‌ای را طراحی و تا پایان سال منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: راه اندازی ۳ پویش در فضای مجازی با موضوع پیشگیری از سرقت، نزاع و خشونت تا پایان سال، تولید ۳ سری کلیپ و تیزر هشداری و پخش از رسانه ملی، راه اندازی مرکز فرهنگی هنر (رسا) با هدف تولید آثار فاخر پلیسی در اردیبهشت ۱۴۰۲، تولید آیتم‌های آموزشی با نام (یادینو) در ۲۵ قسمت، دوربین مخفی با نام ۴ قسمت (یک روز با فرزندان شهدا) با نام (صمیما) در ۵ قسمت، تریبون آزاد (حرف آزاد) در ۳ قسمت، مستندهای پلیسی در ۲ قسمت، تولید آیتم های (اینترو) با نام (رازآگاه) در ۴ قسمت و تولید پادکست‌های صوتی قصه‌های پلیسی با نام (بادی پل) از دیگر اقدامات است

سخنگوی فراجا درباره عملکرد دوائر مشاوره و مددکاری گفت: ایجاد دوائر مشاوره و مددکاری در کلانتری‌ها از جمله اقدامات خلاقانه و البته پیشگیرانه پلیس در حوزه کاهش پرونده‌های قضائی است؛ در حال حاضر یک‌هزار و ۱۰۰ دایره اجتماعی و ۵۵ مرکز مشاوره تخصصی اقدام به ارائه رایگان خدمات روانشناختی به هموطنان می‌کنند.

وی افزود: مصالحه ۷۰ درصدی پرونده‌ها و ارائه بیش از نیم میلیون خدمت مشاوره‌ای به هموطنان از دیگر اقدامات است.

وی گفت: ۹ بیمارستان و ۵۵۶ درمانگاه شهری و پادگانی در سطح کشور مشغول ارائه خدمات بهداشتی، امدادی و درمانی به عموم مردم و هموطنان، کارکنان و اعضای وابسته به سازمان و سایر نیروهای مسلح است.

وی در پایان گفت: افزایش سامانه‌های امداد و انتقال زمینی متناسب با مأموریت (انتظامی و مرزی) مانند راه اندازی سامانه پزشکی از راه دور (تله مدیسین_سما) در ۱۰۷ نقطه مرزی کشور و اجرای حداکثری طرح سنجش و ارزیابی سلامت روان کارکنان وظیفه مراکز آموزشی، پایش سلامت حدود ۱۵۴ هزار نفر از کارکنان نیز دیگر از اقدامات در این مدت است.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر