به‌دنبال توسعۀ صادرات به پاکستان هستیم/ پیش‌بینی تولید ۱۴میلیون تن فولاد در چابهار
به‌دنبال توسعۀ صادرات به پاکستان هستیم/ پیش‌بینی تولید ۱۴میلیون تن فولاد در چابهار
وزیر کشور با بیان "ما به‌دنبال توسعۀ جدی صادرات بین ایران و پاکستان هستیم"، گفت: این اقدام به‌نفع هر دو ملت است و هر دو کشور و هر دو ملت خواستار ارتباطات اقتصادی هستند.

به گزارش پایگاه خبری صدای بناب به نقل از خبرگزاری تسنیم، احمد وحیدی در حاشیه افتتاح افتتاحیه نخستین نمایشگاه بین‌المللی صادرات به پاکستان اظهار داشت: جذب سرمایه، جلب فناوری و توسعۀ صادرات از جمله سیاست‌های اصلی مناطق آزاد است.

وی با اشاره به وجود ظرفیت‌های بسیار ارزشمند، اقتصادی و کم‌نظیر در منطقۀ آزاد چابهار، افزود: این منطقه می‌تواند هاب پتروشیمی و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد کشور باشد.

وزیر کشور با بیان اینکه تولید ۱۴ میلیون تن فولاد در برنامۀ نهایی پیش‌بینی شده‌ است، عنوان کرد: امیدواریم منطقۀ آزاد چابهار بتواند به‌عنوان منطقه‌ای نمونه نقش خود را در توسعۀ اقتصاد کشور ایفا کند و مرکزی برای رفت‌وآمدهای بزرگ اقتصادی بین ایران و سایر کشورها باشد.

وی با اشاره به توسعۀ فعالیت‌های اقتصادی بین ایران و پاکستان، ابراز کرد: سه مرز ریمدان، پیشین و میرجاوه در این محدوده فعال است.

وحیدی با تأکید به آمادگی برای فعالیت بازارچه‌های مرزی در مرز بین ایران و پاکستان، گفت: این بازارچه‌ها را می‌توانیم با خواست و همکاری دولت پاکستان فعال کنیم.

وزیر کشور با اعلام اینکه “ما به‌دنبال توسعۀ جدی صادرات بین ایران و پاکستان هستیم”، تصریح کرد: این اقدام به‌نفع هر دو ملت است و هر دو کشور و هر دو ملت خواستار ارتباطات اقتصادی هستند.

وحیدی اظهار داشت: مرزهای ما با پاکستان همواره بر اساس صلح و دوستی بوده‌ است و این مرزها با توسعۀ صادرات فی‌مابین می‌تواند روابط بین دو ملت را بسیار نزدیک‌تر کند.

‌‌بندر چابهار یک نقطه مهم و راهبردی در کشور است

احمد وحیدی وزیر کشور همچنین در حاشیه حضور در بندر شهید بهشتی چابهار اظهار داشت: بندر چابهار یک بندر اقیانوسی و یک نقطه مهم و راهبردی در کشور است و طرح‌های مهمی برای توسعه این بندر وجود دارد.

وزیر کشور اضافه کرد: برای استفاده از ظرفیت این بندر با تلاش کشتیرانی و پایانه‌های حمل‌ونقل رشد خوبی در بخش تخلیه، بارگیری و واردات و ترانزیت در این بندر صورت گرفته است.

وی گفت: این بندر می‌تواند با سه بندر دیگر در امارات، هند و چین تبادل کالا داشته باشد و کالاها به این بندر وارد شود و سپس به بنادر داخلی ارسال شود.

وحیدی تصریح کرد: اقدامات خوبی برای توسعه بندر چابهار انجام شده است و در زمان حاضر این بندر ظرفیت خوبی دارد اما باز هم باید اقداماتی برای رسیدن به ظرفیت واقعی صورت گیرد.

 وزیر کشور افزود: همچنین اقدامات زیادی در پس‌کرانه باید صورت گیرد تا بتوانیم از ظرفیت واقعی این بندر استفاده کنیم.

ارائه ۱۰۰ بسته سرمایه‌گذاری در چابهار

امیر مقدم مدیرعامل منطقه آزاد چابهار نیز در مراسم افتتاحیه اولین نمایشگاه بین‌المللی صادرات به پاکستان ضمن ابراز خیرمقدم به مقامات و تجار و بازرگانان ایرانی و خارجی حاضر در این مراسم، اظهار داشت: ما امروز شاهد رویدادی بی‌نظیر از لحاظ برگزاری اولین نمایشگاه بین‌المللی صادرات به کشور دوست و برادر پاکستان در منطقه آزاد چابهار هستیم.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به استقبال کم‌نظیر شرکت‌ها و تجار و بازرگانان برای حضور در این نمایشگاه گفت: این رویداد اقتصادی و تجاری بزرگ با حضور بیش از ۱۱۰۰ نفر از موفق‌ترین صاحبان تجارت و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و همچنین حضور ۱۰۰ شرکت تجاری در مساحتی با زیربنای بیش از ۵۱۰۰ متر در منطقه ویژه چابهار برگزار شده است.

مقدم در ادامه افزود: سازمان منطقه آزاد چابهار در راستای تضمین، تسهیل و حمایت از سرمایه‌گذاران و در قالب این نمایشگاه تخصصی مصمم است به‌عنوان حامی و هدایت‌گر ایفای نقش کند.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار همچنین گفت: شکی نیست که منطقه آزاد چابهار چه به‌لحاظ موقعیت و چه به‌لحاظ دسترسی به آب‌های آزاد به‌عنوان چهارراه تجارت جهانی؛ مزایای اقتصادی فراوانی را برای فعالان تجاری داخلی و خارجی به‌همراه دارد.

وی در ادامه گفت: ما در منطقه آزاد چابهار بر این باور هستیم که کنار مزایای متعدد یادشده؛ منطقه منفصله ریمدان نیز که در مرز مشترک ایران و پاکستان و تحت مدیریت سازمان منطقه آزاد چابهار قرار دارد؛ از فرصت‌های اقتصادی کم‌نظیر و قابل‌توجهی برای توسعه تجارت در بازارهای هدف برخوردار است.

به‌گفته وی رویکرد سازمان منطقه آزاد چابهار بر این دیدگاه استوار است که منطقه اقتصادی و تجاری منفصله ریمدان می‌تواند نقش اساسی در رونق و اعتلای راهگذر راهبردی شرق محسوب شود و این مهم محقق نخواهد شد مگر با ارتقای سطح همکاری‌ها و توسعه روابط بین فعالان اقتصادی، تجاری و مدیران مرتبط دو کشور ایران و پاکستان.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در ادامه به بسته‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: در همین راستا با هدف ترغیب و تشویق سرمایه‌گذاران و تجار ایرانی و خارجی و همچنین پیاده‌سازی تدابیر و سیاستگذاری‌های ابلاغی دبیر محترم شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ سازمان منطقه آزاد چابهار نسبت به طراحی و ارائه بیش از ۱۰۰ بسته سرمایه‌گذاری به‌ارزش ۵۰ هزار میلیارد تومان (معادل ۱ میلیارد دلار) اقدام کرده است.

وی همچنین گفت: این در حالی است که تمامی این بسته‌‌های سرمایه‌گذاری دارای مشوق‌های ویژه‌ای هستند که در این نمایشگاه نسبت به معرفی این فرصت‌های ویژه سرمایه‌گذاری اقدام می‌شود.

مقدم با دعوت از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند و فعالان و تجار اقتصادی خارجی درخواست کرد برای کسب اطلاعات و شرایط بهره‌مندی از این بسته‌ها در طول برگزاری نمایشگاه با تجار و فعالان اقتصادی ایران گفتگو و تبادل‌نظر کنند.

وی راجع به ویژگی‌های اولین نمایشگاه بین‌المللی صادرات به پاکستان گفت: از دیگر مزیت‌های خاص و ویژه این نمایشگاه بین‌المللی می‌توان به حضور پررنگ و درخشان دیگر مناطق آزاد کشور در این نمایشگاه اشاره کرد.

به‌گفته وی حضور مدیران ارشد سایر مناطق آزاد مرتبط با اهداف نمایشگاه سبب می‌شود ضمن معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری سایر مناطق؛ شرایط ورود سرمایه‌گذاران و تجار خارجی به این مناطق تسهیل و مهیا شود.

مقدم در پایان ضمن قدردانی از حضور مؤثر همه فعالان و بازرگان اقتصادی در این نمایشگاه، ابراز امیدواری کرد که دستاوردهای خوب و ویژه اقتصادی حاصل از این رویداد؛ منجر به برگزاری نمایشگاه‌های موفق‌‌تری برای سال‌های آتی شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری تسنیم