عدم مدیریت درست در گذشته علت خشکی دریاچه ارومیه و کمبود آب در منطقه/ نقش مخرب کاوه سودا  بر محیط زیست
عدم مدیریت درست در گذشته علت خشکی دریاچه ارومیه و کمبود آب در منطقه/ نقش مخرب کاوه سودا  بر محیط زیست
فرماندار بناب در جمع نخبگان کشوری گفت: متاسفانه عدم مدیریت صحیح حوزه آبی در گذشته موجب شده است که امروز شاهد خشکسالی دریاچه ارومیه و کمبود آب در این منطقه باشیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای بناب، رضا لعلی عصر امروز در جمع دانشجویان نخبه از دانشگاه های معتبر کشوری اعزام شده به شهرستان  بناب ضمن تشریح نمای کلی شهرستان بناب اظهار داشت:  شهرستان بناب دارای ۱۵۰ واحد صنعتی و نیمه صنعتی بزرگ می باشد که در مجموع بیش از ۲۰ درصد از فولاد کشور و همچنین ۶ درصد از برق مورد نیاز کشور در شهرستان بناب تولید می‌شود.

فرماندار بناب با اشاره به صادرات بیش از ۲۵۰ هزار تنی شهرستان بناب در سال ۱۴۰۰ گفت: علاوه بر این شهرستان  در حوزه دانشگاهی و همچنین حوزه علمیه جزو مناطق برتر کشور محسوب می شود.

مقام عالی دولت در شهرستان بناب ضمن گلایه از وضعیت خشکسالی دریاچه عمومی و تاثیر آن بر شهرهای همجوار آن اظهار داشت: متاسفانه مدیریت حوزه آبی این منطقه قبل از این در دست کسانی افتاده بود که خود عامل اصلی خشکسالی امروز این منطقه هستند.

وی خاطر نشان کرد: ویلا سازی های متعدد در شهرستان بناب، کشاورزی های بی رویه، حفر بیش از ۷۰۰۰ چاه غیر مجاز، عدم جایگزین کردن مشاغل جایگزین برای این مناطق و سایر دلایل باعث شده که امروز شاهد خشکی دریاچه ارومیه و کمبود آب در این منطقه باشیم.

فرماندار بناب با اشاره به نقش تخریبی محیط زیستی کاوه سودا گفت: متاسفانه به دلایل سیاسی این کارخانه در بدترین و در محل بالادست منطقه ساخته شده است و فاضلاب صنعتی آن باعث تخریب محیط زیست منطقه و آبهای زیرزمینی شده است.

رضا لعلی ضمن تقدیر از حضور دانشجویان نخبه کشور برای بررسی مشکلات کمبود آب در منطقه گفت: واقعیت این است که تحقیقات می بایست سالیان قبل انجام می‌شد تا مانع خشک شدن دریاچه و کاهش آبهای این منطقه می شد اما به هر حال امیدواریم نخبگان کشوری بتوانند راه حلی برای این موضوع پیدا کنند.

مقام عالی دولت در شهرستان بناب با اشاره به وضعیت فعلی گندم و جراحی اقتصاد توسط دولت گفت: واقعیت این است که در کشور ما امسال قرار است گندم هر کیلو ۱۲ هزار تومان از کشاورز خریداری شود و این در حالیست که روسیه گندم خود را کیلویی بالای ۴۰ هزار تومان به عراق صادر می کند و قطعاً همین امر باعث ایجاد قاچاق گندم و آرد از ایران به سایر کشورها می گردد.

وی افزود: امیدواریم دولت با تدابیر و نقشه های خود بتواند علاوه بر جراحی اقتصادی مانع قاچاق محصولات کشاورزی از جمله گندم به سایر کشورها شود.

انتهای پیام/ داود زیبائی