نمی‌توان به اعتبارات دولتی اکتفا کرد
نمی‌توان به اعتبارات دولتی اکتفا کرد
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور گفت: این نگاه که همه کارها با بودجه دولتی انجام شود باید تغییر کند و از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم.

به گزارش پایگاه خبری صدای بناب به نقل از خبرگزاری ایرنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی روز شنبه در جلسه ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان و کارآفرین آذربایجان شرقی اظهار کرد: با بودجه و کمک‌های بلاعوض دولتی نمی‌شود کارهای زیادی انجام داد حتی اگر بودجه معاونت علمی ۲۰۰ هزار میلیارد ریال باشد سهم هر استان حداقل سه تا چهار هزار میلیارد ریال می‌شود در حالی که مالیات یکی از شرکت‌های داروسازی در آذربایجان شرقی بیشتر از این رقم‌هاست.

وی افزود: در دهه ۷۰ و ۸۰ رواج داشت زمانی که پول در کشور زیاد بود توسعه اقتصادی از طریق تزریق پول و ساخت کارخانه‌ها صورت می‌گرفت اما دیگر چنین منابع مالی در کشور وجود ندارد.

معاون عملی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور گفت: باید در روش‌هایمان نوآوری کنیم چرا که با منابع دولتی نمی‌شود پارک علم و فناوری خوبی ساخت.

وی بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی که در اقتصاد استان نیز موثر است، تاکید کرد و گفت: البته این به کارگیری باید طبق برنامه صورت گیرد.

دهقانی فیروزآبادی به حمایت معاونت علمی رئیس جمهور از توسعه زیست بوم فناوری با ارائه امکانات و تسهیلات اشاره کرد و افزود: نگاه و رویکرد دولت سیزدهم توجه بیشتر به استان‌هاست و در این راستا هر هر هفته معاونان این معاونت به استان‌ها سر می‌زنند و در واقع در هر سه، چهار ماه یک بار کشور را دور می‌زنیم تا کمبودهای گذشته را در این حوزه جبران کنیم.

وی با تاکید بر تقویت زیست بوم فناوری کشور گفت: برای رسیدن به این هدف مهم دانشگاه‌ها باید وارد میدان شوند و ایفای نقش کنند، مگر می‌شود جریان فناوری در کشور شروع شده و توسعه یابد و دانشگاه‌ها در آن نقشی نداشته باشند.

معاون عملی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور اضافه کرد: دانشگاه‌ها چشمه جوشان رودخانه فناوری هستند و اگر به دانشگاه‌ها توجه نشود در این حوزه آسیب خواهیم دید که البته این نوع توجه باید از نو و روش جدید باشد.

وی بیان کرد: دانشگاه‌ها باید وارد میدان شده و بازیگر اصلی این بازی شوند و معاونت علمی نیز از شرکت‌های دانش بنیانی که عموما در بستر دانشگاه شکل می‌گیرند حمایت خواهد کرد.

دهقانی فیروزآبادی در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت‌های بخش خصوصی در آذربایجان شرقی و تبریز اشاره کرد و گفت: متوسط سهم بخش خصوصی در کشور ۲۰ یا ۳۰ درصد است در حالی که این رقم در آذربایجان شرقی بالای ۹۰ درصد بوده و تفاوت جدی این استان با دیگر مناطق کشور است.

وی افزود: اقتصاد مردمی و خصوصی کاراتر، بهره‌ورتر و نتیجه بخش‌تر است زیرا وقتی اقتصاد در اختیار مردم باشد دغدغه‌مندی نسبت به آن بیشتر می‌شود.

معاون عملی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور همچنین به فرهنگ بالا و اصیل کار در این استان اشاره کرد و گفت: جای دیگری از کشور چنین فرهنگی را در تولید و کار سراغ ندارم که یکی از دلایل موفقیت این استان در عرصه‌های مختلف است.

