توسعه نیروگاه‌های خورشیدی برای تولید ۹۰۰ مگاوات برق در حال انجام است
توسعه نیروگاه‌های خورشیدی برای تولید ۹۰۰ مگاوات برق در حال انجام است
مدیرعامل برق منطقه‌ای آذربایجان‌‌شرقی با تاکید بر پیوستگی بین مصرف آب و برق، گفت: سرمایه‌گذاری برای تولید برق زمانبر بوده و راه چاره در این زمینه، استفاده از نیروگاه‌های مجازی یعنی فرهنگ‌سازی برای مصرف مناسب و بهینه آب و برق است.

به گزارش پایگاه خبری صدای بناب به نقل از خبرگزاری آناج، رسول اسماعیل‌زاده ‌با اشاره به برنامه‌های برق منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی برای استفاده از ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر، اظهار کرد: در این راستا تا ۹۰۰ مگاوات برق از طریق توسعه نیروگاه‌های خورشیدی تولید می‌شود.

وی افزود: این طرح طی پنج سال اجرا می‌شود و هم اکنون کارهای لازم برای تولید ۳۰۰ مگاوات از طریق نیروگاه خورشیدی از جمله شناسایی زمین، طراحی و خرید تجهیزات در سطح استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و اردبیل انجام پذیرفته و در مواردی دیگر نیز زمین‌های مورد نظر شناسایی و به سرمایه‌گذاران معرفی شده است.

اسماعیل‌زاده با بیان اینکه منطقه آذربایجان از مستعدترین مناطق برای سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاه‌های تجدیدپذیر خورشیدی است، گفت: این منطقه از نظر تابش مناسب خورشید و پایین بودن دمای هوا، نسبت به سایر مناطق دارای مزیت زیادی است و در نتیجه بهره‌وری سلول‌های خورشیدی در این منطقه افزایش می‌یابد و سرمایه‌گذاری در این بخش در منطقه آذربایجان توجیه اقتصادی دارد.

مدیرعامل منطقه ای آذربایجان با بیان اینکه شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان با چهار کشور همسایه خارجی امکان مبادلات برون مرزی دارد، یادآور شد: ظرفیت اسمی نیروگاه‌های منطقه شمال‌غرب (آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و اردبیل) در حال حاضر حدود ۵۵۰۰ مگاوات است و توان تولید ۴۲۰۰ مگاوات برق را دارد.

وی افزود: از این میزان ظرفیت منصوبه در حوزه شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان، حدود ۲۲۵۰ مگاوات در استان آذربایجان‌شرقی، ۱۷۵۰ مگاوات آذربایجان‌غربی و ۱۵۰۰ مگاوات استان اردبیل ظرفیت ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان‌ متذکر شد: میزان برق مصرفی در ایام اوج بار در سال گذشته در منطقه حدود ۴۱۰۰ مگاوات بود که این آمار حاکی از آن است که این منطقه در محدوده سبز قرار دارد و تراز تولید حدود ۲۰۰ مگاوات بیشتر از مصرف است.

اسماعیل‌زاده در عین حال افزود: تولید و مصرف برق در هر لحظه باید برابر باشد زیرا انرژی برق قابل ذخیره سازی نیست.

وی با اشاره بر اینکه همزمان با آغاز به کار دولت سیزدهم، حدود ۱۴۵۰۰ مگاوات ناترازی در تولید و مصرف برق در کشور وجود داشت، اظهار کرد: برای جبران این ناترازی، اقدام به تعریف برنامه‌های مصرف بهینه انرژی در سطح کشور شد و در سایه تلاش دولت و مدیران استانی این موضوع به خوبی مدیریت و این روند تا سال‌جاری نیز ادامه داشته است.

مدیرعامل برق منطقه‌ای آذربایجان‌ با اشاره به اجرای طرح‌های گسترده برای تولید برق در منطقه، تصریح کرد: افزایش مصرف برق در منطقه ما بالا و معادل هفت درصد بوده و بخش عمده آن، مربوط به حوزه صنعت است.

اسماعیل‌زاده بیان داشت: افزایش مصرف برق در حوزه صنعت، نشانه افزایش تولید، اشتغال‌زایی و کارآفرینی در منطقه است و با توجه به توان منطقه و استان در حوزه صنعت، نیاز به افزایش ظرفیت تولید با احداث نیروگاه‌های جدید وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه به ازای هر یک درجه افزایش دما از ۳۵ درجه سانتی‌گراد به بالا، نیاز به افزایش ۱۵۰۰ مگاوات تولید نیروگاهی است، ابراز کرد : افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها نیاز به مصرف انرژی مانند گاز، گازوئیل و تامین آب برای نیروگاه‌های دارای برج «تر» دارد و در نتیجه، با هر میزان افزایش دما و مصرف برق، میزان مصرف انرژی و آب نیز افزایش می یابد.

مدیرعامل برق منطقه‌ای آذربایجان‌ با تاکید بر پیوستگی بین مصرف آب و برق، گفت: سرمایه‌گذاری برای تولید برق زمانبر بوده و راه چاره در این زمینه، استفاده از “نیروگاه‌های مجازی” یعنی فرهنگ‌سازی برای مصرف مناسب و بهینه آب و برق است.

اسماعیل‌زاده با بیان اینکه تک تک مردم بزرگوار در مصرف آب و برق، مدیر محسوب شده و مسؤول هستند، از مردم درخواست کرد با مصرف بهینه برق، مسؤولان برق منطقه ای آذربایجان را در تامین برق مورد نیاز در ایام اوج مصرف یاری کنند.

  • منبع خبر : خبرگزاری آناج