آذربایجان شرقی قطب اول تولید سنجد کشور
آذربایجان شرقی قطب اول تولید سنجد کشور
آذربایجان شرقی رتبه نخست تولید سنجد کشور را دارد و این روزها سنجدکاران استان مشغول برداشت محصول تولیدی خود هستند.

به گزارش صدای بناب به نقل از خبرگزاری صداو سیما مرکز آذربایجان شرقی، از ۵۱۱ هکتار باغات سنجد در استان سالانه حدود ۱۳۷۰ تن محصول برداشت می شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه آوازه سنجد تولیدی این استان به آنسوی مرزها نیز رسیده است می‌افزاید: سنجد تولید شده در این استان علاوه بر بازار‌های داخلی به کشور‌های خارجی  از جمله آلمان، هلند، کانادا، آذربایجان، قزاقستان و حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

بی پروا می گوید: بخش اعظم باغات سنجد استان در شهرستان‌های آذرشهر، شبستر، میانه، تبریز و مرند قرار دارند که ۹۵ درصد این باغات متعلق به شهرستان‌های آذرشهر، میانه، شبستر و مرند است.

غالب ارقام سنجد در استان از نوع رقم بومی، حاج حسین، قزل، دره وار و عنابی است که با توجه به شرایط اقلیمی آذربایجان‌شرقی از مرغوبیت بالایی برخوردار هستند.

به گفته مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، متوسط عملکرد این محصول در استان نیز ۳ تن در هکتار است که در باغات شاخص به ۵ تن نیز می‌رسد.

وی ادامه می دهد: با توجه به نیاز آبی کمتر سنجد به میزان ۳ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در هکتار این محصول در اصلاح الگوی کشت و جایگزینی با گونه‌های پرمصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد تا به صورت بهینه از منابع آبی استفاده شود.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : خبرگزاری صداو سیما مرکز آذربایجان شرقی