دیدار امیرعبداللهیان و علی‌اف‌؛ اقدامی مثبت و خوش‌بینانه در آینده روابط تهران و باکو
دیدار امیرعبداللهیان و علی‌اف‌؛ اقدامی مثبت و خوش‌بینانه در آینده روابط تهران و باکو
سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد: دیدار وزیر خارجه ایران و الهام علی اف می تواند یک اقدام مثبت و خوش بینانه در آینده روابط دو کشور باشد و شاهد نتایج مثبت این دیدارها باشیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدا بناب به نقل از خبرگزاری ایسنا محسن  پاک آیین  در تحلیل خود از سفر وزیر امور خارجه کشورمان به باکو برای شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد اظهار داشت: هدف سفر وزیر خارجه کشورمان به آذربایجان شرکت در اجلاس عدم تعهدها است، اما در دیداری که با الهام علی اف رئیس جمهور این کشور انجام شد صرف نظر از محتوای دیدار، نفس دیدار نشان دهنده این است می‌توانیم به آینده روابط خوش‌بین باشیم.

وی خاطر نشان کرد: این دیدار علامتی است که جمهوری آذربایجان نیز بعد از مدت ها فاصله گرفتن از دیپلماسی به این جمع بندی رسیده که از مسیر گفت و گوی مستقیم می توان اختلافات را حل و فصل کرده و از فرصت های همکاری به اندازه کافی استفاده کرد.

سفیر سابق کشورمان در آذربایجان افزود: به نظرم دیدار امیرعبداللهیان و علی اف را می توان یک اقدام مثبت و خوش بینانه در آینده روابط دو کشور تلقی کرد، امیدواریم شاهد نتایج مثبت این دیدار باشیم.

پاک آیین همچنین بیان کرد: قطعا بهبود روابط ایران و جمهوری آذربایجان، برخی عوامل ثالث از جمله رژیم صهیونیستی را ناراضی می کند و رسانه ها و دیگر عوامل شان در جهت تخریب روابط اقداماتی انجام می دهند لذا هر دو کشور باید مراقب باشند تا تحت تاثیر القائات دشمنان قرار نگیرند.

این دیپلمات پیشین کشورمان همچنین با اشاره به پرونده حمله به سفارت آذربایجان و پیگیری های دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران گفت: یکی از مشکلات و اختلافات تهران و باکو بحث محاکمه مهاجمی است که به سفارت حمله کرد و از نظر مقامات ایران در تمام سطوح محکوم است؛ در این زمینه قوه قضائیه پرونده ای را تشکیل داده و سخنگوی قوه قضائیه نیز نکاتی را مطرح کرد لذا مساله در حال بررسی است. امیدواریم هر چه زودتر با تسریع در صدور حکم شاهد باشیم این مورد اختلافی در روابط دو کشور از بین برود و روابط دو کشور بهبود یابد.

وی یادآور شد: البته انتظار داریم دستگاه قضایی جمهوری آذربایجان با قوه قضائیه ایران همکاری کند تا ابهاماتی که هنوز برای دستگاه قضایی ایران وجود دارد با کمک باکو مرتفع شود. َ

سفیر سابق ایران در آذربایجان درباره این که بهبود روابط دو کشور چه تاثیری بر تحولات و صلح و ثبات منطقه دارد، گفت: ایران همیشه دارای سیاست اصولی در قفقاز بوده و در ارتباط با کشورهای حوزه قفقاز قائل به توسعه روابط با این کشورها و تحکیم دوستی و سیاست با همسایگان است.

وی اظهار داشت: در مناقشه بین ارمنستان و آذربایجان؛ ایران معتقد بوده با رعایت اصول و موازین بین المللی، احترام به تمامیت ارضی کشورها و مرزهای بین‌المللی این اختلافات حل و فصل شود ایران با اعتقاد راسخی که دارد، دارای مزیت های خوبی برای کمک به حل این مناقشه است، امیدوار هستیم با توجه به دیدارهایی که در حاشیه اجلاس غیرمتعهدها انجام می شود، فضای مثبتی بر روابط حاکم شود و طبیعتا ایران هم می تواند نقش خودرا در استقرار صلح و ثبات ایفا کند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا