دوقلوزایی ۷۰ درصد گوسفندان عشایر آذربایجان شرقی
دوقلوزایی ۷۰ درصد گوسفندان عشایر آذربایجان شرقی
مدیرکل امور عشایری آذربایجان شرقی گفت: با اجرای طرح دوقلوزایی گوسفندان عشایری این استان، بیش از ۷۰ درصد گوسفندان دوقلوزا شدند.

به گزارش پایگاه خبری صدای بناب به نقل از خبرگزاری ایرنا، «سیدمحمدحسن آل هاشم»، روز چهارشنبه در گفت و گو با  افزود: در این طرح یکسان سازی زاد و ولد و مدیریت و کنترل تولید مثل گله گوسفندان انجام می شود و بر اساس آن زمان تولد بره ها در بازه ۱۰ تا ۱۵ روزه اتفاق می افتد.

تولد همزمان بره ها، مدیریت و تعذیه آن ها از سوی عشایر راحت تر انجام و بهداشت آن ها کنترل می شود

وی با بیان اینکه با تولد همزمان بره ها، مدیریت و تعذیه آن ها از سوی عشایر راحت تر انجام و بهداشت آن ها کنترل می شود، اظهار کرد: جمعیت دامی عشایر استان در دوره قشلاق حدود ۸۵۰ هزار راس است که در دوره ییلاق با اضافه شدن عشایر استان های اردبیل، زنجان و آذربایجان غربی به حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار راس می رسد.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان شرقی گفت: بر اساس آخرین سرشماری ۲۰ درصد از جمعیت استان را عشایر تشکیل می دهند که این جمعیت با در اختیار داشتن ۳۰ درصد دام سبک و ۳.۶ درصد از دام سنگین استان، سالانه حدود ۲۰ درصد از مواد پروتئینی و محصولات لبنی را تولید می کنند.

آل هاشم ادامه داد: در زمان کنونی حدود ۱.۵ میلیون واحد دامی از ۷.۵ میلیون واحد دامی استان شامل گاو و گوساله، بز و بزغاله، گاومیش و بچه گاومیش، شتر و بچه شتر و سایر چهارپایان در اختیار عشایر استان قرار دارد.

وی یادآور شد: عشایر آذربایجان شرقی سالانه در زمان ییلاق و قشلاق حدود ۶۵ هزار تن شیر، هشت هزار و ۸۸۰ تن گوشت، ۸۵۵ تن پشم، ۶۰ هزار مترمربع صنایع‌ دستی داری و سه هزار و ۵۰۰ عدد صنایع دستی غیر داری تولید می کنند.

آذربایجان شرقی با دارا بودن اقلیم متنوع، مراتع و جنگل های سرسبز، کوه های مرتفع از استان های عشایرنشین کشور محسوب می شود

آذربایجان شرقی با دارا بودن اقلیم متنوع، مراتع و جنگل های سرسبز، کوه های مرتفع از استان های عشایرنشین کشور محسوب می شود و بر اساس نتایج سرشماری عشایر کوچنده کشور، جمعیت عشایر استان در دوره ییلاق به ۱۳ هزار و ۲۹۵ خانوار و بیش از ۷۰ هزار و ۵۷۷ نفر و در دوره قشلاق به هشت هزار و ۹۷ خانوار با بیش از ۴۳ هزار و ۸۵۷ نفر می رسد.

عشایر آذربایجان شرقی در قالب ۲ ایل قره داغ و شاهسون و ۹ طایفه مستقل در دوره ییلاق و ۲ ایل و هفت طایفه مستقل در دوره قشلاق شکل گرفته اند و اکثرا درون کوچ هستند.

عشایر استان هر سال در فصل بهار با گرم شدن هوا به مراتع سرسبز سهند، بزگوش و ارتفعات قره داغ کوچ کرده و پس از استفاده از مراتع ییلاقی در اواخر تابستان و اوایل پاییز به قشلاقات خود باز می گردند.

دوره قشلاقی معمولا هفت ماه و دوره ییلاقی و میانبند پنج ماه است و طول مسیر عشایر استان از ۳۰ تا ۲۵۰ کیلومتر متغیر است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا