چشم‌اندازه ۲ ساله نوآوری دانشگاه تبریز /ما هیچ لیست سیاهی نداریم
چشم‌اندازه ۲ ساله نوآوری دانشگاه تبریز /ما هیچ لیست سیاهی نداریم
رئیس دانشگاه تبریز در پاسخ به سوالی مبنی‌بر این‌که چند نفر دانشجوی ستاره‌دار در این دانشگاه وجود دارد؟، تاکید کرد: دانشجوی ستاره‌دار یک کلمه موهوم و ساختگی است؛ اگر دانشجویی تخلف کند کمیته تخلفات خود دانشجو را صدا کرده و در جریان تخلفش قرار می‌دهند؛ ما هیچ لیست سیاهی نداریم.

به گزارش پایگاه خبری صدای بناب به نقل از خبرگزاری آناج، صفر نصرالله‌زاده، عصر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به آمار دانشجویان این دانشگاه، اظهارداشت: حدود ۲۴ هزار دانشجو داریم که ۵۲ درصد از این آمار، خانم‌ها  و ۴۸ درصد نیز آقایان هستند.

ما هیچ لیست سیاهی نداریم

وی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر این‌که چند نفر دانشجوی ستاره‌دار در این دانشگاه وجود دارد؟، تاکید کرد: دانشجوی ستاره‌دار یک کلمه موهوم و ساختگی است؛ اگر دانشجویی تخلف کند کمیته تخلفات خود دانشجو را صدا کرده و در جریان تخلفش قرار می‌دهند؛ ما هیچ لیست سیاهی نداریم.

تا وقتی کارد به استخوان نرسیده بود نه محکوم و نه تنبیه کردیم

رئیس دانشگاه تبریز ادامه داد: ما سال گذشته وقتی شرایط خاصی در دانشگاه رخ داد تا اواخر آن جریانات هیچ دانشجویی را تنبیه نکردیم؛ وقتی موضوع به طرف اغتشاش می‌رفت به چند نفر که باعث تشنج می‌شد حکم زدیم که بدانند دانشگاه چندان جای بی‌قانون و قاعده‌ای نیست. تا وقتی کارد به استخوان نرسیده بود نه محکوم و نه تنبیه کردیم.

میزان مهاجرت اساتید کم است

وی با اشاره به مهاجرت دانشجوها و اساتید، اظهارداشت: مهاجرت نخبگان امری دو طرفه است؛ یک‌سری آمارهای غیررسمی ارائه می‌شود که بسیاری صحیح نیست؛ من در جلسه‌ای با حضور رئیس‌جمهوری، آماری ارائه کردم که مستند و البته ناچیز بود.

نصرالله‌زاده افزود: برخی اساتید مرخصی بدون حقوق و یا فرصت مطالعاتی گرفتند، شاید عده‌ای برنگردند اما این نیست که بگوییم مهاجرت کرده است. مطمئن باشید در اساتید زیر ۱۰ نفر است و کلا حدود ۱۵ نفر از اساتید به مرخصی یا فرصت مطالعاتی رفته‌اند.

وی از برنامه‌های وزارت علوم برای تثبیت فعالیت نخبگان در دانشگاه خبر داد و گفت: برای مثال برنامه‌ای داریم که برخی نخبگان را  بدون بروکراسی اداری و در صورت کسب شرایط لازم، بدون تعریف ردیف استخدامی به صورت یک ساله جذب کنیم تا زمان معلوم ردیف استخدامی تعریف شود.

رئیس دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: امسال پشت‌سر هم فراخوان استادی دانشگاه داده می‌شود که در ایام نزدیک نیز ۴۰ نفر جذب خواهیم داشت. بحث تامین مسکن دانشجویان نیز در طرح جدیدی حل و فصل خواهد شد؛ پایه تشویقی نیز افزایش چشمگیری داشته که همکاران را ترغیب و تشویق به ماندن می‌کند.

بورسیه صنعتی و مدارس اشتغال دو طرح مهم دانشگاه تبریز 

وی به طرح بورسیه صنعتی اشاره کرد و گفت: امسال گروه خودروسازی سایپا که اگر دفترچه کنکور را مشاهده کنید از سطح کشور  ۱۰۰۰ نفر بورسیه را به خود اختصاص داده‌اند؛ یعنی این بورسیه‌ها بعد ۴ سال مشغول می‌شوند. طرح دانشجو معلم نیز در طرح مشترک با دانشگاه فرهنگیان کلید زده شده است که دانشجو بعد از اتمام تحصیلات، وارد آموزش وپرورش شده و معلم می‌شوند.

نصرالله‌زاده ادامه داد: اما شکل دیگر اشتغال دانشجویان به وسیله مدارس اشتغال است که یک سری مهارت‌های صنعت و دانشگاه تعریف شده و صنعت تعهدی را می‌پذیرد که صنعت موظف می‌شود تا مثلا ۱۰ درصد مهارت‌آموزان را جذب کند و البته آن گواهی نیز به‌عنوان سابقه کار تلقی می‌شود که تحقق مدارس اشتغال را به صورت جدی پیگیری میکنیم.

دومین دانشگاه از لحاظ تعداد مقاله

وی با تاکید بر این‌که دانشگاه تبریز بعد از دانشگاه تهران بیشترین تعداد مقالات را در بین دانشگاه‌های کشور دارد، گفت: سرانه نگارش مقاله که همان تولید علم است بعد از دانشگاه تربیت مدرس در کشور اول هستیم؛ که با لحاظ برخی مولفه‌ها ما به‌نوعی اول هستیم؛ چنانکه ظرفیت دانشگاه ما حدود ۴۰ درصد تحصیلات تکمیلی است ولی تربیت مدرس ظرفیت ۱۰۰ درصدی تحصیلات تکمیلی دارد. رتبه‌های ملی و بین‌المللی دانشگاه تبریز نیز موید این ادعا است.

برای تدریس ترکی هیئت علمی نداریم

رئیس دانشگاه تبریز با تدریس زبان ترکی در دانشگاه تبریز اشاره کرد و اذعان داشت: بنده و آموزش عالی مخالفتی با کرسی آموزش زبان ترکی نداریم؛ در دنیا و کشور ما این مهم امری پذیرفته شده است؛ دهه‌های پیش یکی از کسانی که در این خصوص واقعا تاثیر داشت من بودم؛ من مدیر آموزش دانشگاه بودم و با رئیس دانشگاه هم صحبت کردیم اما علت روند کند تحقق این امر نبود اساتید و هیئت علمی است؛ چنان‌که مبتلابه چندین رشته دیگر مثل علوم ارتباطات یا مدیریت فضای سبز نیز است.

چشم‌اندازه ۲ ساله نوآوری دانشگاه تبریز

وی از وجود ۱۰۱ شرکت دانش بنیان در دانشگاه خبر دادد و افزود: ۷۰ شرکت نیز پشت‌نوبت است، ما قصد داریم تا ۱۴۰۳ از پردیس نوآوری به پارک علم‌وفناوری ارتقا پیدا کنیم و در ۴ دانشکده کشاورزی، فیزیک، برق و شیمی مراکز نوآوری ایجاد کرده و حدود ۱۵ شرکت دانش بنیان را در آن جا ایجاد کنیم که حدود ۲۰۰ شرکت دانش بنیان تا دو سال آینده محقق می شود. برخی شرکت‌های دانشگاه ما که مستقل میشوند در خاورمیانه رقیب ندارند. در زمین‌هی خلعت پوشان تحقق جهش ویژه ای جهت استقرار شرکت‌ها انجام خواهد شد.

  • منبع خبر : خبرگزای آناج