روابط ایران و روسیه در همه حوزه‌ها رو به پیشرفت است/ باید جلوی بمباران غزه گرفته شود
روابط ایران و روسیه در همه حوزه‌ها رو به پیشرفت است/ باید جلوی بمباران غزه گرفته شود
رئیس‌جمهور در دیدار با همتای روسیه‌ای خود گفت: همکاری خوبی در حوزه انرژی، کشاورزی و کار دانش‌بنیان با روسیه داریم و در همه حوزه‌ها می‌تواند گام‌های بهتری در جهت منافع دو کشور برداشته شود.

به گزارش صدای بناب به نقل از  خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور عصر امروز در دیدار با ولادیمیر پوتین در پایتخت این کشور، اظهار داشت: در راستای سیاست همسایگی، با کشور روسیه همکاری‌های خوبی در سال‌های اخیر داشته‌ایم و روابط‌مان در همه حوزه‌ها رو به پیشرفت است. مذاکرات ما می‌تواند در جهت فراهم کردن زمینه‌های بیشتر همکاری موثر باشد.

وی افزود: همکاری خوبی در حوزه انرژی، کشاورزی و کار دانش‌بنیان با روسیه داریم و در همه حوزه‌ها می‌تواند گام‌های بهتری در جهت منافع دو کشور برداشته شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: آن‌چه امروز بشریت را رنج می‌دهد یکجانبه‌گرایی و نظام ناعادلانه جهانی است که جلوه‌ی این نیز را می‌توان در غزه و فلسطین مشاهده کرد. آنچه در فلسطین رخ می‌دهد یک نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت است.

رئیسی اظهار داشت: باید گفت این موجب تأسف است که بیش از ۶۰۰۰ کودک به‌دست رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند. تأسف بارتر اینکه این جنایات مورد حمایت آمریکا و کشورهای غربی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: تأسف‌بارتر این است که سازمان‌های بین‌المللی و تشکل‌هایی که مدعی حقوق انسان‌اند کارآیی خود را از دست داده‌اند و این وقایع جلوی چشم تمامی انسان‌های دنیا رخ می‌دهد. از مسائلی که با آقای پوتین مذاکره خواهیم داشت، نسبت به فلسطین و مردم مظلوم و مقتدر فلسطین است.

رئیس‌جمهور گفت: در غزه در ۱۰ دقیقه یک کودک کشته می‌شود و ضرورت دارد هرچه سریع‌تر جلوی بمباران‌ها گرفته شده شود. این مسئله فقط دغدغه منطقه‌ی ما نیست بلکه دغدغه بشریت است و باید راه‌حل سریع و فوری برای آن دنبال شود.

رئیسی خاطر نشان کرد: در این سفر نسبت به مسائل دوجانبه، منطقه و در سطح بین‌المللی با یکدیگر گفت‌وگو خواهیم داشت.

وی با اشاره به سفر دیروز پوتین به عربستان و امارات، افزود: ما آمادگی داشتیم که پرواز آقای پوتین در فرودگاه تهران فرود بیاید و میزبان رئیس‌جمهور روسیه باشیم.

** روابط ایران و روسیه به‌خوبی توسعه می‌یابد

ولادیمیر پوتین نیز در این دیدار طی سخنانی عنوان کرد: من بر حریم هوایی ایران پرواز می‌کردم و تمایل داشتم در تهران فرود آمده و با شما دیدار کنم که به من خبر دادند که شما تمایل دارید به مسکو سفر کنید.

وی با بیان اینکه روابط دو کشور به‌خوبی توسعه می‌یابد، اضافه کرد: موجب امتنان خواهد بود که خدمت مقام معظم رهبری بهترین آرزوها را برسانید؛ ایشان از روابط ما حمایت می‌کنند و ما پویایی توسعه روابط دو کشور را خواهان هستیم.

رئیس جمهور روسیه گفت: در سال گذشته تجارت بین دو کشور رشد ۲۰ درصد داشت و حجم مبادله‌ی کالای ما به ۵ میلیارد دلار رسیده است. شرکت‌هایی روسی که در نمایشگاهی در ایران حضور یافته بودند، به ما خبر دادند که مشتاق حضور در این نمایشگاه بوده‌اند.

پوتین ادامه داد: چند پروژه بزرگ زیرساختی در زمینه حمل و نقل و راه‌آهن داریم که در حال اجراست. روابط دو کشور در زمینه توسعه انرژی توسع توسعه می‌یابد و در زمینه آموزش و موضوعات تحصیلی نیز روابط خوبی داریم.

وی بیان کرد: به‌طور فعالانه در تمامی عرصه‌ها کارمان را پیش می‌بریم و مهم می‌دانیم که امروز درباره مسائل منطقه‌ای تبادل نظر کنیم.

پوتین در پایان اضافه کرد: برنامه امضا موافقتنامه ایجاد تجارت آزاد با ایران با هیئت اقتصادی اوراسیا در برنامه روسیه است.

  • منبع خبر : خبرگزاری تسنیم