جمهوری اسلامی ایران در آینده نزدیک تنها ابرقدرت جهان خواهد بود
جمهوری اسلامی ایران در آینده نزدیک تنها ابرقدرت جهان خواهد بود
رهبر نهضت اسلامی نیجریه گفت: در آینده نزدیک، تنها یک ابرقدرت وجود خواهد داشت و آن، جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش صدای بناب به نقل از خبرگزاری مهر  شیخ ابراهیم یعقوب زکزاکی شب گذشته در آئین دریافت دکترای افتخاری از دانشگاه تهران که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، به سوابق علمی و مبارزاتی ۵۰ ساله خود اشاره کرد و گفت: ۵۰ سال پیش، زمانی که قرار بود به عنوان خدمتگزار بشر کار خود را شروع کنم، می‌خواستم که کار خود را به صورت ناشناس انجام دهم و علاقه نداشتم به عنوان فردی شاخص مطرح باشم. در سال ۱۹۷۶ بود که با ورود به دانشکده علوم اجتماعی بزرگترین دانشگاه نیجریه، نظرم تغییر کرد و علاقه‌مند شدم به عنوان یک مدرس حوزه علوم اجتماعی به کارم ادامه دهم. سال ۱۹۷۹ یعنی زمانی که انقلاب اسلامی ایران اتفاق افتاد و هنگامی که امام‌خمینی (ره) از پاریس به ایران بازگشتند، یک بار دیگر تصمیم گرفتم، تصمیم خود را تغییر دهم.

شیخ زکزاکی افزود: در آن زمان هر چند ما با محدودیت‌های زیادی برای دسترسی به منابع خبری مواجه بودیم و دسترسی‌هایمان به چند مجله محدود می‌شد، اما با این حال اخبار و تصاویر وقوع انقلاب را مشاهده می‌کردیم. من جزو افرادی بودم که تحت تأثیر انقلاب اسلامی در ایران قرار گرفتم. این اتفاقات زمانی بود که ما دانشجو بودیم و این افتخار را داشتم که در ژانویه ۱۹۸۰ در اولین سالگرد انقلاب اسلامی به ایران سفر کنم. هنگامی که به کشورم بازگشتم، دانشجویان دانشگاه خودم که بزرگترین دانشگاه نیجریه محسوب می‌شد و همچنین دانشجویان سایر دانشگاه‌ها مشتاق بودند تا تعاریف من را بشنوند. افراد که تحت تأثیر افکار انقلاب اسلامی بودند با اشتیاق می‌خواستند ببینند فردی که از ایران آمده است، چه اطلاعاتی دارد.

شیخ زکزاکی ادامه داد: یکسال بعد در سال ۱۹۸۱ به دلیل فعالیت‌های مبارزاتی توسط دولت مستقر بازداشت و پس از ۶ ماه آزاد شدم و مجدداً برای مقطع طولانی زندانی شدم و آرزوی من در آن مقطع برای تداوم فعالیت دانشگاهی خدشه‌دار شد.

وی در بخش دیگر سخنانش از قرارگیری خود تحت تأثیر اندیشه‌های امام خمینی (ره) سخن گفت و بیان داشت: امام خمینی (ره) در واقع تحت تأثیر آموزه‌های اهل بیت علیهم‌السلام بودند و علاوه بر این، بر کلیت اسلام هم کاملاً مسلط بودند و بسیاری از افراد این فرصت را پیدا کردند که این حقیقت را با چشمان خود مشاهده کنند.

شیخ زکزاکی از دانشگاه به عنوان یکی از مراکز و نقاط کانونی انقلاب اسلامی نام برد و بیان داشت: دانشجویان و دانشگاهیان یکی از فعال‌ترین نیروهای جنبش اسلامی محسوب می‌شوند. ما تصاویر اتفاقات دانشگاه را در دوران انقلاب اسلامی می‌دیدیم و اکنون باعث افتخار است که در محل دانشگاه تهران هستیم.

وی با قدردانی از رئیس دانشگاه تهران و سایر دانشگاهیان، به دریافت دکترای افتخاری اشاره کرد و گفت: این افتخار امروز فقط نصیب من نشده است بلکه این افتخار به همه اعضای جنبش ما تعلق دارد که اکنون در زندان به سر می‌برند، همچنین یک افتخار برای همه فعالان در جامعه اسلامی و برای تمام مردم نیجریه است.

رهبر نهضت اسلامی نیجریه، یادی از یکی از اساتید خود در رشته مطالعات صلح کرد و گفت: این استاد می‌گفت که امروز دو ابرقدرت در دنیا هستند؛ یکی ایالات متحده آمریکا و دیگری جمهوری اسلامی ایران. ایشان گفتند ایالات متحده به بالاترین حد خود رسیده و حالا در حال افول است، اما جمهوری اسلامی ایران در حال اوج گرفتن است.

وی افزود: اکنون جمع‌بندی من این است که در آینده نزدیک، تنها یک ابرقدرت وجود خواهد داشت و آن، جمهوری اسلامی ایران است.

شیخ زکزاکی ادامه داد: وقتی در زندان بودم و خبر شهادت سردار سلیمانی را دریافت کردم، فردی من را تا اتاقم همراهی کرد و راجع به این موضوع صحبت می‌کردیم. او می‌گفت جهان امروز به دو بخش تقسیم می‌شود که یک قسمت در واقع جهان کفار است که آنها آمریکا را به عنوان الگوی خود می‌بینند و بخش دیگر جهان اسلامی است که جمهوری اسلامی ایران را به عنوان الگوی خود تلقی می‌کند.

شیخ ابراهیم یعقوب زکزاکی در پایان گفت: باید آماده شوید و رهبری نه تنها جهان اسلام بلکه کل دنیا را عهده‌دار شوید.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر