دریافت مشاوره روانشناختی رایگان برای دانش آموزان
دریافت مشاوره روانشناختی رایگان برای دانش آموزان
دانش‌آموزان برای دریافت مشاوره و خدمات روانشناختی رایگان با ۱۵۷۰ تماس بگیرند.

به گزارش صدای بناب به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز آذربایجان شرقی مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با اشاره به امکان تماس دانش‌آموزان و اولیا با خط ملی اورژانس اجتماعی دانش‌آموزی، گفت: خط ملی ۱۵۷۰ شماره تلفنی است که خدمات حمایتی، مشورتی و مددکاری به تماس‌گیرندگان، ارائه می‌دهد.

مسعود سعادتی، صبح سه‌شنبه، نوزدهم دی ماه در نشست ستاد اجرایی مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان (نماد) در تشریح این خبر، اظهار کرد: دسترسی سریع و رایگان به متخصصان در زمینه‌های راهنمایی، مشاوره و مددکاری اجتماعی، اهمیت بسزایی در کاهش نرخ خطرپذیری کودکان و نوجوانان دارد.

وی اضافه کرد: با شماره‌گیری ۱۵۷۰ از گوشی تلفن ثابت یا از گوشی تلفن همراه (بدون پیش شماره)، تماس به طورمستقیم به مرکز خط ۱۵۷۰ استان که در مرکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی استان مستقر است، هدایت می‌شود. کارشناسان پاسخ‌گوی ۱۵۷۰ با تحصیلات، دانش، تجربه و مهارت کافی در حوزه روان شناسی و مشاوره و همچنین امکان مداخله تلفنی در فوریت‌های روانی‌اجتماعی، پاسخ‌گوی این تماس‌ها هستند.

سعادتی با اشاره به حساسیت مراقبت‌ها و حمایت‌های روانی از دانش‌آموزان و لزوم نظارت مستمر و برنامه‌ریزی در این زمینه برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی، بیان کرد: توجه به این موضوع از طریق نهاد‌های دیگر هم خوب بوده و معاونت اجتماعی وزارت کشور توجه ویژه‌ای به این حوزه، دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با ابراز امیدواری نسبت به تشخیص اختلالات خلقی و روانی و یادگیری و مداخله به موقع در بین دانش‌آموزان با راه‌اندازی سامانه نماد و انجام آزمون‌های غربالگری، اظهار کرد: انتظار می‌رود تا پایان دی ماه درصد غربالگری در مدارس افزایش پیدا کند.

معاون پرورشی فرهنگی آموزش و پرورش استان نیز در در ادامه گفت: سامانه نماد یا نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان مجموعه‌ای نظام یافته از خدمات و برنامه‌های آموزشی، غربالگری، اقدام مختصر، درمان و مراقبت از دانش آموزان در برابر رفتار‌های پرخطر و آسیب‌های اجتماعی است.

پناهعلی حسین‌زاده، افزایش پوشش غربالگری روانی، توسعه خدمات درمانی و حمایت‌های اجتماعی، افزایش آگاهی دانش‌آموزان، والدین و کارکنان مدارس درباره ابعاد و فرآیند‌های سامانه نماد، ظرفیت‌سازی برای افزایش سرعت مداخلات اجتماعی شناسایی افراد در معرض خطر و آسیب‌دیده را از جمله اهداف و برنامه‌های نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان، عنوان کرد.

گفتنی است؛ آموزش‌های ارتقایی دانش آموزان، شناسایی، غربالگری و تفسیر نتایج آن در پایه‌های هفتم هشتم و دهم در نیم سال اول تحصیلی و پایه‌های دوم سوم و پنجم ابتدایی در نیم سال دوم، انجام مصاحبه تشخیصی و مداخله مختصر و ارجاع به مراکز مشاوره و حمایت‌های اجتماعی، از جمله برنامه‌های نماد در سطح مدرسه و منطقه یا ناحیه به شمار می‌آیند.

  • منبع خبر : خبرگزاری صداو سیما مرکز آذربایجان شرقی