اطلاع و مدرکی دال بر این ندارم که ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای است
اطلاع و مدرکی دال بر این ندارم که ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای است
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز دوشنبه با اعلام این که بدون دریافت دعوت از ایران نمی‌تواند به تهران سفر کند،‌ تاکید کرد که مدرک و اطلاعاتی مبنی بر این امر ندارد که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است.

به گزارش صدای بناب به نقل از  خبرگزاری تسنیم، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز دوشنبه (۴ مارس/۱۴ اسفندماه) تصریح کرد که آماده سفر به تهران در صورت دریافت دعوتی از تهران در این خصوص است.

مدیر کل آژانس اتمی گفت: «امیدوارم در سریعترین زمان ممکن فرصت داشته باشم به صورت شخصی با آنها (ایرانی‌ها) گفت‌وگو کنم. اگر آنها من را دعوت نکنند نمی‌توانم [به تهران] بروم. بنابراین، هر وقت احساس کنند که آماده گفت‌وگو با من هستند بسیار خوشحال خواهم شد که به آنجا برگردم.»

گروسی حدود دو هفته پیش گفته بود «ماه آینده» میلادی به تهران سفر خواهد کرد. ایران چند روز بعد پیشنهاد سفر رافائل گروسی برای هدف گفتگو درباره فعالیت‌های هسته‌ای را رد کرد و در عوض رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که از گروسی برای شرکت در کنفرانسی در تهران در ماه مه دعوت شده است.

گروسی در نشست خبری امروز که بعد از نشست فصلی شورای حکام آژانس اتمی برگزار می‌شد از آنچه او در مصاحبه‌های مختلف در خصوص «شکاف در دانش» در نتیجه عقب‌گرد ایران از اجرای تعهداتش در برجام خوانده شده ابراز نگرانی کرد.

وی تصریح کرد: «من درباره توانایی بازرس‌هایم برای اینکه بتوانند قطعات این جورچین را دوباره کنار هم قرار دهند تردید دارم. بدون آن، تدوین کردن یک توافق هسته‌ای دیگر دشوار خواهد بود.» او با وجود این گفته که «بازسازی» دانش در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران «غیرممکن» نیست.

مدیر کل آژانس پیش از این بارها در مصاحبه‌های مختلف مدعی شده اقدامات جبرانی‌ای که ایران بعد از خروج آمریکا از برجام در پیش گرفته باعث شده پیوستگی اطلاعات بازرسان این نهاد بین‌المللی از فعالیت‌ها و تأسیسات هسته‌ای ایران دچار خدشه شود.

جمهوری اسلامی ایران بعد از عدول کشورهای غربی از تعهداتشان ذیل برجام به موجب مفاد همین توافق برخی از تعهدات خود را کاهش داد.

گروسی در ادامه گفت که اطلاعاتی در اختیار ندارد که ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای باشد. او گفت: «من هیچ اطلاعاتی ندارم مبنی بر اینکه ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای باشد. اما چیزهایی که می‌گویند را می‌شنوم و سوال می‌پرسم.»

وی اضافه کرد: «و دوم اینکه، چیزی که من می‌گویم این است که ایران تنها کشوری است که سلاح هسته‌ای ندارد و در حال غنی‌سازی در سطح ۶۰ درصد است و دارد اورانیوم غنی‌شده در سطح ۶۰ درصد را انبار می‌کند.»

مدیرکل آژانس اتمی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «ما باید اظهارات مقامات ایران را درباره پیشروی هسته‌ای، بسیار بسیار جدی بگیریم، به ویژه آنچه از سوی مقامات دولت مطرح می‌شود.»

رافائل گروسی در بخش دیگری از اظهاراتش به موضوع لغو انتصاب بازرسان دارای ملیت فرانسوی و آلمانی آژانس اتمی پرداخت و گفت: «من از ناکامی ایران در لغو تصمیم خود برای انتصاب مجدد بازرسان آژانس ناامید هستم. من تصمیم گرفتم که در این خصوص خواستار جلسه اضطراری شورای حکام نشوم چون فکر کردم که این مسئله می‌تواند به صورت دوجانبه حل شود.»