پول‌های آزاد شده زیر کلید بانک مرکزی است/ مبلغ یارانه تغییری نمی‌کند
پول‌های آزاد شده زیر کلید بانک مرکزی است/ مبلغ یارانه تغییری نمی‌کند
سخنگوی دولت گفت: این پول‌ها با موفقیت از یون به یورو تبدیل شد و در حساب‌های بانک‌های ایرانی در قطر منتقل شد؛ این اقدامات به تأیید بانک مرکزی ایران رسید و پول‌ها زیر کلید بانک مرکزی است.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت صدای بناب به نقل از خبرگزاری تسنیم، علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری با اصحاب رسانه طی سخنانی ضمن تسلیت حادثه زلزله در افغانستان اظهار داشت: ۲۳ تیم امدادی از سوی ایران برای کمک به زلزله‌زدگان اعزام شده و ۴۵۰ تن کمک به این مناطق ارسال شده است.

وی با اشاره به تحولات فلسطین افزود: در ایام حمله غیرانسانی و وحشیانه رژیم کودک‌کش رژیم صهیونیستی به غزه هستیم و تاریخ درباره وحشی‌گری این رژیم غاصب و سکوت و بعضا همراهی برخی سردمداران مدعی دفاع از حقوق بشر و ایجاد صلح در جهان قضاوت خواهد کرد و این دولت‌ها به نوعی همراه رژیم صهیونسیتی در این جنایات هستند. همچنین کلکسیونی از جنایات جنگی در این روزها رخ می‌دهد و بعضا به ذهن نمی‌رسید اشخاصی در این دنیای مدرن باشند که آب، برق و غذا را روی ۲ میلیون شهروند قطع کنند.

سخنگوی دولت عنوان کرد: تصور نمی‌شد یک رژیمی بمب‌های فسفری را روی بیمارستان‌ها بریزد و متاسفانه جهان نه‌تنها شاهد این درنده‌خویی‌هاست بلکه سکوت هم می‌کند و پایه‌های نهاد‌های بین‌المللی را سست می‌کند‌. جنایات جنگی در این اتفاقات مشهود است و ایران از هیچ‌گونه تلاش دیپلماتیک و کمک انسان‌دوستانه در این زمینه فروگذار نخواهد کرد.

بهادری‌جهرمی در پاسخ به سوالی پیرامون استفاده از منابع ارزی ۲ میلیارد دلاری برای تأمین مالی ساخت مسکن گفت: تامین مالی مسکن با مدیریت وزیر راه و همکاری بخش‌های اقتصادی دولت در حال انجام و پیگیری مستمر است و تمرکز ویژه‌ای بر آن وجود دارد. یکی از محورها استفاده از منابع ارزی بوده که مقدمات آن فراهم شده و با همراهی مسئولان مربوطه در حال اقدام است. البته تامین مالی مسکن فقط منحصر به این یک روش نیست.

وی درباره تکالیف بانک‌ها در حوزه تأمین مالی مسکن بیان کرد: گزارشات لازمه در جلسات به ستاد اقتصادی دولت و رییس‌جمهور داده شده است. بانک مسکن و بانک ملت بهترین عملکرد را در این زمینه داشته‌اند و در گزارشات بعدی موارد عملکردهای مناسب و یا نامناسب را توضیح خواهیم داد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون دستورات رییس‌جمهور برای رفع مشکلات حوزه خودرو تصریح کرد: یکی از محورهای دستور رییس‌جمهور کاهش خودروهای انباشت‌شده بود که هم‌اکنون به حد خوبی کاهش یافته و افزایش ظرفیت تولیدی ۵۰ درصدی نیز به خوبی محقق شده و البته ادامه خواهد داشت. در سال گذشته تولید چند خودرو متوقف شد تا ارتقای کیفیت داشته باشند و برخی خودروهای با کیفیت، افزایش تولید داشته است.

بهادری‌جهرمی خاطر نشان کرد: هم‌چنین تولید خودروهای برقی و تأمین ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در دستورکار است و بخشی از آن به سرانجام رسیده است. هم‌چنین آیین‌نامه واردات خودرو به سرانجام رسیده و برخی رفت و برگشت‌ها نیاز داشت تا اصلاحات انجام شود که در حال پیگیری است. درباره عرضه خودرو مقرر شد که امکان ارائه خودرو خارج از سامانه و از طرق مختلف صورت نگیرد. هم‌اکنون نظارت مناسبی در حال انجام است و باید پیگیری شود. هم‌چنین واگذاری خودروسازها به بخش خصوصی نیز با حساسیت و جدیت دنبال می‌شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص کمک‌های ایران به مردم غزه عنوان کرد: با عملکرد وحشیانه رژیم صهیونیستی شاهد فاجعه انسانی در غزه هستیم و همه کشورهای انسان‌دوست جهان باید تلاش کنند تا کمک‌های انسان‌دوستانه به دست مردم فلسطین برسد؛ ایران رایزنی‌های خود برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم فلسطین انجام داده ، البته متأسفانه محاصره غزه مانع ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم این منطقه شده است؛ کشورهایی که از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند، در این جنایات شریک هستند و باید پاسخگوی عملکرد خود باشند.

سخنگوی دولت درباره حضور مهاجران افغانستانی و ساماندهی آنان، اظهار داشت: به‌واسطه حضور نظامی آمریکا در افغانستان و اشغالگری صورت گرفته، افغانستان بیش از ۲۰ سال با مشکلاتی عدیده مواجه است و مردم آن مجبور به کوچ شدند. مردم ما نیز میزبان این مهاجران هستند و بخشی به‌صورت رسمی و بخشی به‌صورت غیرقانونی وارد کشور شده‌اند.

بهادری‌جهرمی گفت: طبق دستور رییس‌جمهور سامانه‌ای برای مدیریت کسانی که به‌صورت رسمی وارد کشور شده‌اند ایجاد می‌شود ولی لایحه دولت هنوز در مجلس به سرانجام نرسیده تا نظامات و ساختار قانونی مورد نیاز برای ساماندهی شکل بگیرد. البته سازمان مهاجرت در قالب یک دفتر در وزارت کشور فعال شده تا با اعطای یک شناسه، قابل بررسی و ساماندهی وجود داشته باشد؛ این مهم در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: کسانی که به‌صورت غیرقانونی وارد کشور شده‌اند، می‌بایست مورد شناسایی قرار بگیرند که یا باید به‌صورت قانونی وارد شده و یا به کشورشان مسترد شوند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون ۶ میلیارد دلار آزاد شده از منابع بلوکه‌شده کشورمان و برخی اظهارنظرها، بیان کرد: این توافق در زمان خود با دقت و با تضمین کافی انجام شد و رسانه‌های آمریکایی برای بازی‌های سیاسی خودشان مطالبی را منتشر می‌کنند. این پول‌ها با موفقیت از یون به یورو تبدیل شد و در حساب‌های بانک‌های ایرانی در قطر منتقل شد. این اقدامات به تأیید بانک مرکزی ایران رسید و پول‌ها زیر کلید بانک مرکزی است.

بهادری‌جهرمی ادامه داد: جالب است که برخی رسانه‌های خارجی ابتدا اصل آزادسازی منابع را انکار می‌کردند، بعد آن را بی‌اهمیت خواندند، بعد آن را خرج‌شده اعلام کردند، بعد گفتند هزینه تبدیل ارز بالا بوده، بعد گفتند محدود به چند کالای خاص است.  این منابع در اختیار کشورمان است و طبق دستور رییس‌جمهور برای رشد تولید کشور استفاده خواهد شد.

وی تصریح کرد: واکنش جهانی به ناامنی طبیعی است که در بازار ارز واکنش‌هایی صورت میگرد، در کشور ما هم این واکنش‌ها مقطعی بود و اقدامات موثری از سوی بانک مرکزی را شاهد بودیم و به ثبات نسبی رسیده است.

سخنگوی دولت درباره گفت‌وگوی تلفنی رییس‌جمهور و ولیعهد عربستان درخصوص فلسطین عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌صورت فعال برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی وارد عمل شده و رییس‌جمهور و معاون اول ایشان با کشور مختلفی گفت‌وگو داشتند. هم‌چنین سفر وزیر خارجه به کشورهای همسایه را شاهد بودیم و بزودی شاهد برگزاری جلسه کمیته اجرایی سازمان کنفرانس اسلامی هم خواهیم بود.