وی به مزیت‌های آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: ثروت‌های کلان، مرزی بودن همچنین دارا بودن معادن غنی و کشاورزی خوب از مزیت‌های این استان نسبت به دیگر استان‌هاست که باید در توسعه مورد توجه قرار گیرد.

دهقانی فیروزآبادی اضافه کرد: آذربایجان شرقی هدفمند رشد کرده و این استان در کنار ثروت‌های خدادادی در برخی از عرصه‌ها صاحب قدرت و شهرت شده است.

وی با اشاره به مشکلات زیرساختی موجود در استان گفت: آذربایجان شرقی نیاز به مراکز هم آفرینی و کارخانه‌های نوآوری دارد و به عنوان معاونت علمی رئیس جمهور کمک خواهیم کرد تا زیرساخت‌های استان توسعه یابد و با اختصاص بودجه ۲ تا سه برابری عقب افتادگی‌های چند ساله را جبران خواهیم کرد.

۳۰۷ شرکت دانش بنیان در آذربایجان شرقی فعال است

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه تعداد شرکت‌های دانش بنیان این استان از ۲۰۳ مورد به ۳۰۷ عدد افزایش یافته است گفت: در این راستا سند علمی فناوری پنج ساله استان تدوین شده و این سند اصلی‌ترین محور فعالیت دستگاه‌ها، دانشگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگ است.

عابدین خرم اضافه کرد: آذربایجان شرقی پیشرو در اقتصاد دانش بنیان است و نخستین ستاد اقتصاد دانش بنیان این استان در سال ۱۴۰۰ شکل گرفت و طبق سند تدوین شده مهم‌ترین بخشی که برای شرکت‌ها تعریف شده تولید محصول تولید ثروت و یافتن جایگاه در بازارهای رقابتی است.

وی به چالش‌های استان در زمینه شرکت‌های دانش بنیان نیز اشاره کرد و گفت: تجاری‌سازی محصولات با مشکل جدی روبرو است، جذب سرمایه لازم برای شرکت‌ها سخت شده و نبود نهادهای مالی برای سرمایه‌گذاری خطرپذیر از مشکلات این شرکت‌ها در استان است ضمن اینکه ایجاد سایت تولید نیست هزینه بالایی می‌خواهد.

خرم بیان کرد: درل دور اول سفر رئیس جمهور به استان ۴۵۰۰ میلیارد ریال برای شرکت‌های دانش بنیان مصوب شد اما هر وقت برای تخصیص بودجه رفتیم سازمان برنامه بودجه آن را وتو کرد.

وی، پشتیبانی تسهیلگری دولت از شرکت‌های دانش بنیان، ایجاد شهرک‌ها و پارک علم و فناوری، تسهیل حمایت‌های مبتنی بر تامین مواد اولیه و حمایت برای تکمیل زنجیره فروش را از پیشنهادات این استان برای توسعه در این عرصه بیان کرد ‌.

خرم خاطرنشان کرد: آذربایجان شرقی به رغم اینکه در چند بخش و حوزه پیشرو بوده اما متناسب با سابقه رشد نکرده و صنایع فرش دستبافت، چرم، خشکبار و بازسازی صنایع در گذشته مورد غفلت واقع شده است.

وی همچنین خواستار توجه بیشتر معاونت علمی رئیس جمهور به آذربایجان شرقی شد و گفت: این استان در زمینه‌های تولید لوازم خانگی ظرفیت‌های زیادی دارد و زمینه تولید خودرو برقی نیز در آن وجود دارد و می‌تواند به مرکز صادراتی محصولات دانش بنیان در شمال غرب کشور تبدیل شود.

معاون عملی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در سفر یک روزه به آذربایجان شرقی، نخستین کارخانه نوآوری دارویی کشور را با هدف حل مسایل و پاسخ‌گویی به نیازهای فناورانه و نوآوری صنعت دارو، افتتاح کرد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا