۳۰ نشان ملی مزیت بزرگ صنایع دستی آذربایجان شرقی است
۳۰ نشان ملی مزیت بزرگ صنایع دستی آذربایجان شرقی است
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان شرقی گفت: کسب ۳۰ نشان ملی مرغوبیت توسط هنرمندان این خطه مزیت بسیار بزرگ و مهم در حوزه صنایع دستی استان است.

به گزارش پایگاه خبری صدای بناب به نقل از خبرگزاری ایرنا، احمد حمزه‌زاده توانمندی‌های آذربایجان شرقی در حوزه صنایع‌ دستی را بسیار وسیع خواند و افزود: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تلاش می‌کند تا حد ممکن نسبت به تجاری سازی و ثبت رشته‌ها و بخش‌های مختلف صنایع دستی کمک کند که بر این اساس اقداماتی به انجام رسیده است.

وی برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌ دستی را عامل محوری و موثر در توسعه چرخه اقتصادی، تحکیم و تثبیت جایگاه فرهنگی و تاریخی آذربایجان شرقی دانست و ادامه داد: نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی را فرصت خوب برای معرفی این آثار به مردم ایران و کشورهای دیگر است و باید از چنین فرصت‌هایی بتوانیم به دستاوردهای مهمی چون توسعه چرخه اقتصادی، تحکیم و تثبیت جایگاه فرهنگی و تاریخی در سطح بین‌المللی دست یابیم.

حمزه زاده با اشاره به برگزاری دهمین نمایشگاه ملی صنایع‌ دستی تبریز در مهر ماه امسال، این رویداد مهم فرهنگی و اقتصادی را فرصتی مهم در توسعه و شکوفایی صنایع دستی منطقه برشمرد.

وی تبلیغات و تجاری سازی در صنایع دستی را ضروری خواند و اظهار کرد: باید توجه داشت که پرداختن به صنایع‌ دستی و معرفی آن نه تنها بر برنامه‌ریزی برای سوق دادن گردشگران داخلی به تبریز و قرار دادن این کهن شهر در محور گردشگری ملی مؤثر است، بلکه می‌تواند سود سرشار اقتصادی نیز به دنبال داشته باشد.

حمزه زاده یادآور شد: صنایع‌دستی آذربایجان شرقی از حوزه‌هایی است که در سال‌های گذشته و به صورت تصاعدی با استقبال گردشگران و مسافران نوروزی و تابستانی مواجه شده است که با برپایی نمایشگاه‌های گوناگون استقبال از این صنایع را افزایش داده و هنرمندان صنایع‌دستی بیش از پیش هنر دستان خود را در معرض نمایش عموم گذاشته اند.

وی با تاکید بر نقش مهم صنایع‌ دستی در جلب و جذب گردشگران داخلی و خارجی در فصول مختلف، اظهار کرد: اشتغال زایی زودبازده این حوزه انگیزه اصلی مدیریت صنایع‌ دستی آذربایجان شرقی برای در اولویت‎ قرار دادن آن در برنامه‌های اصلی است.

حمزه زاده رسیدگی به مسائل و مشکلات فعالان صنایع‌ دستی و توسعه صادرات محور صنایع‌دستی را از جمله برنامه‌های مهم مدیریت میراث فرهنگی آذربایجان شرقی برای توسعه رشته‌های مربوط با هدف توسعه صنعت گردشگری دانست و ادامه داد: کسب حدود ۳۰ نشان ملی مرغوبیت صنایع‌ دستی کشور توسط هنرمندان آذربایجان شرقی مزیت بزرگ این حوزه است.

وی با اشاره به تنوع و زیبایی رشته‌های صنایع‌دستی فعال در آذربایجان شرقی، افزود: بدون تردید توجه به صنایع دستی و رفع مشکلات آن می‌تواند ریل حرکتی صنعت گردشگری استان و حتی کشور را پرتحرک و پرشتاب‌تر از قبل کند.

حمزه زاده جلوگیری از اضمهلال و فراموشی صنایع‌ دستی موجود در آذربایجان شرقی را یکی از سیاست‌های وزارتی و اولویت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خواند.

صنایع دستی آذربایجان شرقی با افزون بر ۸۰ رشته متنوع، زیبا و بی‌مانند همچون گنج نهان اقتصادی و صنعت گردشگری منطقه محسوب می‌شود که در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار نفر در این حوزه اشتغال دارند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا