تولید ۲۰ درصد گوشت قرمز آذربایجان شرقی باتلاش عشایر
تولید ۲۰ درصد گوشت قرمز آذربایجان شرقی باتلاش عشایر
مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی گفت: حدود ۲۰ درصد گوشت قرمز مورد نیاز استان به همّت عشایر تولید می شود .

به گزارش پایگاه خبری صدای بناب به نقل از خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی آل هاشم افزود: مهمترین تولیدات عشایر استان در طول سال عبارت است از ۳۰ هزار تن شیر و ۱۱۲ هزار تن گوشت قرمز و ۶۰ هزارمتر مربع صنایع دستی و این استان با توجه به اقلیم و مراتع سرسبز، از استان‌های عشایر نشین محسوب می شود و نزدیک به ۲ درصد جمعیت را عشایر تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه یک و نیم میلیون واحد دامی و یک میلیون هکتار از مراتع استان در اختیار عشایر استان است گفت: جمعیت عشایر استان برابر سرشماری ۸ هزار و ۴۷ خانوار با ۳۲ هزار نفر است و این تعداد در فصل ییلاق به ۱۴ هزار و ۲۹۷ خانوار با ۵۴ هزار نفر می‌رسد.

آل هاشم چرای زود رس و دیر هنگام را از مشکلات جامعه عشایری استان دانست و گفت: عشایر مصداق عینی عمل به منویات مقام معظم رهبری در تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید ملی، همت مضاعف، اشتغال و الگوی مصرف هستند و باید مشکلات این قشر از جامعه بیش از گذشته حل شود.

وی خاطرنشان کرد: بازسازی و مرمت راه‌های عشایری استان، احداث پل‌ها، مسیر گشایی راه‌های قشلاقی و ییلاقی، بهسازی چشمه‌ها، شن ریزی‌ها، توزیع نهاده‌های دامی، توزیع ارد عشایری، توزیع نفت سفید، جذب و پرداخت تسهیلات به عشایر از عمده وظایف اداره کل امور عشایر استان است.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی توزیع صفحات خورشیدی، آبرسانی سیار و توزیع نهال مثمر را ازدیگر وظایف امور عشایر استان برشمرد و گفت: ترویج فرهنگ عشایری از موضوعاتی است که در مراسم‌ و جشنواره‌ها برای شناساندن تولیدات آنها دنبال می‌شود.
آل هاشم گفت: تامین امکانات زیربنایی عشایر بر اساس برنامه افق ۱۴۰۴ است و عشایر استان در بخش‌های آب آشامیدنی ۹۰ درصد، راه دسترسی ۸۷ درصد و آموزش ابتدایی ۹۱ درصد عشایر برخوردار هستند.

  • منبع خبر : خبرگزاری صداو سیما مرکز آذربایجان شرقی