تعداد بالای مراکز مهارت آموزی در آذربایجان شرقی
تعداد بالای مراکز مهارت آموزی در آذربایجان شرقی
معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: آموزش‌های مهارتی باید به سمت مهارت های جدید برود تا ختم به اشتغال شود.

به گزارش صدای بناب به نقل از خبرگزاری نصر، صبح روز چهارشنبه ۲۵ آبان جلسه مشترک کمیته هماهنگی اشتغال و شورای مهارت استان با حضور “محمد کلامی” معاون اقتصادی استاندار، “حسین فتحی” مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، “علی مشایخی” مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان و سایر مدیران و کارشناسان دستگاه‌های مربوطه در محل سالن جلسه استانداری آذربایجان شرقی برگزار گردید.

“علی مشایخی” در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان در ۷ ماه گذشته در سال جاری گفت: اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان در بخش دولتی تعداد ۲۳ مرکز فعال، ۲۱۹ کارگاه مراکز ثابت، تعداد ۴۵۲ مورد کارگاه مراکز سیار، و تعداد ۱۸۹ نفر مربی فعال در حوزه مهارت آموزی وجود دارد که در سطح استان و مراکز شهرستان ها مهارت های مورد نیاز را به علاقمندان ارائه می نمایند.

مشایخی با اشاره به اهمیت بحث مهارت آموزی در شرایط کنونی جامعه و عدم اشتغال جوانان، افزود: آموزش های فنی و حرفه ای باید به طور مستقیم با نیاز بازار هم راستا باشد که این امر در دستور کار و برنامه های این اداره کل قرار گرفته و بخشی نیز محقق شده است.

مشایخی در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به رسالت آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و به تبع آن این اداره کل براساس گروه های هدف آموزش های مهارتی را به علاقمندان در سنین مختلف ارائه می دهد که از آن جمله متقاضیان مهارت آموزی، صنایع و صنوف، مهارت آموزی در محیط کار واقعی، سکونت گاه‌های غیر رسمی، آموزش های روستائیان و عشایر، مددجویان بهزیستی و کمیته امداد، آموزش زندانیان و خانواده های تحت پوشش و مهارت آموزی در پادگان هاست.

وی اظهار داشت: در ۷ ماه گذشته در سال جاری بخش دولتی تعداد ۳ میلیون و ۳ هزار و ۸۲ نفر- ساعت آموزش با تحقق ۹۰ درصد حجم ابلاغی آموزش های مهارتی ارائه شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی گفت: با هدف هر دانشگاه یک مرکز مهارتی، در حال حاضر تعداد ۷ مجوز آموزشی برای مراکز tmc برای دانشگاههای دولتی بناب، آزاد اسلامی اسکو، سراب، میانه، ممقان و دانشگاه غیر انتفاعی الغدیر و پیام نور آذربایجان شرقی صادر شده است که دانشجویان می توانند در حین تحصیل واحدهای درسی معادل ۳ واحد درسی در هر حرفه و رشته ای که مورد نیاز است آموزش ببینند و در حین فارغ التحصیلی گواهینامه مهارت دریافت نمایند.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه مشاوره این اداره کل توانسته است در ۷ ماه گذشته تعداد ۵ هزار و ۶۵۱ مورد مشاوره عمومی، ۶ هزار و ۴۱۵ مورد مشاوره اختصاصی، ۱ هزار و ۸۶۶ مورد مشاوره مدارس و نیز تعداد ۱ هزار و ۲۱۲ مورد رهگیری اشتغال انجام شده است.
مشایخی در ادامه با اشاره به وجود توانمندی های بالقوه در بخش خصوصی به عنوان یاری گر و مددرسان بخش دولتی خاطر نشان کرد: در بخش خصوصی تعداد ۵۲۱ آموزشگاه فعال در استان با تعداد ۵۰۵ حرفه آموزشی مختلف در خوشه های خدمات؛ صنعت، فرهنگ و هنر و کشاورزی و با وجود تعداد ۵۲۱ نفر مربی در حوزه مهارت آموزی فعالیت می نمایند.

وی از ارتقاء مرکز آموزش فنی و حرفه ای شماره ۳ تبریز به مرکز نوآوری مهارت و ارائه آموزش های مهارتی در حوزه دانش بنیان در سال جاری خبر داد.
وی همچنین از افتتاح آموزشگاه فنی و حرفه ای ویژه کودکان اوتیسم برای اولین بار در کشور، پروژه در حال اتمام مرکز آموزش تخصصی هتلداری اداره کل، افتتاح مرکز بین المللی آموزش فنی و حرفه ای منطقه آزاد ارس با هدف کمک به اشتغال جوانان و جذب مهارت آموزان خارجی، پروژه در حال اتمام مرکز سنجش و صلاحیت حرفه ای مهارت آموزان آذربایجان شرقی، افتتاح کارگاه آموزشی ویژه نابینایان و کم بینایان با دستگاه برجسته نگار هوشمند، طرح ۱۰۰مسجد مهارت محور، پارک موضوعی مهارت، مجمع خیّرین مهارت و پویش نذر اشتغال نیز در سال جاری توسط اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان خبر داد.

در ادامه “محمد کلامی” معاون اقتصادی استاندار در جلسه شورای توسعه مهارت با اشاره به این موضوع که در حال حاضر یک سری از مشاغل به سمت افول رفته اند، تصریح نمود: آموزش‌های مهارتی باید به سمت مهارت های جدید برود تا ختم به اشتغال شود.

وی خاطر نشان کرد: به خاطر وجود تحولات اجتماعی، اقتصادی و بروز تکنولوژی های روز حتما باید آموزش ها ارزش افزوده داشته باشند و هم راستا با اشتغال پیش بروند.

کلامی خاطر نشان کرد: در این راستا باید نظارت های دقیقی بر مراکز متولی آموزشهای مهارتی صورت گیرد و بر اساس این نظارت ها چنانچه فعالیتهایی در خور تشویق باشد مورد تشویق قرار گیرند و مراکزی که مدرکسازی و یا احیانا مدرک فروشی اتفاق می افتد برخورد جدی با خاطیان صورت گیرد.
وی ادامه داد: واحدهای دانشگاهی باید براساس نیاز بازار مهارت های لازم را ارائه دهند.
انتهای پیام/

  • منبع خبر : خبرگزاری نصر