صادرات بیش از ۵۳.۵ هزار تنی محصولات کشاورزی آذربایجان‌شرقی
صادرات بیش از ۵۳.۵ هزار تنی محصولات کشاورزی آذربایجان‌شرقی
مدیر کل جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: بیش از ۵۳.۵ هزار تنی محصولات کشاورزی آذربایجان‌شرقی صادر شده است.

به گزارش پایگاه خبری صدای بناب، به نقل از خبرگزاری آناج، اکبر فتحی روز دوشنبه با بیان اینکه در تمام گمرکات آذربایجان شرقی، واحد قرنطینه نباتی مستقر بوده و نسبت به بازرسی محصول و صدور گواهی لازم برابر مقررات در کمترین زمان اقدام می کند، افزود: سال گذشته ۲۰۴ هزار و ۳۰۷ تن محصول کشاورزی از استان صادر و در مقابل ۱۱۲ هزار و ۹۱۳ تن وارد استان شد.

بیشتر محصولات صادراتی بخش کشاورزی آذربایجان شرقی شامل محصولات گلخانه ای، فراورده های دامی، چرم و پوست و کنسانتره بوده و این محصولات به ۵۲ کشور اروپایی و آسیایی از جمله کشورهای همسایه و روسیه صادر می شود.

وی همچنین ادامه داد: در سالجاری ۱۴ هزار و ۲۴۶ تن محصول از آذربایجان شرقی ترانزیت و بیش از ۲ هزار تن محصول نیز ضدعفونی شد و ۹۲۸ مترمکعب ضد عفونی پالت ها انجام و برای ۲۴ هزار و ۵۰۰ اصله نهال نیز گواهی بهداشت صادر شد.

فتحی به ردیابی و پایش عوامل خسارت زای قرنطینه داخلی و خارجی گیاهی در سال گذشته و امسال اشاره کرد و گفت: در سالجاری ۲۱ هزار و ۳۰۰ هکتار قرنطینه خارجی و ۳۵ هزار و ۸۰۰ هکتار قرنطینه داخلی انجام شده و در بیش از ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان ردیابی و کنترل مگس میوه مدیترانه ای صورت گرفته است.

راهکارهای مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی برای کنترل تورم و رشد تولید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همچنین به شعار سال و راهکارهای مدریت حفظ نباتات استان در این راستا اشاره کرد و گفت: ساماندهی شبکه توزیع نهاده های کشاورزی برای تامین به موقع، به اندازه و کیفی نهاده ها با حذف شبکه واسطه گری و قاچاق در این کالاها، توسعه کشاورزی قراردادی در قالب حذف واسطه ها و کاهش هزینه های تولید، ایجاد فراوانی از طریق توزیع کالاهای اساسی کشاورزی به قیمت تنظیم بازار در قالب نظارت بر شبکه تامین و توزیع آنها و حمایت مالی صندوق های توسعه بخش کشاورزی در قالب افزایش سرمایه برای تامین مالی نیازهای تامین و توزیع نهاده های تولید و کالاهای کشاورزی از جمله این راهکارهاست.

فتحی ادامه داد: همچنین ظرفیت های موجود بخش کشاورزی به ویژه کشاورزان جهادگر، نخبگان، دانشگاه‌ها، اتحادیه‌ها، تشکل‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان را برای دستیابی به امنیت پایدار و اقتدار غذایی که مهار تورم و رشد تولید را نیز به دنبال دارد به میدان آورده و در سال جاری برای تقویت آن تلاش خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: افزایش پایدار تولید در بخش کشاورزی با افزایش بهره وری از عوامل تولید بدون آسیب رسانی به محیط زیست و با استفاده بهینه از منابع آب و انرژی و با نظرداشت پایداری منابع آب و خاک و انرژی با هدف افزایش ضریب خوداتکایی محصولات کشاورزی از دیگر برنامه های جهاد در این راستاست.

فتحی به تدوین و ابلاغ سند الگوی کشت محصولات کشاورزی با محوریت تولید محصولات راهبردی و اساسی اشاره کرد و گفت: این موضوع نقطه آغازی بر نظام‌مند و هدفمند شدن تولیدات کشاورزی کشور به شمار می رود ضمن اینکه برای رفع مشکلات مالی کشاورزان و افزایش سهم این قشر از تسهیلات بانکی، صدور سند تک‌برگ اراضی کشاورزی که یکی از مهمترین ابزارهای وثیقه در نظام بانکی است درحال انجام است.

وی ادامه داد: در مهار تورم در بخش کشاورزی، با کاهش هزینه های تولید از قبل اعطای تسهیلات کم بهره و کمک های فنی و اعتباری به بخش تولید و کاهش واسطه گری، می توان قیمت عرضه محصول را کاهش داد و تحقق این موضوع مستلزم ایجاد فراوانی کالاهای اساسی کشاورزی بوده که در این مورد با بهره گیری از ذخایر راهبردی شرکت پشتیبانی اموردام و نیز شرکت بازرگانی دولتی ایران می توان بازار محصولات فوق را تنظیم و با ایجاد فراوانی کالا از رشد پایدار تولید با بهای عرضه معقول، حمایت کرد.

  • منبع خبر : خبرگزای آناج