توجیه دولت برای توقف صادرات پیاز قابل قبول نیست/برداشت پیاز در آذرماه به اوج خود می‌رسد
توجیه دولت برای توقف صادرات پیاز قابل قبول نیست/برداشت پیاز در آذرماه به اوج خود می‌رسد
عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، گفت: برداشت پیاز سفید در جنوب کشور آغاز شده و در اوایل آذرماه میزان برداشت شده به حدی زیاد است که بازار را با چالش مواجه می‌کند و این برداشت تا خردادماه سال آینده ادامه دارد و به این موضوع طرح استمرار گفته می‌شود.

 به گزارش صدای بناب به نقل از خرگزاری خانه ملت، ذبیح الله اعظمی ساردوئی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در تشریح نظارت میدانی از وضعیت پیازکاران استان آذربایجان شرقی و توقف صادرات این محصول، گفت:  در زمینه محصولات کشاورزی مجلس شورای اسلامی قوانین بسیار خوبی مصوب کرده و در قوانین آمده است وزارت جهاد کشاورزی و یا دولت برای محدودیت صادرات محصولات کشاورزی باید سه الی شش ماه قبل به صورت رسمی آن را اعلام کند اما متاسفانه اینگونه عمل نمی‌شود و به صورت ناگهانی از صادرات محصولات جلوگیری می‌کنند و درصورت مقاومت مجلس تعرفه صادراتی را افزایش می‌دهند.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طی تابستان سال جاری در استان فارس مزارع پیاز شخم زده شد و در استان های چهارمحال بختیاری و اصفهان نیز محصول از مزارع برداشت نشد، ادامه داد: با ارائه گزارش وضعیت پیازکاران به وزیر جهاد کشاورزی قیمت این محصول به واسطه بازگشایی مرزها و صادرات از ۲ هزار تومان به ۴ هزار تومان افزایش پیدا کرد و کشاورزان با انگیزه بیشتر محصول خود را برداشت کردند.

وی با تاکید بر اینکه قیمت پایین باعث شده تا در حال حاضر بخشی از انبارها مملو از پیاز برداشت شده در تابستان باشند، عنوان کرد: یکی از اهداف نظارت میدانی از استان آذربایجان شرقی به درخواست کشاورزان و نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی بررسی وضعیت پیاز قرمز باقی مانده در انبارهای شهرستان بناب بود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، ادامه داد: با توجه به مرکزیت بناب در زمینه خرید و فروش پیاز، محصول سایر شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی نیز به این شهرستان آورده می‌شود که در میدان تره بار این موضوع را مشاهده کردیم.

اعظمی با بیان اینکه تمامی بازاریان و کشاورزان پیاز کار از بسته شدن مرزها و کاهش قیمت این محصول از هر کیلوگرم ۱۰ هزار تومان به ۶ هزار تومان ناراضی بودند، گفت: با برنامه ریزی های انجام شده و تماس  با وزیر جهاد کشاورزی و معاونین وی تقریبا مشکل صادرات پیاز برطرف و قیمت آن به بیش از ۱۰ هزار تومان رسید.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سوالی که در ذهن مطرح می‌شود دلیل اقدامات دولت در زمینه محدود سازی صادرات محصولات کشاورزی است، توجیه دولت برای محدودیت صادرات پیاز این است که در فاصله زمانی آبان ماه تا آذرماه در زمینه تامین نیاز بازار به پیاز با مشکل مواجه می‌شویم و درصورت بروز کمبود ناچار به واردات می‌شویم که قابل قبول نیست.

وی افزود: برداشت پیاز سفید در جنوب کشور آغاز شده و در اویل آذرماه میزان برداشت شده به حدی زیاد است که بازار را با چالش مواجه می‌کند و این برداشت تا خردادماه سال آینده ادامه دارد و به این موضوع طرح استمرار گفته می‌شود. با توقف صادرات پیاز مصرف کننده رضایت دارد اما تولیدکننده با زیان مواجه می‌شود و زیان وی جبران نمی‌گردد./

  • منبع خبر : خبرگزاری خانه ملت