احداث سازه های آبخیزداری در حوزه قیماسخان شهرستان بناب در سال ۱۴۰۳
احداث سازه های آبخیزداری در حوزه قیماسخان شهرستان بناب در سال ۱۴۰۳
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بناب از احداث سازه‌های آبخیزداری در حوزه روستای قیمازخان شهرستان بناب در سال ۱۴۰۳ خبر داد.

بهرام صبوری رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بناب عصر امروز در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری صدای بناب، ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و عید سعید باستانی در تشریح عملکرد اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بناب اظهار داشت:کاداستر اراضی ملی تکمیل و کلیه اراضی ملی در سامانه ثبت اسناد بارگزاری و تثبیت و منجر به صدور سند تک برگی شده است، این امر موجب کاهش تصرفات اراضی ملی خواهد شد.

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بناب گفت: کلیه اراضی ملی داخل حریم و محدوده مصوب شهر بناب در راستای ماده ۱۰  قانون زمین شهری و ماده ۲۰ آیین نامه مربوطه تحویل اداره راه و شهرسازی شهرستان شده است و حفاظت و صیانت از این اراضی بر عهده آن اداره خواهد بود.

وی افزود: امسال حدود ۱۲۷ هکتار از اراضی ملی و دولتی از متصرفین خلع ید و رفع تصرف شده و به منابع طبیعی عودت داده شده است.

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بناب با اشاره به اجرای تبصره ۳ الحاقی ماده ۹  قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی گفت:  موضوع ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقا نظام مالی کشور (قانون رفع تداخل) کلیه مستندات اراضی ملی جهت رفع تداخل ملی با مستثنیات به کارگروه رفع تداخل مستقر در مدیریت جهادکشاورزی شهرستان بناب ارسال شده است و از این طریق تداخلات اراضی ملی با مستثنیات به حداقل خواهد رسید.

بهرام صبوری  با بیان اینکه در حوزه آبخیزداری شورگل شهرستان بناب با توجه به خطر پذیری مناطق پایین دست حوزه که شامل تاسیسات صنعتی و اراضی کشاورزی است، گفت: مهار سیلاب و کنترل روان‌آب ها و کاهش حجم سیلاب در مناطق پایین دست در دستور کار قرار گرفته و پروژه اصلاح و مرمت سازه های آبخیزداری آسیب دیده در سنوات گذاشته با اعتباری در حدود ۲ میلیارد تومان اجرا شده است.

وی افزود: سازه های ایجاد شده با هدف کنترل فرسایش کف آبراهه ایجاد شده و زمینه مناسب برای استقرار پوشش گیاهی مهیا شده و فرسایش بستر متوقف می شود. و از تاثیرات جانبی احداث بندهای اصلاحی ایجاد فرصت برای نفوذ آب می باشد.

صبوری خاطرنشان کرد:  سال آینده نیز با پی گیری نماینده و فرماندار شهرستان عملیات اجرایی در حوزه قیماسخان  با احداث سازه های آبخیزداری شروع خواهد شد که تاثیر بسزایی در افزایش دبی آب قنوات روستا و تقویت آب سفره های زیر زمینی خواهد داشت.

رئیس منابع طبیعی بناب با بیان اینکه حفاظت  و مراقبت و قرق مناطق بوته کاری که در کانونهای تولید گرد و غبار  جهت مقابله با فرسایش بادی در اراضی حاشیه دریاچه ارومیه  در سطح ۵۵۰  هکتار اجرا شده ، امسال نیز ادامه داشته است، گفت: امسال در هفته منابع طبیعی و در راستای طرح کاشت یک میلیارد نهال حدود ۵۰۰۰ اصله نهال بصورت رایگان توزیع شده و ۱۰۰۰۰ اصله نهال نیز توزیع خواهد شد.

صبوری با بیان اینکه شعار امسال هفته منابع طبیعی « منابع طبیعی با مشارکت مردم و برای مردم » نام گذاری شده است و این امر اهمیت مشارکت مردم در حفاظت و احیا عرصه های ملی را می رساند، افزود: بدون شک در صورت مشاهده هرگونه تخلف بدون هیچگونه ملاحظه‌ای با عاملین برخورد خواهد شد.

بهرام صبوری اضافه کرد: از مردم درخواست می‌شود در صورت مشاهده هرگونه فعالیتی که منجر به تخریب منابع طبیعی منطقه می‌شود با شماره تلفن ۱۵۰۴ امداد جنگل و مرتع و سامانه  ۱۳۹ تماس گرفته تا مامورین یگان حفاظت در اسرع وقت با متخلفین و متجاوزین به منابع طبیعی و اراضی ملی برخورد کنند.

وی گفت: زیر ساخت های موجود در منابع طبیعی شهرستان را احیا، بروزرسانی و پایه گذاری کرده از قبیل اصلاح هندسی و بروزرسانی نقشه های قدیمی پلاکات ، تعیین تکلیف پرونده های سنوات گذشته کمیسیون ماده واحده و حقوقی ، بروز رسانی تمامی واگذاری‌ها عنوان کرد.

صبوری اظهار داشت: از شاخص ترین اقدامات وی سیر نزولی تخریب و تصرف و توقف تصرفات اراضی ملی، برخورد قاطع با متصرفین ، تکمیل و اتمام کاداستر اراضی ملی، رفع تداخلات اراضی ملی، جذب اعتبارات ملی و استانی در حوزه آبخیزداری و مبارزه با ریزگردها  و تعامل سازنده با دیگر ادارات در راستای توسعه شهرستان از اقدامات تاثیر گذار است.

رئیس منابع طبیعی بناب در پایان از کلیه مردم شریف شهرستان بناب،امام جمعه محبوب شهرستان، فرماندار،نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی، بخشدار، نهادهای نظارتی  امنیتی و اطلاعاتی ، دستگاه محترم قضا، فرماندهی محترم سپاه ناحیه بناب، فرماندهی نیروی انتظامی، مدیریت محترم جهاد کشاورزی، ریاست و کارکنان محترم اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان بناب، شهردار و کارکنان محترم شهرداری ، اعضا محترم شورای اسلامی شهرستان بناب، کلیه دهیاران و اعضا محترم شوراهای اسلامی روستاهای تابعه وریاست محترم حفاظت محیط زیست ،ریاست محترم هلال احمر شهرستان تشکر و قدردانی کرد.

  • نویسنده : داود زیبائی