رشد ۳۰۰ درصدی اعتبارات میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی / توجه به اکتشافات جدید در حوزه میراثی را یکی از اقدامات مهم این مجموعه در ۲ سال گذشته  است
رشد ۳۰۰ درصدی اعتبارات میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی / توجه به اکتشافات جدید در حوزه میراثی را یکی از اقدامات مهم این مجموعه در ۲ سال گذشته  است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اعلام کرد: در ۲ سال گذشته و از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم اعتبارات این حوزه ۳۰۰ درصد(سه برابر) نسبت به دوره قبل افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری صدای بناب به نقل از خبرگزاری آناج، احمد حمزه زاده اعتبارات سال ۱۴۰۱ میراث فرهنگی آذربایجان شرقی را پنج هزار و ۶۰۰ میلیون ریال اعلام و اظهار کرد: این در حالی است که اعتبارات این اداره کل در سال ۱۴۰۰ معادل ۲۰۰ میلیارد ریال و در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۶۰ میلیارد ریال بود که نشان دهنده توجه خاص دولت مردمی و انقلابی به موضوع گردشگری و میراث فرهنگی و تمدنی کشور است.

وی افتتاح و بهره برداری از تعداد ۹۵ طرح متنوع و مختلف در حوزه های میراثی، صنایع دستی و گردشگری در ۲ سال گذشته را یکی از دستاوردهای مهم دولت بیان کرد و افزود: برای اجرای این تعداد طرح بالغ بر یکصد هزار میلیارد ریال از سوی دولت و بخش خصوصی هزینه شده که رقم قابل توجه و بی سابقه ای را شامل می شود.

حمزه زاده میزان اشتغالزایی این تعداد طرح را پنج هزار نفر اعلام کرد که در تمام مناطق و شهرستان های ۲۱ گانه آذربایجان شرقی پراکنده شده اند

وی با اشاره به اینکه اکنون نیز تعداد ۱۰۵ عنوان طرح در حوزه زیرساختی میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی در دست اجرا است، حجم سرمایه گذاری این تعداد طرح را ۳۵۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد که با بهره برداری از آنها زمینه اشتغال افزون بر هشت هزار نفر فراهم می شود.

حمزه زاده ادامه داد: بر همین اساس در ۲ سال گذشته تعداد ۲۲۷ فقره مجوز سرمایه گذاری در استان صادر شده که سرمایه گذاری پیش بینی شده برای آنها ۱۹۰ هزار میلیارد ریال بوده و اشتغال زایی آن نیز ۱۰ هزار نفر تعریف شده است.

وی از رتبه سوم آذربایجان شرقی در زمینه حجم سرمایه گذاری در حوزه گردشگری کشور خبر داد و با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ درصد کل سرمایه گذاری های ایران به این استان تعلق دارد، یادآور شد: آذربایجان شرقی بر اساس آمارهای وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جزو استان های پیشرو در جلب و جذب سرمایه گذاری ها به خصوص در بخش غیردولتی بوده است.

اهتمام دولت مردمی آیت الله رییسی به مسایل گردشگری را بسیار وسیع و دارای برنامه های مدون عملیاتی بیان کرد

حمزه زاده اهتمام دولت مردمی آیت الله رییسی به مسایل گردشگری را بسیار وسیع و دارای برنامه های مدون عملیاتی بیان و اضافه کرد: بر همین اساس برنامه های کلان کشوری و توسعه ای استان ها با نگرش های حرفه ای گردشگری تدوین شده است که توسعه زیرساخت ها بر همین منوال مورد تاکید است.

وی لازمه توسعه کمی و کیفی صنعت پرسود و اقتصادمحور گردشگری را توجه به زیرساخت ها دانست و ادامه داد: آذربایجان شرقی با توجه به داشته های فراوان و بی بدیل تمدنی، فرهنگی، بناهای تاریخی و اماکن گردشگری در همین مسیر اقدامات مثبت و موثری را آغاز کرده است که تداوم و تقویت ان می تواند تغییر و تحولات بسیار شگرفی را در اقتصاد منطقه داشته باشد.

حمزه زاده شاخت هتل در انواع و درجه های گوناگون، هتل آپارتمان، اقامتگاه ها، اقامتگاه های بین راهی و بوم گردی، مجتمع های گردشگری و توجه ویژه به کیفی سازی این اماکن را از جمله ماموریت های محوری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی برشمرد و خواستار همکاری و مساعدت رسانه ها در اجرای هر چه بهتر طرح ها و برنامه های این اداره کل در راستای توسعه صنعت گردشگری و جلب و جذب گردشگران داخلی و خارجی شد.

به گفته وی تنوع اماکن گردشگری و برخورداری از چهار هزار آثار و ابنیه های تاریخی که تاکنون ۲ هزار و ۲۵ مورد از آنها در فهرست آثار ملی ثبت شده است، مزیت و ظرفیت بسیار بزرگ و مهم برای توسعه صنعت گردشگری آذربیجان شرقی است که این مهم جز با همکاری رسانه ها و خبرگزاری ها میسر نخواهد شد.

توجه به اکتشافات جدید در حوزه میراثی را یکی از اقدامات مهم این مجموعه در ۲ سال گذشته دانست

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی توجه به اکتشافات جدید در حوزه میراثی را یکی از اقدامات مهم این مجموعه در ۲ سال گذشته دانست و یادآور شد: در این مدت ۷۲ اثر، بنا و اماکن تاریخی استان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در همین مدت حریم تعداد ۲۰ اثر و امکنه تاریخی مشخص شده است.

حمزه زاده تاریخ و تمدن این استان را به لحاظ یافته های علمی و باستان شناسی در کشور ، منطقه و حتی جهان بی مانند خواند و اظهار کرد: اکتشافات جدید در منطقه لیلان تاریخ تمدنی آذربایجان شرقی را بیش از ۹ هزار سال به اثبات رساند که تا پیش از این اکتشافات، تاریخ تمدن آذربایجان با توجه به یافته های باستان شناسی در کرانه های رودخانه ارس حدود ۶ هزار و ۵۰۰ سال بود.

وی گفت: آثار کشف شده در لیلان نشان دهنده سکونت و سازه های بشری در ۹ هزار سال قبل را ثابت کرده است و این دستاوردی بسیار مهم به لحاظ علمی، تاریخی، تمدنی و میراثی برای ایران به شمار می رود.

  • منبع خبر : خبرگزاری آناج