ضرورت توجه به زیرساختهای فاضلاب شهری / کنترل و حصارکشی آب های جاری ناشی از فاضلاب انسانی
ضرورت توجه به زیرساختهای فاضلاب شهری / کنترل و حصارکشی آب های جاری ناشی از فاضلاب انسانی
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بناب گفت: ضرورت توجه به زیرساختهای فاضلاب شهری امری مهم و ضروری است که با کنترل و حصارکشی آب های جاری ناشی از فاضلاب انسانی می توان دام ها را از آنها دور نگه داشت.

مسعود گنج پور صبح امروز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری صدای بناب،  گفت: اگر چه آب ماده ای مغزی محسوب نمی شود، ولی یکی از ارکان حفظ حیات هر جاندار است چرا که آب قابلیت دسترسی و کیفیت آب بر سلامت و توان تولیدی حیوان اثرگزار است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بناب با بیان اینکه آلودگی آب می تواند سبب بروز بیماری ها یا تلفات شدید در دام شود اظهار داشت: دام هایی که از آب های فاضلاب انسانی سیراب می شوند در ابتدا کبد، جگر و قسمت هایی از بدن آنها پر از انگل شده و در نهایت بر اثر مسمومیت تلف می شوند.

وی افزود: مضررات استفاده از آبهای آلوده در ابتدا دامن گیر خود صاحبان دام ها می شود چرا که این امر تلفات شدیدی را به دنبال دارد.

گنج پور در رابطه با کنترل بیماری های منتقله از آب های آلوده و جلوگیری از تلف شدن دام ها گفت: می توان محدوده آب های آلوده جاری شده در سطح شهرستان را کنترل و حصارکشی کرد که با این اقدام بتوان مانع از ورود دام ها جهت خوردن آبهای فاضلاب انسانی شد.

وی همچنین با توجه به این که زیرساخت های فاضلاب مسئله مهمی است که با گذشت زمان اثرات نامناسب خود را نشان می دهد بیان کرد این مسئله به عنوان یکی از بحث برانگیزترین موردها در میان مسئولان و مهندسان می باشد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بناب اظهار داشت: با برگزاری جلسات آگاه سازی صاحبان دام ها در رابطه با اثرات و مضررات استفاده دام ها از آب های فاضلاب در مساجد روستاها می توان به طور چشمگیری شاهد اقدامات فرهنگ سازی عدم استفاده از آب های فاضلاب انسانی شد.

وی در پایان به این موضوع اشاره کرد که اصل مهم در شهرستان بناب توجه به فاضلاب و زیرساختهای آن بوده که بدون تصفیه به محیط بیرون سرازیر نشوند و بهانه ای به دست دامداران داده نشود تا از این طریق دام ها را مریض نکنند.

 

انتهای پیام / رقیه فتحی