رکورد شکنی تاریخی مصرف برق در کشور
رکورد شکنی تاریخی مصرف برق در کشور
توسعه زنجیره متانول نیازمند حمایت دولت، میزان مصرف آب در تهران هشدار آمیز شد، و قطعی برق ۶۸ اداره پرمصرف در پایتخت از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

به گزارش پایگاه خبری صدای بناب به نقل از خبرگزاری مهر، توسعه زنجیره متانول نیازمند حمایت دولت، میزان مصرف آب در تهران هشدار آمیز شد، رکورد تاریخی مصرف برق کشور این هفته شکسته می‌شود و قطعی برق ۶۸ اداره پرمصرف در پایتخت از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

تولید نفت فلات قاره ۱۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد

علیرضا مهدی‌زاده، مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: روند ساخت این سکوها در حال حاضر نزدیک به ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در نیمه دوم سال جاری در محل مورد نظر نصب خواهد شد. همچنین با نصب عرشه سکوهای A۲۰ و A۲۱ میدان ابوذر در نیمه دوم سال جاری، تولید نفت این شرکت حدود ۱۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا می‌کند.

میزان مصرف آب در تهران هشدار آمیز شد

شرکت آب و فاضلاب استان تهران، طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد، میزان مصرف آب در شهر تهران به‌طور چشمگیری افزایش‌یافته است که ادامه این روند، پایداری شبکه توزیع آب را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. در روزهای اخیر مصرف آب در شهر تهران به رقم سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون لیتر در هر شبانه‌روز رسیده است.

در این اطلاعیه آمده است: مصرف لحظه‌ای آب تهران در ساعت‌های اوج مصرف از ابتدای تیر امسال، از رقم ۵۱ هزار لیتر در ثانیه کمتر نشده که تداوم این امر ممکن است موجب بروز ناپایداری در شبکه و توزیع آب شود.

شرکت آب و فاضلاب استان تهران در این اطلاعیه اعلام کرده است که فقط با ۱۰ درصد کاهش مصرف آب و پرهیز از مصارف غیرضروری در شهر تهران می‌توان حدود ۱۲۰ میلیون مترمکعب یعنی معادل ۷۰ درصد سد امیرکبیر آب را حفظ و ذخیره کرد.

آمادگی کامل نیروگاه‌های کشور برای روزهای اوج مصرف برق

عبدالرسول پیشاهنگ، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی با اشاره به آمادگی کامل نیروگاه‌های حرارتی کشور برای تولید برق پایدار در روزهای پیک مصرف، ادامه داد: میانگین رقم آمادگی تولید نیروگاه‌های حرارتی دنیا در فصل تابستان حدود ۹۵ درصد است ولی ضریب آمادگی نیروگاه‌های حرارتی کشورمان در فصول گرم سال با تلاش فعالان این عرصه به ۹۸ درصد افزایش می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه انجام به موقع و باکیفیت برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی موجب آمادگی کامل این واحدها برای تولید برق در پیک تابستان امسال شده است، اضافه کرد: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون مگاوات ساعت توسط نیروگاه‌های حرارتی تولید شده است که این میزان تولید انرژی نقش بسیار مهمی در تأمین برق مورد نیاز روزهای اوج مصرف برق مشترکان سراسر کشور داشته است.

رکورد تاریخی مصرف برق کشور این هفته شکسته می‌شود

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو با اشاره به اینکه این هفته شاهد افزایش شدید دما در نقاط مختلف کشور خواهیم بود، افزود: براساس پیش‌بینی صورت گرفته این هفته رکورد تاریخی مصرف برق کشور شکسته خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از تولید برق کشور بر عهده نیروگاه‌های حرارتی است، از این رو لازم است در هفته جاری شرکت برق حرارتی با یک برنامه‌ریزی منسجم و با استفاده حداکثری از ظرفیت نیروگاه‌های خصوصی و دولتی بتوان همانند سال گذشته انرژی مورد نیاز روزهای اوج مصرف برق کشور به ویژه در هفته جاری را به شکل مناسبی تأمین کرده و در اختیار مشترکان سراسر قرار دهیم.

