حلاوت«شیرین بیان»درکام خارجی ها/ درد خام فروشی برجان گیاهان دارویی
حلاوت«شیرین بیان»درکام خارجی ها/ درد خام فروشی برجان گیاهان دارویی
شیرین بیان و سایر گیاهان دارویی در حالی عمدتا خام فروشی می شود که فرآوری آن و بازگشت به کشور کام خارجی ها را از سود سرشار این فرآیند شیرین کرده است.

به گزارش پایگاه خبری صدای بناب به نقل از مهر، متأسفانه عدم فرآوری گیاهان دارویی و خام فروشی  سرمایه‌های زیادی را از کشور و استان ما خارج می‌کند.

در کشور گیاهان دارویی چون  ریشه شیرین بیان را به صورت پودر یا شیرابه با قیمت نازل صادر می‌کنیم. کشوری چون آلمان بعد از خرید این گیاه بیش از ۱۴۱ پیش ساز دارو از آن تولید و به کشور ما با قیمت بالا وارد می‌کند. یا گیاهی چون باریجه که کیلویی ۵۰ دلار به خارجی‌ها می‌فروشیم و انها با قیمت بالاتر در قالب دارو به کشورمان باز می‌گردانند.

گیاهان دارویی زمینه ای برای توسعه و ایجاد سرمایه در کشور محسوب می‌شود و این سرمایه در هر استان  به خوبی می‌تواند زمینه‌ای برای ارزش افزوده بالا، افزایش سرمایه و اشتغالزایی ایجاد کند.

به طور کلی صنایع گیاهان دارویی در کشور ما رشد و توسعه نیافته و به همین خاطر بهره برداران، این گیاهان را خام فروشی می‌کنند. در سالهای اخیر که وزارت جهاد کشاورزی متوجه شده چه پتانسیلی به لحاظ کشت گیاهان دارویی وجود دارد، سیاستش را به سمت ترغیب کشاورزان به کشت گیاهان دارویی برده است اما دو چالش کشاورزان برای کشت گیاهان دارویی و از طرف دیگر رشد نیافتن صنایع تبدیلی کشور ما باعث شده که تولید باکیفیت و سپس فرآوری گیاهان دارویی ایجاد نشود.

 مشکل اصلی در نداشتن زنجیره ارزش از ابتدای تولید تا فروش و صادرات این گیاهان است. فرآیند تولید گیاهان دارویی را تنها نمی‌توان در مزرعه درنظر گرفت باید بازارسنجی و بازار یابی نمود تا جنس کالا بدست مشتری برسد.