۳۵ نفر به دلیل جعل کارنامه کنکور مجرم شناخته شدند
۳۵ نفر به دلیل جعل کارنامه کنکور مجرم شناخته شدند
رییس سازمان سنجش با اشاره به تغییر فضای تقلب از قبل از کنکور به بعد از کنکور گفت: امسال ۳۵ نفر به دلیل جعل کارنامه کنکور مجرم شناخته شده و به مراجع قضایی معرفی شدند.

به گزارش صدای بناب به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر عبدالرسول پورعباس امروز در نشست خبری کنکور سراسری ۱۴۰۳ در توصیه به خانواده‌های داوطلبان کنکور گفت: تمامی داده‌های آزمون و شخص داوطلب بر روی سامانه سنجش ذخیره می‌شود و بر روی کاغذ اعمال نمی‌شود و ضمن اینکه سیستم دانشگاه‌ها به سازمان سنجش متصل است و دانشگاهی با کارنامه کاغذی از داوطلبی ثبت نام نمی‌کند.

وی افزود: امسال متوجه شدیم که فضای تقلب از قبل از کنکور به بعد از کنکور تغییر کرده است و فضای تقلب بعد از اعلام نتایج به شکل دیگری تغییر یافته است. عده‌ای با فوتوشاپ و دستکاری کارنامه جعلی برای داوطلب درست کرده اند که مثلاً داوطلب در رشته پزشکی فلان دانشگاه قبول شده است. ۳۵ نفر در این زمینه مجرم شناخته شدند چرا که جعل در اسناد دولتی محسوب می‌شود.

پورعباس تاکید کرد: در ابتدا چندان قابل توجه نبود اما پیگیرد قانونی صورت گرفت و مشخص شد در یک مورد ۴۰۰ میلیون تومان از فردی پول گرفته شده و کارنامه جعلی برای وی درست شده است. فرد به دانشگاه مراجعه کرده و مشخص شده اصلاً چنین قبولی وجود نداشته است. برای سال آینده پرینت کارنامه‌ها هم به گونه‌ای خواهد بود که کمتر قابل جعل باشد.

وی به خانواده‌های داوطلبان کنکور توصیه کرد به داوطلبان فشار نیاورند و یادآور شد: فردی بوده با بالاترین نمره‌ها در مدرسه اما به دلیل توقع و فشار خانواده در سر جلسه کنکور پاسخنامه سفید تحویل داده است. این موضوع نتیجه فشار زیاد برخی از خانواده‌ها برای قبولی در رشته‌های خاص از جمله پزشکی است. رشته‌های مهم دیگری هم در کشور وجود دارد که باید خانواده‌ها بر اساس توانایی داوطلب آنها را به آن هدایت کنند.

رئیس سازمان سنجش درباره آخرین وضعیت برگزاری کنکور به صورت الکترونیک گفت: کارهای این موضوع شروع شده و بر اساس مصوبه شورای عالی عتف قرار است در یک آزمون با حدود ۳۰ هزار داوطلب این آزمون برگزار شود اما مشکل دیگر دستگاه‌ها هستند که باید سخت افزارهای آن را تأمین کند. ابزار آزمون باید تولید شود چون رایانه‌های دانشگاه‌ها کفاف آزمون در سطح ۱۰۰ هزار نفر را نمی‌دهد. تا کنون چند نمونه ساخته شده که برخی خوب و برخی بد بوده اند. نمونه‌های آزمایشگاهی ارائه شده است و هنوز شرکت‌های دانش بنیان در حال تست هستند.

وی افزود: موضوع برگزاری آزمون‌ها به صورت الکترونیک جز اهداف اصلی سازمان سنجش است. اما کار مهم دیگری که انجام دادیم چاپ رقومی یا دیجیتال دفترچه‌های کنکور است که به صورت صفحه به صفحه شخصی سازی می‌شود و امنیت آزمون را حفظ می‌کند.

پورعباس درباره وضعیت شرایط سنی شرکت کنندگان در آزمون اختصاصی فرهنگیان گفت: فعلاً سن ۲۲ سال مد نظر است اما قرار است ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه نظر نهایی را اعمال کند و به تصویب برسد. فرآیند اختصاصی آزمون فرهنگیان قبل از انتخاب رشته کنکور اعلام خواهد شد.

وی درباره ماده ۵ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه شرایط اختصاصی دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو گفت: اکنون دانشگاه آزاد به جز چهار رشته علوم پزشکی در سایر رشته‌ها مستقل عمل می‌کند. در دانشگاه‌های دیگر نیز وقتی دانشگاهی شرایط اختصاصی برای خود در دفترچه اعلام می‌کند در واقع شرایط پذیرش خود را اعلام کرده و همان مبنای ماده ۵ است. اما اینکه فرد بخواهد برای همه دانشگاه‌ها نمره بفرستد و دانشگاه‌ها انتخاب کنند امکان پذیر نیست.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر