راه‌اندازی معادن جدید، نیاز مبرم آذربایجان شرقی
راه‌اندازی معادن جدید، نیاز مبرم آذربایجان شرقی
استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر فعال شدن تمامی معادن غیرفعال گفت: کشف و راه اندازی معادن جدید نیاز مبرم استان برای توسعه اقتصادی است.

به گزارش صرای بناب به نقل از خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی، عابدین خرّم در جلسه شورای معادن استان با اشاره به اینکه فعال سازی تمام معادن یکی از راهبرد‌های اصلی نظام و دولت است افزود: ما در استان ۷۰۰ معدن ثبت شده داشتیم که ۵۰ درصد آن‌ها غیرفعال بود و با تلاش‌های سازمان صمت و مجموعه دستگاه‌های اجرایی ۴۱ معدن به چرخه فعالیت بازگشته است که البته آمار پایین است.

وی نگاه برنامه‌ دار به بخش معدن را ضروری دانست و اظهار کرد: فرمانداران تشکیل کمیته معادن شهرستان‌ها را باید جدی بگیرند و از این فرصت فوق‌العاده برای پیشرفت مناطق مختلف استفاده کنند و برای این منظور باید نگاه برنامه‌ای به بخش معدن داشته باشیم و گزارش‌های دقیق و قابل قبول از میزان تأثیر این بخش در توسعه استان تهیه شود.

خرّم با اشاره به مزایده واگذاری محدوده‌های معدنی آذربایجان شرقی یادآور شد: این مزایده اگر برای فعال کردن معادن غیرفعال باشد خبر خوشی برای استان است، در غیر این صورت باید یک اقدام جهادی برای فعال کردن این معادن انجام شود.

وی بر استیفای حقوق دولتی و سایر عوارض قانونی معادن فعال در استان تاکید کرد و از فرمانداران خواست تا برای پیشرفت اقتصادی و حل مشکلات ناشی از فعالیت‌های معدنی در مناطق مختلف استان تشکیل کمیته معادن در شهرستان‌ها را جدی گرفته و دنبال کنند.

استاندار با بیان اینکه راه‌اندازی معادن جدید با لحاظ حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی برای توسعه استان نیاز اصلی است ادامه داد: توسعه استان به معنای واقعی باید از رهگذر معادن شکل بگیرد و راهکار‌های مشخص در این حوزه داشته باشیم که در این زمینه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، فرمانداران و اعضای شورای معادن باید موضوع را به عنوان یک عامل اساسی برای پیشرفت اقتصادی استان مورد توجه قرار دهند.

در این جلسه موضوع بند ۵ ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر اختصاص یک درصد فروش معادن و صنایع معدنی برای جبران خسارت‌های ناشی از فعالیت‌های معدنی در مناطق درگیر بررسی و سه مورد از مصوبات کمیته فنی شورای معادن استان از جمله مجوز برداشت مواد معدنی مورد نیاز برای طرح‌های عمرانی در شعاع ۲۵ کیلومتری معادن فعال مطرح و تصویب شد.

همچنین سه مورد از مصوبات کمیته فنی شورای معادن استان ازجمله مجوز برداشت مواد معدنی مورد نیاز برای طرح‌های عمرانی در شعاع ۲۵ کیلومتری معادن فعال، مطرح و تصویب شد.

آذربایجان‌ شرقی با هشت میلیارد تن ذخایر معدنی تخمینی، رتبه نخست کشور را دارد اما تاکنون کمتر از ۱۰ درصد از این ذخایر کشف شده است.

  • منبع خبر : خبرگزاری صداو سیما مرکز آذربایجان شرقی