بهادری‌جهرمی اضافه کرد: رییس‌جمهور در مذاکره با آقای بن سلمان با اشاره به نگاه‌های دینی مشترک دو کشور و اهمیت ثبات و امنیت در منطقه و مقابله با ظلم و هم‌چنین حمایت از کودکان و زنان، خواستار همکاری و استفاده از همه ظرفیت‌های مشارکت جهان اسلام برای توقف این جنایات و تسریع ارسال کمک‌های بشردوستانه شدند. هم‌چنین تأمین حقوق فلسطینیان که بیش از ۷۰ سال تضییع می‌شود، از محورهای مطرح‌شده در این گفت‌وگو بود.

وی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره تغییر دهک‌بندی‌های خانوارها خاطر نشان کرد: بنا نیست میزان یارانه‌ها تغییر کند؛ بلکه قرار است شیوه دهک‌بندی از دهک به صدک تغییر کند. این اقدام برای افزایش دقت است و هیچ تغییری برای مبالغ یارانه‌ها و حذف مشمولان صورت نخواهد گرفت.

بهادری‌جهرمی در پاسخ به سوالی درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر اعزام ناوهواپیمابر آمریکایی‌ها به مدیترانه برای جلوگیری از کمک احتمالی ایران و حزب‌الله به فلسطین، خاطر نشان کرد: هم تجربه نشان داده و هم پاسخ همیشگی ایران به حضور بیگانگان این بوده که حضور آنها نه‌تنها ایجاد امنیت نکرده و بلکه مخل امنیت است و نمونه‌های در عراق و افغانستان را شاهد هستیم. البته این مسأله میزان اعتماد رژیم صهیونیستی به قدرت نظامی خودش را نشان می‌دهد که حتی برابر گروه‌های مظلوم منطقه که در محاصره بوده‌اند ترس دارد و احساس می‌کند امکان دفاع از خود در برابر دفاع مشروع آنان را ندارد و خود را متزلزل می‌یابد. این نشان‌دهنده دو رویی نظام‌هایی است که از طرفی دعوت به بی‌طرفی می‌کنند و از سوی دیگر در این موارد دخالت می‌کنند.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی پیرامون اقدامات دولت برای جلوگیری از قطع برق، گفت: از ابتدای دولت سیزدهم با توجه به ناترازی شدیدی که در صنعت برق وجود داشت دو اقدام اساسی برای تأمین برق پایدار در دستورکار وزارت نیرو قرار گرفت؛ یکی افزایش ۶۰۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق و بعدی اعمال روش‌های مدیریت مصرف. این دو روش موجب شد برق مورد نیاز همه بخش‌های کشور از جمله صنایع و خانگی تأمین شود.

بهادری‌جهرمی ادامه داد: امسال دومین سالی است که برق مورد نیاز کشور تأمین شد و علیرغم گرمای هوا و تداوم دمای بسیار بالا تا اواخر شهریورماه، هیچ خاموشی برنامه‌ریزی‌شده‌ای نداشتیم. در سال ۱۴۰۰ خاموشی‌های خانگی و بقیه بخش‌ها چند نوبت در روز از اواخر اردیبهشت‌ماه شروع و تا پایان شهریور شاهد بودیم. برای امسال ۱۴۰ اقدام عملیاتی انجام گرفته که نه‌تنها ظرفیت تولید برق در کشور افزایش پیدا کرد بلکه خاموشی برنامه‌ریزی‌شده هم نداشتیم. هم‌چنین که امسال برای نخستین‌بار تأمین برق صنایع بزرگ با جهش بسیار خوبی روبه‌رو شد و از بخش خانگی فراتر رفت.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص تسهیلات خرد گفت: از ۲۰ خرداد سال جاری با ابلاغ بسته نظارتی و اعتباری، رشد منفی وام ازدواج به رشد مثبت و فزاینده تبدیل شده و انتظار می‌رود با این روند، اعطای این تسهیلات تا پایان سال جاری کاهش قابل ملاحظه‌ای در تعداد متقاضیان در صف تسهیلات را شاهد باشیم. از ابتدای سال تاکنون حدود ۸۰۰ هزارمتقاضی وام ازدواج و فرزند پرداخت شده است.