اسم عملیات را گنجشک گذاشتند؛ خبر ندارند پر عقاب در سال ۵۷ ریخت
اسم عملیات را گنجشک گذاشتند؛ خبر ندارند پر عقاب در سال ۵۷ ریخت
وزیر نفت: در خصوص حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت کشور باید بگویم که با صبوری و همکاری مردم و پای کارآمدن صداوسیما، در همان ساعات اولیه این توطئه را خنثی کردیم.

به گزارش صدای بناب به نقل از  خبرگزاری مهر، «جواد اوجی» وزیر نفت در حاشیه جلسه هیأت دولت امروز چهارشنبه (۲۹ آذر ۱۴۰۲) در جمع خبرنگاران با اشاره به حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت، اظهار کرد: در خصوص حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت کشور باید بگویم که با صبوری و همکاری مردم و پای کارآمدن صداوسیما، در همان ساعات اولیه این توطئه را خنثی کردیم.

وی افزود: الحمدالله به سرعت عملیات سوخت‌رسانی در جایگاه‌های پمپ بنزین به صورت دستی برقرار کردیم و از بعد از ظهر همان روز حمله نیز با بالاآوردن سامانه کارت سوخت توسط همکاران، خوشبختانه ۸۸ درصد جایگاه‌ها با کمک کارت سوخت، فعال شدند.

اوجی گفت: این یک کار جهادی بود که در کوتاه‌ترین زمان به نتیجه رسید چون دشمنان برنامه‌ریزی کرده بودند و تصور می‌کردند که با این حمله مردم را عصبانی کرده و به چالش بکشانند اما با حول قوه الهی و با تدبیر و کار جهادی صورت گرفته و با همکاری همکارانم در مجموعه صنعت نفت، این توطئه خنثی شد.

وزیر نفت افزود: دشمنان اسم عملیات خود را گنجشک گذاشته بودند اما خبر ندارند اینجا ایران است و و پر عقاب در سال ۵۷ ریخت، حال چه رسد به گنجشک.

نفت وزیر نفت در ادامه در خصوص کارت‌های سوخت گفت: کارشناسان در حال بحث و بررسی و مطالعه برای انتقال کارت سوخت به کارت ملی یا کارت بانکی هستند. اوجی در پاسخ به سوالی درباره قیمت بنزین در سال ۱۴۰۳ گفت: چون هنوز برنامه هفتم نهایی نشده است، اجازه بدهید که اتفاق بیفتد و پس از آن، اظهار نظر خواهیم کرد.

وزیر نفت در ادامه سخنان خود گفت: امسال ۹۳ درصد سبد سوختی وزارت نفت در نیروگاه‌ها گاز بوده است که عددی بی سابقه است. همچنین بیش از ۳۶ میلیون متر مکعب گاز بیشتر به نیروگاه‌ها عرضه شده و روزانه ۶ میلیون متر مکعب گاز بیشتر به صنایع عرضه شده است.

اوجی با اشاره به اینکه «کیفی‌سازی سوخت پالایشگاه‌ها در این دولت آغاز شد» گفت: بنده، ۳۰ و اندی سال در این صنعت هستم اما فرآیند کیفی‌سازی سوخت پالایشگاه‌ها که در این دولت رقم خورده، بی‌سابقه است. وی با اشاره به وجود ۱۰ پالایشگاه نفت در کشور گفت: ظرف دو تا سه سال آینده تمام محصولات پالایشگاهی ما استانداردی در حد یورو ۵ خواهند داشت؛ در حال حاضر هم در پالایشگاه‌های اصفهان روزانه ۱۸ تا ۲۰ میلیون لیتر گازوییل یورو ۵ تولید می‌شود.

وزیر نفت با یادآوری دیدار سید احمدرضا دستغیب رییس کل دیوان محاسبات کشور از مجموعه وزارت نفت و شرکت‌های زیرمجموعه، گفت: در این دیدار موضوع اندازه‌گیری‌های شرکت ملی نفت مورد بررسی قرار گرفت. کاری که در این دولت شروع کردیم، هر بشکه نفت و هر متر مربع گاز استخراج شده از چاه‌ها، مخازن و میدان‌های نفتی و گازی تا واحدهای پالایشگاهی، واحدهای بهره‌بردار و حتی مبادی صادراتی، اندازه‌گیری و رصد می‌شود که مورد رضایت دیوان محاسبات کشور قرار گرفت.

وی از ارسال لوح تقدیر توسط دیوان محاسبات کشور به شرکت پالایش و پخش وزارت نفت خبر داد و اظهار کرد: دستغیب پس از شنیدن گزارش معاونان بنده درباره بحث انتقال حساب‌های نفت و گاز به حساب خزانه واحد، از ارسال لوح تقدیر از سوی دیوان محاسبات به شرکت پالایش و پخش سخن گفت. همه حساب‌های شرکت‌های زیرمجموعه پالایش و پخش که بیشترین حساب‌های دولتی محسوب می‌شوند، به حساب خزانه واحد متصل شدند.

اوجی در عین حال با تایید متصل‌نشدن چند شرکت زیر مجموعه وزارت نفت به حساب خزانه واحد، گفت: مسائل قانونی مانع اتصال این شرکت‌هاست. وزیر نفت با اشاره به تصویب آیین‌نامه رابطه مالی شرکت ملی نفت و دولت گفت: کارشناسان وزارت نفت و اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه در حال کار روی نحوه محاسبه سهم ۱۴.۵ درصدی وزارت نفت از بودجه به ازای هر بشکه نفت یا هر مترمکعب گاز استخراج شده از مخازن، چاه‌ها و میدان‌های دریایی و زمینی و تسویه حساب با شرکت نفت، هستند.

اوجی انتقال حساب نفت و گاز به حساب خزانه واحد و اندازه‌گیری دقیق تولیدات نفت و گاز خام شرکت ملی نفت از طریق نصب سیستم بسیار پیشرفته مونیتورینگ نفت و گاز توسط شرکت ملی نفت و گاز را طی پنج دهه انقلاب اسلامی، بی‌سابقه توصیف کرد. وزیر نفت با شاره به جمع‌آوری گازهای همراه نفت استخراج شده از میادین نفتی، گفت: استحصال از گاز مشعل تا پایان سال به ۱۸ میلیون مترمکعب می‌رسد که از طریق ۶۸ پروژه گازهای سمی اما غنی همراه نفت استخراج شده را جمع‌آوری می‌کنیم که ارزش افزوده و درآمد بالایی برای وزارت نفت دارد و خوراک پتروشیمی‌ها قرار می‌گیرد.

اوجی در واکنش به این پرسش که چرا از حمله سایبری گذشته درس نگرفتید، اظهار کرد: سامانه سوخت و دیتاسنتر شرکت پالایش و پخش در این حمله هیچ مشکلی پیدا نکرد، با این حال کارشناسان شورای انفورماتیک و تیم تعیین شده توسط رییس‌جمهور، در حال بررسی مسئله حملات سایبری با سامانه‌های کشور هستند. وی با رد همه شایعات درباره توزیع سوخت از طریق جایگاه‌های غیر رسمی، گفت: توزیع سوخت از طریق ۴۲۰۰ پمپ بنزین و گاز در حال توزیع است و هیچ سوختی خارج از شبکه رسمی کشور با قیمت‌های غیر مصوب به وسیله شرکت‌های نفت و گاز عرضه نمی‌شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر