ضعف شدید فرهنگ سازی بناب در خصوص کتاب و کتاب خوانی /لزوم افتتاح کتابخانه سیار در بناب
ضعف شدید فرهنگ سازی بناب در خصوص کتاب و کتاب خوانی /لزوم افتتاح کتابخانه سیار در بناب
مدیر کل انجمن کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی گفت: طبق آمار از کل جمعیت شهرستان 3 هزار و 649 نفر در کتابخانه های بناب عضویت دارند که به صورت استاندارد این آمار باید به 28 هزار نفر عضو می رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای بناب، اسد بابایی صبح امروز در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان، بناب را نماد توسعه و پیشرفت دانست و اظهار داشت: شهرستان بناب به خاطر وجود دانشگاه‌های متعدد و حوزه علمیه حضرت ولیعصر عج که یکی از حوزه های مطرح در کل کشور است، اساتید و عالمانی بزرگ دارد وبه همین دلیل از ظرفیت بالایی برای پیشرفت برخوردار است.

مدیر کل انجمن کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه طبق استانداردهای ظرفیت کتابخانه، برای هر ۲۵ هزار نفر وجود یک کتابخانه الزامی می باشد، گفت: شهرستان بناب با دارا بودن جمعیت ۱۵۰ هزار نفری فقط ۳ کتابخانه دارد و اگر بتوانیم حداقل ۳ کتابخانه جدید در این شهرستان افتتاح کنیم، بناب فقط به سکوی استاندارد داشتن کتابخانه خواهد رسید.

 وی بیان کرد: طبق آمارهای به دست آمده، از کل جمعیت شهرستان ۳ هزار و ۶۴۹ نفر در کتابخانه های بناب عضویت دارند که به صورت استاندارد این آمار باید  به ۲۸ هزار نفر عضو می رسید به همین دلیل میتوان به صراحت گفت که متاسفانه فرهنگ سازی بناب در خصوص کتاب و کتاب خوانی بسیار ضعیف بوده است.

بابایی اصول چهارگانه کتابخانه و کتابخوانی (ظرفیت کتابخانه های موجود در مقایسه با جمعیت، اعضا، متراژ و منابع) بناب را ضعیف دانست و گفت: از لحاظ متراژ و منابع نیز بناب با داشتن متراژ ۱.۱۴ درصد و منابع ۴۸.۱ درصد حتی به استاندارد متراژ منابع نیز نرسیده است.

‏وی با بیان اینکه صرف وجود کتاب و کتابخانه، کتابخوان را به ارمغان نخواهد آورد، گفت: مسئولان شهرستانی و استانی لاجرم باید در زمینه فرهنگ سازی کتابخوانی قدم موثری بردارند چراکه شهرستان بناب دومین شهر صنعتی استان است که به همین دلیل مهاجران زیادی دارد و کار فرهنگ سازی  کتاب را در این زمینه مشکل می کند.

بابایی با اشاره به ۱۱ روستای موجود در شهرستان بناب که بالای ۱۵۰۰ نفر جمعیت دارد، گفت: ضرورت دارد که در شهرستان بناب کتابخانه سیاری افتتاح شود و اگر شهرداری زمینی برای  احداث کتابخانه جدید شهرستان اختصاص دهد ما هم قول مساعدت تجهیز و تامین نیروهای انسانی کتابخانه سیار و ساخت کتابخانه جدید را در تمام مراحل می دهیم.

وی بناب را دروازه فرهنگی استان آذربایجان شرقی بیان کرد و گفت: امروزه باید از کتابخانه ها به عنوان پیشران های فرهنگی استفاده شود چرا که کتابخانه صرفاً جایی برای نگهداری کتاب و سالن مطالعه نیست بلکه کتابخانه ها می توانند میزبان مسابقات فرهنگی، قصه گویی، اجرای نمایش، محافل ادبی و فستیوال های اجتماعی و جشن ها باشند که موجب جذب و ایجاد علاقه در کودکان و نوجوانان به کتاب می شود.

وی با با بیان اینکه که آیندگان یک شهر و کشور در کتابخانه ها رشد می کنند و به عرصه میرسند، گفت: در دوران کرونا آموزش و پرورش نسل جوان را به اجبار به شبکه های اجتماعی سپردیم ولی به دلیل فروکشی بیماری کرونا و بازگشایی مدارس می توانیم از طریق فرهنگ سازی کودکان و نوجوانان را دوباره با کتاب و کتابخوانی آشتی دهیم.

بابایی با اشاره به پیشرفت تکنولوژی و همگامی کتابخوانی با این پیشرفت گفت: امروزه با وجود کتاب های صوتی کتابخوان ها و علاقه مندان به کتاب می توانند در هر شرایطی و به سهولت کتاب خود را مطالعه کنند.

وی در پایان بیان کرد: در استان و شهرستان شبستر با راه اندازی سایت “الو کتاب” توانسته ایم کتاب را به آسانی به دست علاقه مندان برسانیم و  امید است که بتوانیم فرهنگ کتاب و کتابخوانی را در شهرستان بناب نیز به وسیله مسئولان و نهادهای آموزشی از جمله آموزش و پرورش و در جایگاه مهم تر خانواده با تکنولوژی جدید به فرزندان خود بیاموزیم.

انتهای پیام/