ضرورت پرداخت کامل حق آبه کشاورزی شهرستان بناب/ کاوه سودا یعنی خطر زیست محیطی برای کل کشور
ضرورت پرداخت کامل حق آبه کشاورزی شهرستان بناب/ کاوه سودا یعنی خطر زیست محیطی برای کل کشور
فرماندار بناب با اشاره به وضعیت ناخوشایند کشاورزی در این شهرستان گفت: حقابه کشاورزی شهرستان بناب از مسیر زرینه رود می بایست به طور کامل پرداخت شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای بناب، رضا لعلی ظهر امروز در جلسه شورای اداری که با حضور معاون ویژه رئیس جمهور در فرمانداری شهرستان بناب برگزار شد در تشریح شمای کلی شهرستان بناب اظهار داشت: شهرستان بناب دارای جمعیت ۱۵۰ هزار نفره و دارای ۴۳۰ واحد صنعتی است.

وی افزود: شهرستان بناب یکی از قطب های اصلی صنعتی و صادرات و آذربایجان شرقی محسوب می شود که در همین راستا درسال ۱۴۰۱ بیش از ۳۰۰ هزار تن صادرات به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار داشته ایم.

فرماندار شهرستان بناب در مطالبه گری از رئیس سازمان محیط زیست که به عنوان نماینده رئیس جمهور در این شهرستان حضور پیدا کرده بود، گفت: توجه به بحث حقابه کشاورزی شهرستان بناب، تکمیل استادیوم ۱۵ هزار نفری که بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و همچنین تکمیل بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی و کنارگذر شرقی از مهمترین مطالبات اصلی شهرستان بناب از دولت مردمی و انقلابی آیت اله رئیسی است.

رضا لعلی در ادامه با اشاره مجدد به وضعیت اسفناک کشاورزی در شهرستان بناب گفت: متاسفانه به دلیل عدم پرداخت به موقع حق آبه شهرستان بناب از خط زرینه رود شاهد نابودی کشاورزی در این شهرستان هستیم و می بایست مسئولان کشوری برای پرداخت حق آبه کامل شهرستان بناب اقدام کنند.

وی افزود: حقابه شهرستان بناب سالانه بیش از ۶۲ میلیون متر مکعب می باشد که تنها ۶ میلیون متر مکعب و آن پرداخت شده که یعنی کمتر از ۱۰ درصد حق آبه بناب پرداخت شده است.

نماینده عالی دولت در شهرستان بناب اقدامات مخرب و ضد زیست محیطی کارخانه کاوه سودای مراغه را تهدیدی بزرگ برای منطقه و کشور عنوان کرد و گفت: اگر به همین روال پیش برویم تا ۱۰ سال آینده به جای توجه به صنعت و پیشرفت شهرستان بناب می‌بایست به فکر کوچ کردن و فرار به سایر مناطق و استان ها باشیم.

رضا لعلی خاطرنشان کرد: متاسفانه هر گاه در مقابل اقدامات مخرب زیست‌محیطی کاوه سودا اقدام و گلایه کردیم با ما چکشی برخورد شد چرا که این کارخانه با برخی از کارهای خود طی سالیان گذشته سرپوشی بر اقدامات زیست محیطی گذاشته است.

فرماندار شهرستان بناب در پایان توجه بیشتر دولت به حاشیه نشینی و بافت های فرسوده شهرستان بناب را خواستار شد و گفت: بیش از ۳۵ درصد از جمعیت شهرستان بناب در بافت های فرسوده و ناکارآمد ساکن هستند که می بایست برای این مناطق تسهیلات و اعتبارات ویژه‌ای پرداخت شود.

  • نویسنده : داود زیبائی