تقاضای مصرف برق این هفته از ۷۰ هزار مگاوات عبور می‌کند

مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به افزایش چشمگیر دما در اکثر نقاط کشور گفت‌: بر اساس پیش‌بینی سارمان هواشناسی، هفته گرمی پیش رو خواهیم داشت و بالطبع میزان نیاز مصرف برق کشور نیز بر اساس پیش‌بینی مرکز ملی راهبری شبکه برق به بالاتر از ۷۰ هزار مگاوات خواهد رسید که عدد بسیار بزرگی است‌.

مصرف برق در کشور از ۷۱ هزار و ۵۰۰ مگاوات گذشت

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در واکنش به افزایش نیاز مصرف برق کشور در شبانه روز گذشته، شنبه، به ۷۱ هزار و ۵۰۰ مگاوات گفت: در هفته بسیار گرمی به سر می‌بریم و پیش‌بینی می‌شود بر شدت گرما افزوده شود و انتظار می‌رود متوسط گرما در این هفته افزایش قابل توجهی یابد.

وی با اعلام‌اینکه میزان تقاضای برق کشور در هفدهم تیر امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۰۰۰ مگاوات بیشتر است، ادامه داد: این رقم در کل نسبت به رکورد سال گذشته ۲۰۰۰ مگاوات فزونی یافته است.

۳۰ هزار مگاوات مصرف برق مربوط به بخش سرمایشی است

حمیدرضا پیرپیران معاون هماهنگی توزیع توانیر در ارتباط تلویزیونی با اشاره به اینکه روزهای گرم سال را سپری می‌کنیم به همین دلیل مصرف برق افزایش یافته است، گفت: اکنون مصرف برق در شرایط اوج خود قرار دارد و روز گذشته ۷۱ هزار و ۵۰۰ مگاوات نقطه اوج مصرف بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۲ هزار مگاواتی داشته است.

وی ادامه داد: بخش تجاری هم پاساژهای بزرگ در حوزه سیستم سرمایشی و کنترل آن می‌توانند ما را یاری کنند چرا که ۳۰ هزار مگاوات مصرف برق به سیستم‌های سرمایشی مربوط است.

صرفه‌جویی ۲۰۰ میلیون دلاری در شرکت نفت فلات قاره ایران

علیرضا قانعی مدیر منطقه عملیاتی بهرگان شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: در ارتباط با تولید صیانتی از مخازن نفت و گاز و بکارگیری بهینه تجهیزات، بررسی اثر پایش مستمر پارامترهای عملیاتی بر طول عمر پمپ‌های درون‌چاهی (ESP) میادین بهرگان، در دستور کار قرار گرفت و با توجه به ارزیابی‌های انجام شده این میزان با افزایش بیش از ۴۰ درصدی به ۴۰ ماه رسیده که دستاورد قابل تأملی حتی در مقیاس بین‌المللی است

وی ادامه داد: با پایش مستمر و افزایش بیش از ۴۰ درصدی عمر متوسط پمپ‌های درون‌چاهی در این منطقه از چند سال گذشته تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیون دلار در این شرکت صرفه‌جویی شده است.

توسعه زنجیره متانول نیازمند حمایت دولت

احمد مهدوی ابهری، دبیر کل انجمن کارفرمایی پتروشیمی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به نامه‌ای که طی روزهای گذشته به وزیر اقتصاد ارسال شده گفت: با توجه به اینکه وزارت اقتصاد مسئول رصد کلان اقتصادی کشور است و امسال، سال رشد تولید است مسئولیت اینکه اکنون چه میزان رشد تولید اتفاق افتاده در این وزارتخانه نسبت به سایر وزارتخانه‌ها بیشتر است.

وی ادامه داد: نرخ خوراک را بر مبنای جهانی و منطقه حساب کنند زیرا اکنون نرخ خوراک در آمریکا ۸.۵ سنت و در منطقه ۱۰ سنت است در صورتیکه که برای ما با دلار ۲۸ هزار و۵۰۰ تومانی ۲۸ سنت می‌شود و با دلار ۳۷ هزار ۵۰۰ تومانی نزدیک به ۲۱ و نیم سنت می‌شود که با چنین قیمت گذاری امکان رقابت در بازار جهانی وجود ندارد.

مهدوی ابهری خاطر نشان کرد: دولت بگوید ما ۵۰ درصد از متانول کشور را زنجیره کنیم لایسنس و سرمایه را در اختیار متانولی ها قرار دهد، البته مشروط بر توجیه اقتصادی آن. زیرا در صورتیکه توجیه اقتصادی نداشته باشد و صادرات نیز امکان پذیر نیست. به همین دلیل برای چنین اقدامی ابتدا باید زمینه‌های آن ایجاد شود که نیازمند حمایت دولت است.

آمادگی امسال نیروگاه‌های حرارتی بالاتر از استانداردهای جهانی است

ناصر اسکندری، معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی گفت: نیروگاه‌های کشور امسال با انجام بیش از ۱۰۰ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی در قالب ۷۳۰ پروژه تعمیراتی، آمادگی کاملی را برای ارائه برق مورد نیاز مشترکان دارند.

وی با تاکید بر اینکه امسال آمادگی نیروگاه‌های ایران بالاتر از استاندارهای جهانی است، ادامه داد: میزان خروج اضطراری نیروگاه‌های کشورمان کمتر از دو درصد که در این حوزه نسبت به استاندارهای جهانی شرایط مطلوب‌تری داریم.

برق ۶۸ اداره پرمصرف تهران قطع شد

شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد؛ به اطلاع شهروندان تهرانی می‌رساند با افزایش دمای هوا، مصرف برق کشور به شکل بی سابقه‌ای افزایش پیدا کرده است. علیرغم اجرای تمامی تمهیدات فنی ممکن، حفظ پایداری شبکه توزیع برق در شرایط فعلی نیازمند همراهی همه جانبه مشترکان با خادمان خود در صنعت برق است. این شرکت از تمامی مشترکان خود در شهر تهران درخواست دارد با حداکثر صرفه جویی در مصرف برق به پایداری شبکه توزیع برق کمک کنند. در همین راستا روز دوشنبه؛ ۱۹ تیرماه برق ۶۸ دستگاه اجرایی پرمصرف شهر تهران که اقدام به کاهش مصرف برق نکرده‌اند قطع شد و میزان مصرف برق تمامی ادارات پایتخت نیز با استفاده از کنتورهای هوشمند به صورت لحظه‌ای در حال رصد و پایش است.

نیاز مصرف برق امروز به ۷۲ هزار و ۴۰۰ مگاوات می‌رسد

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو با اشاره به اینکه در هفته بسیار گرمی قرار داریم، افزود: بر اساس گزارش سازمان هواشناسی متوسط گرمای کشور در حال حاضر در ۱۱ سال گذشته بی‌سابقه است و همین موضوع شرایط سختی را برای صنعت برق در مسیر تأمین برق پایدار کشور ایجاد کرده است.

محرابیان در ادامه با بیان اینکه در روز گذشته رکورد ۷۲ هزار مگاواتی مصرف برق شکسته شد، افزود: پیش‌بینی می‌کنیم امروز به میزان مصرف ۷۲ و ۴۰۰ مگاوات برسیم.

وزیر نیرو اضافه کرد: این میزان مصرف برق نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ هزار مگاوات و نیز نسبت به رکورد سال گذشته نیز ۳ هزار مگاوات بیشتر است.

پایداری شبکه برق نیازمند همراهی مردم

مازیار جمشیدی، مدیر کنترل بهره برداری و کنترل مرکز راهبری شبکه برق گفت: روز گذشته بیشترین مقدار ثبت شده را ۷۲ هزار ۴۷۸ هزار مگاوات در ساعت ۱۴ و ۴۸ دقیقه تجربه کردیم.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه پیش بینی‌ها نشانمی دهد امروز افزایش دما داشته باشیم پیش بینی می‌شود ۷۲ هزار ۵۰۰ مگاوات اوج مصرف باشد

وی توضیح داد: در حال حاضر ساعت ۱۱ صبح مصرف برق ۶۸ هزار مگاوات است که اکنون وارد اوج بار می‌شویم که بازه زمانی ۵ ساعته است و از تمامی هموطنان خواهشمندیم از ساعت ۱۱ تا ۱۷ که اوج بار است ما را همراهی کنند تا ۴ هزار مگاواتی که از ۶۸ هزار مگاوات تا ۷۲ هزار مگاوات را بتوانیم تأمین کنیم و شبکه برق به صورت پایدار در خدمت مردم باشد.

چشم انداز تقاضای مصرف برق افزایشی است

آرش کردی مدیر عامل توانیر گفت: امروز بیشترین میزان مصرف ثبت شده ۷۲ هزار ۵۰۰ مگاوات است و احتمال می‌رود تا ۷۲ هزار ۷۰۰ و ۷۲ هزار و ۸۰۰ مگاوات هم پیش برویم.

وی افزود: آنچه که در این روزها برای ما مهم است و وظیفه داریم که آن را انجام دهیم، تداوم خدمت‌رسانی در صنعت برق است به نحوی که مشکلی برای مشترکان برق ایجاد نشود.

کردی تاکید کرد: تمامی همکاران ما در بخش‌های مختلف اعم از تولید، انتقال و توزیع به صورت شبانه روزی در حال انجام وظیفه هستند و تقاضایی که از مردم عزیز و مشترکان به ویژه مشترکان خانگی داریم این است که در موضوع مدیریت مصرف بیش از پیش، کمک و همراهی کنند

۲۱ درصد از مشترکان خانگی شهرهای استان تهران مشمول پاداش برق شدند

محمدرضا صلابت، معاون خدمات مشترکان شرکت توزیع نیروی برق استان تهران با اشاره به اطلاع‌رسانی گسترده اجرای طرح پاداش صرفه‌جویی از طریق نصب بنر، ارسال پیامک، بیلبوردها و استرابوردهای شهری، ادامه داد: یک میلیون و ۵۳۸ هزار و ۳۸۶ قبض از ابتدای خردادماه سال جاری تا ۱۹ تیرماه، برای مشترکان این شرکت صادر شده که از این میان ۳۲۵ هزار و ۱۲۵ قبض، حدنصاب‌های لازم برای دریافت پاداش صرفه‌جویی را دریافت کردند.

وی ارزش ریالی این پاداش‌ها را ۹۰ میلیارد ریال، معادل شش میلیون کیلووات‌ساعت صرفه‌جویی، اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: مبلغ این پاداش‌ها در قبض مشترک این درج شده و مشمولان متناسب با نرخ مصرف خود بستانکار شدند و یا قبض رایگان دریافت کردند.

معاون خدمات مشترکان شرکت توزیع نیروی برق استان تهران اضافه کرد: ۲۱ درصد از مشترکان خانگی تحت پوشش شرکت توزیع نیروی برق استان تهران در یک بازه زمانی ۵۰ روزه، مشمول دریافت پاداش مدیریت مصرف شدند.

ناترازی برق تا پایان برنامه هفتم توسعه برطرف می‌شود

امیر دودابی‌نژاد، معاون برنامه‌ریزی شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد برق کشور در نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شود، افزود: با توجه به اینکه بخش عمده برق کشور توسط واحدهای حرارتی تأمین می‌شود، از این رو هر ساله یک برنامه‌ریزی منسجم برای آماده‌سازی این واحدها در دستور کار قرار می‌گیرد تا با انجام به موقع برنامه‌های تعمیراتی بتوانیم نیروگاه‌ها را برای فصول گرم سال در حداکثر آمادگی تولید در اختیار داشته باشیم.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای رفع ناترازی موجود در این بخش، گفت: بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته در تلاشیم در افق برنامه هفتم توسعه بتوانیم این ناترازی را رفع کنیم. برای تحقق این امر با توجه به رشد مصرف برق طی پنج سال آینده باید مجموعاً ۳۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی با حجم سرمایه‌گذاری ۱۸ میلیارد یورو احداث شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر