آذربایجان‌شرقی ششمین استان از نظر تعداد معلولان تحت پوشش بهزیستی
آذربایجان‌شرقی ششمین استان از نظر تعداد معلولان تحت پوشش بهزیستی
مدیرکل بهزیستی آذربایجانشرقی تعداد کل معلولان تحت پوشش را بیش از ۸۱ هزار معلول اعلام کرد و گفت: ششمین استان از نظر تعداد معلولان تحت پوشش هستیم.

به گزارش صدای بناب به نقل از ایرنا، فرگل صحاف روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار این خبرگزاری شعار بهداشت جهانی را «معلولیت، آموزش و توانمندسازی» اعلام کرد و افزود: معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی به افراد دارای کم توانی ذهنی، جسمی، حسی و روانی خدمت ارائه می دهد.

وی خاطرنشان کرد: براساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، توانبخشی فرایندی است پیشرونده، پویا، هدفمند و غالبا محدود به یک دوره زمانی که به افراد دارای ناتوانی این توانایی را می دهد تا به سطح عملکردی مطلوب ذهنی، جسمی و اجتماعی دست یابند. این فرایند با تامین و در اختیار گذاشتن ابزار، امکانات و تسهیلاتی جهت تغییر زندگی به منظور افزایش کیفیت زندگی از طریق جبران محدودیت عملکردی یا نقص عملکردی و نیز تسهیلاتی برای تطابق یا متناسب سازی مجدد محیط زندگی و اجتماعی انجام می شود.

۵.۰۳ درصد معلولان کشور تحت پوشش بهزیستی آذربایجان شرقی هستند

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی تعداد معلولان تحت پوشش را ۸۱ هزار و ۵۳ نفر معادل۵.۰۳ کل معلولان کشور اعلام کرد و گفت: ۵۱ هزار و ۱۱۳ نفر از این تعدا مرد و ۲۹ هزار و ۹۳۹ نفر زن هستند .

صحاف، ۵۳ درصد معلولان استان با ۴۲ هزار و ۹۶۵ نفر را دارای معلولیت شدید و خیلی شدید اعلام و خاطرنشان کرد: تعداد معلولان خفیف و متوسط ۳۸ هزار و ۸۸ نفر، معلولان جسمی حرکتی ۳۷ هزار و ۱۸۸ نفر، معلولان بینایی ۱۱۳۹۷ هزار و ۳۹۷ نفر، معلولان ذهنی ۲۰ هزار و ۱۵۶ نفر، معلولان روانی پنج هزار و ۴۶۳ نفر، معلولان شنوائی ۱۳ هزار و ۴۰۴ نفر، معلولان صوت وگفتار ۵۷۲۸ پنج هزار و ۷۲۸ نفر می باشد.

۲۳ هزار مددجوی معلول آذربایجان شرقی در مراکز شبانه روزی مقیم هستند

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی، تعداد مراکز روزانه نگهداری و خدمات دهی به افراد معلول را ۸۸ مرکز و مراکز شبانه روزی را ۴۴ مرکز اعلام و اظهار کرد: ۲۳ هزار و ۱۰ نفر در مراکز شبانه روزی مقیم هستند.

وی تعداد مددجویان معلول مستمری بگیر را ۵۸ هزار و ۶۱۲ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد پنج هزار نفر پشت نوبت در سال جاری ثبت و نسبت به برقراری مستمری اقدام شده است که از این تعداد ۳۶ درصد زن و ۶۴ درصد مرد هستند .

صحاف، افراد دارای معلولیت دریافت کننده کمک هزینه حق پرستاری ضایعه نخاعی را یک هزار و ۳۰۲ نفر، معلولان دریافت کننده کمک هزینه حق پرستاری و مددکاری را ۲ هزار و ۹۱۳ نفر اعلام کرد و از افزایش افراد بهره مند از کمک هزینه حق پرستاری و مددکاری افراد دارای معلول در خانواده به تعداد یک هزار و ۵۰۸ نفر در ۶ ماهه اول امسال خبر داد و افزود: ۹۰ مددجو از کمک هزینه مناسب سازی منزل و خودرو، ۵۵۱ مددجو از کمک هزینه دانشجویی بهره مند شده اند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی حرفه آموزی و بازتوانی و خودکفا کردن معلولان را جزو اصول توانبخشی این سازمان دانست و گفت: ۱۳ مرکز حرفه آموزی، ۱۰ کارگاه تولیدی حمایتی و سه مرکز پشتیبانی برای یک هزار و ۲۵ نفر خدمات ارایه می دهند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا