بررسی مزد منطقه‌ای کارگران امروز در وزارت اقتصاد
بررسی مزد منطقه‌ای کارگران امروز در وزارت اقتصاد
جلسه کارشناسی مزد منطقه‌ای امروز در وزارت اقتصاد با حضور شرکای اجتماعی برگزار می شود. قرار است در این جلسه ابعاد اجرای مزد منطقه ای بررسی شود. البته مشخص نیست که برای سال ۱۴۰۳ دستمزد به صورت منطقه ای تعیین می شود یا خیر.

به گزارش صدای بناب به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمدرضا تاجیک، نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی گفت: امروز جلسه ای در وزارت اقتصاد به منظور بررسی مزد منطقه ای تشکیل خواهد شد. در این جلسه که با حضور شرکای اجتماعی است قرار است,‌ فرآیند اجرای مزد منطقه ای بررسی شود.

 وی با بیان اینکه در قانون به مزد منطقه ای اشاره شده است گفت: ماده ۴۱ قانون کار و بحث سبد معیشت باید در تعیین مزد منطقه ای لحاظ شود. چرا که اگر سبد معیشت تأمین نشود, کارگران با مشکلات بسیاری روبرو خواهند شد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره آسیب های مزد منطقه ای گفت: مناطق مختلف کشور از لحاظ تعداد جمعیت و درصد تورم متفاوت است.تعیین مزد منطقه ای برای تهران تبعات خوبی ندارد و باعث مهاجرت بیشتر کارگران به این شهر می شود.

 وی اظهار داشت: مزد ملی باید تعیین شود، عددی که برای سبد معیشت در نظر می گیریم، عددی نیست که به عنوان دستمزد به کارگران پرداخت می کنیم و حقوق کارگران همیشه یک سال نسبت به تورم عقب تر است.

تاجیک ادامه داد: ما هم مخالف مزد منطقه‌ای نیستیم و معتقدیم حداقل دستمزد به عنوان مزد ملی باید لحاظ و پس از آن مزد منطقه‌ای تعیین شود و مزد منطقه‌ای مزد ملی را نفی نمی کند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار  با بیان اینکه هنوز پتانسیل و زیرساخت‌های مبحث مزد مناطق وجود ندارد، ادامه داد: هر چند ما پیگیر اجرای قانون هستیم اما زمانی که کف دستمزدها مشخص شود پس از آن می توان برای صنایع مختلف مزد بالاتری را در نظر گرفت.

به گزارش تسنیم،«طرح موضوع بررسی تعیین حداقل مزد منطقه‌ای در سال ۱۴۰۳» برای دومین بار است که طی چند ماه اخیر رسما در دستور کار است.

 در جلسه قبلی شورای عالی کار که چند روز گذشته برگزار شد, مزد منطقه‌ای برای سال ۱۴۰۳ با پیشنهاد آقای خاندوزی خطاب به وزیر کار مطرح شد. نماینده وزارت اقتصاد نامه آقای خاندوزی به آقای مرتضوی را مطرح کردند، مقرر شد در این رابطه مصوبه‌ای در شورای‌عالی کار گذرانده نشود و موضوع در کمیته کارشناسان در کارگروه مزد به بحث گذاشته شود.

امروز کمیته کارشناسی مزد منطقه ای در وزارت اقتصاد برگزار خواهد شد.

  • منبع خبر : خبرگزاری تسنیم