اخذ مالیات از کارت‌خوان‌ها به نفع مشاغل خرد است / بازگشت دو برابری ارزش افزوده واریزی به شهرستان بناب
اخذ مالیات از کارت‌خوان‌ها به نفع مشاغل خرد است / بازگشت دو برابری ارزش افزوده واریزی به شهرستان بناب
مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان شرقی از بازگشت دو برابری مالیات بر ارزش افزوده واریزی از شهرستان بناب به این شهرستان طی سال ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش صدای بناب، عیسی اورج زاده صبح شنبه در جلسه بررسی مشکلات مودیان مالیاتی شهرستان بناب با اشاره به اینکه طبق آمار فقط ۵ درصد از مبلغ کل مالیات اخذ شده در سطح استان از مشاغل می باشد، اظهار داشت: ۹۵ درصد از میزان مالیات دریافتی از شرکت ها و بعضی از سوداگری هاست.

 

وی تصریح کرد: در سال گذشته ۲۳ درصد از  اظهارنامه های مالیاتی استان زیر ۵ میلیون بوده است.

 

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجانشرقی همچنین با اشاره به انتقادها از قانون جدید اخذ مالیات از کارت‌خوان‌ها این قانون را به نفع مشاغل خرد دانسته و اظهارداشت: بعد از اعمال این قانون با توجه به شفاف شدن گردش مالی مودیان، میزان مالیات ۷۳ درصد از مودیان که عمدتا در مشاغل خرد شاغل هستند صفر شده است در حالی که در سال ۱۴۰۰ از این مودیان نیز مالیات اخذ شده بود.

 

اورج زاده در ادامه با اشاره به تجمیعی بودن پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به شهرستان ها، از بازگشت دو برابری مالیات اخذ شده از محل ارزش افزوده به شهرستان بناب خبر داده و افزود: در سال ۱۴۰۱، مبلغ ۳۸۴ میلیارد ریال مالیات بر ارزش افزوده از شهرستان بناب اخذ شده بود ولی ۷۶۵ میلیارد ریال اعتبار از این محل به شهرستان بناب بازگشت داده شد.

 

وی تصریح کرد: در حالی که در سال ۱۴۰۱ شاهد دو برابر شدن این اعتبار نسبت به میزان پرداخت در شهرستان بناب بودیم که در سال قبل از آن از ۴۴۶ میلیارد ریال ارزش افزوده دریافتی در شهرستان بناب ۱۶۸ میلیارد ریال در قالب اعتبار به این شهرستان بازگشت داده شده بود.

 

مدیرکل امور مالیاتی استان در انتها با اشاره به اینکه مبلغ بازگشتی از محل مالیات بر ارزش افزوده به صورت تجمیعی به شهرستان ها در قالب اعتبار برای شهرداری‌ها و دهیاری‌های آن شهرستان اختصاص داده می شود، اظهار داشت در دو ماهه اول امسال نیز ۳۰۴ میلیارد ریال اعتبار از این محل به شهرستان بناب بازگردانده شده است که ۱۹۰ میلیارد ریال از آن برای شهرداری های بناب و خوشه مهر بوده و ۱۱۴ میلیارد ریال از آن هم به حساب دهیاری های این شهرستان واریز شده اند.

 

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان شرقی در انتها در پاسخ به سوال سید علی اصغر ابراهیم‌زاده رئیس اتحادیه مشاورین املاک و خودروی شهرستان بناب نیز که از اخذ مالیات از کارتخوان‌های مشاورین املاک‌خودرو که اکثرا به غیر از کمیسیون مبلغ بیعانه معاملات نیز در آن واریز می شود اظهار گلایه کرد، اظهار داشت: مشاورین املاک و خودرو می توانند اسناد و مبایعه‌نامه هایی که بیعانه آنها در کارت خوان دفترشان واریز شده اند را به ممیزان مالیاتی شهرستان ارائه دهند تا نسبت به رفع این تداخل اقدام کنند.

 

  • نویسنده : داود زیبائی