هفته وقف از ۱۰ تا ۱۶ مهرماه برگزار می‌شود
هفته وقف از ۱۰ تا ۱۶ مهرماه برگزار می‌شود
مدیرکل اوقاف آذربایجان‌شرقی گفت: این رویداد سال‌های پیش هم‌زمان با سالروز رحلت نبی‌اکرم (ص) برگزار می‌شد که از امسال با تصویب شورای انقلاب فرهنگی در میلاد پیامبر(ص) برگزار می‌شود.

به گزارش صدای بناب به نقل از آناج، حجت‌الاسلام سیدشهاب‌الدین حسینی، صبح امروز در جمع اصحاب رسانه، ضمن تبریک فرارسیدن هفته وقف، اظهارداشت: این رویداد سال‌های پیش هم‌زمان با سالروز رحلت نبی‌اکرم (ص) برگزار می‌شد که از امسال با تصویب شورای انقلاب فرهنگی در میلاد پیامبر(ص) برگزار می‌شود.

وی با اشاره به این‌‌‌که از ۱۰ تا ۱۶ مهرماه سال‌جاری به عنوان هفته وقف است، گفت: ۱۰ مهرماه به‌عنوان روز وقف، رسانه، و ترویج فرهنگ وقف است‌؛ سه‌شنبه ۱۱ مهرماه مصادف با ۱۷ ربیع و میلاد پیامبر اعظم(ص) مصادف با روز وقف، قرآن، سنت نبوی و سیره معصومین است؛ روز ۱۲ مهرماه نیز به‌عنوان وقف، اقتصاد پایدار و رشد تولید است.

مدیرکل اوقاف آذربایجان‌شرقی، ادامه داد: روز ۱۳ مهرماه به‌عنوان وقف، امام‌زادگان و ترویج فرهنگ زیارت است؛ روز ۱۴ مهرماه به‌عنوان وقف، حمایت از خانواده و ترویج سبک زندگی اسلامی است، روز ۱۵ مهرماه به‌عنوان وقف، حمایت‌های علمی و حمایت از نخبگان بوده و ۱۵ مهرماه به‌عنوان وقف و سلامت جامعه است که برای این روزها برنامه‌های مختلفی تدارک دیده‌ایم.

وی با بیان این‌که حدود یک سوم از بازار سرپوشیده تبریز که حدود هزار ۷۰۰ باب مغازه است وقف بوده و می‌طلبد که توجه ویژه‌ای در این حوزه داشته باشیم.

حسینی با اشاره به وجود حدود ۲۰۰ امام‌زاده مدفون در سطح شهر، یادآور شد: حدود ۶۵ امام‌زاده از بنای فاخر برخوردار هستند و ۸ امام‌زاده معتبر هستند.

وی از وجود ۷ بیمارستان وقفی در سطح شهر تبریز خبر داد و عنوان کرد: حدود ۳۰ درمانگاه نیز وقفی هستند که به‌صورت غیرمستقیم اداره می‌شوند.

مدیرکل اوقاف آذربایجان‌شرقی در پاسخ به سوال خبرنگار آناج مبنی‌بر این‌که ورود اداره‌کل اوقاف استان به موضوع حمایت از مسکن ملی، به چه شیوه‌ای است، یادآور شد: ما با مسسئولین کشوری و استانی جلساتی داشته و آمادگی خود را جهت واگذاری زمین برای ساخت مسکن‌های ملی اعلان کرده‌ایم که در صورت صلاحدید مدیران قطعا اقدام خواهیم کرد.

وی با اشاره به این‌که شهرک‌های صنعتی سرمایه‌گذاری خارجی و بعثت از شهرک‌های وقفی هستند که طرح‌های حمایت از تولید متعددی در این خصوص داریم؛ احداث سردخانه اهر نیز از طرح‌های مهم اداره‌کل اوقاف است که با توجه به محدودیت در برخی تجهیزات انحصاری و وارداتی داشت در حال پیشرفت و تکمیل این سردخانه است که اشتغال و درآمدزایی در پی دارد که ماحصل مالی آن نیز برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت مناطق محروم اختصاص یافته است.

حسینی خاطرنشان کرد: ۴۳۵ مدرسه وقفی داریم که برخی از این‌ها در سال‌های قبل از انقلاب که اوقاف با نام سازمان اوقاف و صنایع مستظرفه بود، آن زمان مدیرکل اوقاف به‌عنوان والی تبریز انتخاب شده بود که برخی زمین‌های وقفی را به ساخت مدرسه اختصاص داد، درحالی‌که نیت آن زمین صرفا ساخت مدرسه نبوده است و ما می‌توانیم با مولدسازی برخی مدارس در روستاها و مناطق محروم چندین مدرسه بسازیم، گاها یک مغازه می‌تواند درآمدش یک مدرسه بسازد که مغفول واقع شده است.

وی از پیش‌بینی طرح توسعه برای اغلب بقاع متبرکه و امام‌زادگان خبر داد و گفت: در امام‌زندگانی مانند سید حمزه، سیدابراهیم، مقبره حمال، مجموعه فرهنگی فخرالداکرین، مقبره آیت الله گرگری و… تا امام‌زاده نوجه‌مهر کلیبر در حال احداث است.

  • منبع خبر : آناج