عنایت ویژه امام خامنه‌ای به سیستان و بلوچستان/ چرا رهبر انقلاب توصیه به دیدار مرحوم مولوی ساداتی داشتند؟
عنایت ویژه امام خامنه‌ای به سیستان و بلوچستان/ چرا رهبر انقلاب توصیه به دیدار مرحوم مولوی ساداتی داشتند؟
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: تبعید مقام معظم رهبری به ایرانشهر نقطه عطفی در تاریخ استان و انقلاب اسلامی بوده است و در شخص مقام معظم رهبری، استان ما و انقلاب اسلامی تأثیر داشت.

به گزارش صدای بناب به نقل از خبرگزاری تسنیم از ایرانشهر، آیت‌الله مصطفی محامی ظهر امروز، یکشنبه، با حضور در شهرستان ایرانشهر و شرکت در همایش خورشید ولایت ایرانشهر با اشاره به حدیثی از صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا(ع) اظهار داشت: “مَن أصعَدَ إلَى اللّه خالِصَ عِبادَتِهِ أهبَطَ اللّهُ إلَیهِ أفضَلَ مَصلَحَتِهِ”؛ هر کس عبادت خالص خود را به‌سوی خدا بفرستد خداوند نیز بهترین مصلحت را برای او نازل می‌کند.

امام جمعه زاهدان افزود: مصلحت و کمال انسان طبیعتاً در مادیات و رفاهیات زندگی نیست و حضرت فاطمه(ع) از مصادیق همین حدیث شریف است که ایشان بندگی خالص خود را برای خداوند قرار داد اما به‌عوض مادیات نصیب او نشد بلکه خداوند متعال بهترین مصلحت را برای او نازل کرد و “کوثر” و منبع خیر کثیر نام گرفت و علی‌رغم عمر کوتاهی که داشت توانست نقش ویژه ایفا کند و مادر ائمه اطهار(ع) باشد.

آیت‌الله محامی بیان داشت: این مصلحت به‌معنای آرامش و رفاه نیست بلکه در اثربخش بودن و تأثیرگذاری در عالم آفرینش است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز یکی دیگر از مصادیق این حدیث شریف است و ایشان در ابتدای راه به‌عنوان یک طلبه به‌دنبال بندگی خداوند متعال و مجاهدت در راه خدا بودند و بهترین مصلحت برای ایشان آسایش و رفاه نیست بلکه در زندان و تبعید به‌سر می‌بردند و حکومتی که احساس خطر می‌کند و برای دور کردن ایشان از عرصه جهاد دست به تبعید می‌زند اما رهبر معظم انقلاب پس از تبعید به ایرانشهر همان‌جا را تبدیل به مرکز فعالیت‌های جهادی خود و مرکز انقلاب، اتحاد و همبستگی جامعه اسلامی می‌کنند.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: تبعید مقام معظم رهبری به ایرانشهر نقطه عطفی در تاریخ استان، انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری داشت و در شخص مقام معظم رهبری، استان ما و انقلاب اسلامی تأثیرگذار بود.

آیت‌الله محامی گفت: رهبر معظم انقلاب در آن دوران یک طلبه درس‌خوانده بودند که پس از تبعید به شهرستان ایرانشهر با فضای جدیدی از اقوام و مذاهب، اقشار مختلف از جمله علما و دانشگاهیان از شیعه و اهل‌سنت، سیستانی و بلوچ روبه‌رو می‌شوند و نسبت به اقوام و مذاهب شناخت پیدا می‌کنند و این نگاه جامع و روشنی که امروزه مقام معظم رهبری از آن برخوردار هستند و بیان می‌کنند: “احیای تمدن نوین اسلامی جز با تعامل شیعه و اهل‌سنت امکان‌پذیر نیست” یک سابقه و پیشینه ممتد دارد که نقطه شروع آن ایرانشهر بوده است.

وی ابراز کرد: مقام معظم رهبری پس از انقلاب در چند جلسه مطرح کردند که امام خمینی(ره) نیز برای سیستان و بلوچستان اهمیت خاصی قائل بودند و به‌واسطه سابقه حضور بنده در استان، اولین مأموریت من پس از انقلاب سفر به سیستان و بلوچستان بود و رأی خود به جمهوری اسلامی را در مسیر بلوچستان و در شهرستان بم به صندوق انداختم.

وی اضافه کرد: همین مأموریت باعث ارتباطات بیشتر ایشان می‌شود و با سفر به شهرستان سراوان دیداری با مرحوم مولوی عبدالعزیز ساداتی داشتند و پس از آن همواره ذکر خیر ایشان را داشتند و عنوان می‌کردند؛ “قدر مولوی عبدالعزیز را بدانید چرا که ایشان از انقلابی‌های قبل از انقلاب است”، و بنده گمان کردم این آشنایی در زمان تبعید رخ داده است اما به‌گفته مولوی عبدالصمد ساداتی فرزند مولوی عبدالعزیز تا قبل از انقلاب دیداری حاصل نشده و تنها مکاتبه وجود داشته است اما بعد از مأموریت امام خمینی(ره) به رهبر معظم انقلاب، ایشان در سراوان حاضر می‌شوند و با مولوی عبدالعزیز ساداتی دیدار داشتند و نسبت به ایشان نگاه ویژه داشتند و حتی هنگام حضور یکی از رؤسای جمهور در شهرستان سراوان توصیه کرده بودند؛ “به دیدار مولوی عبدالعزیز ساداتی هم بروید”.

آیت‌الله محامی ادامه داد: با وجود این ارتباطات یک نگاه جامع در مقام معظم رهبری ایجاد می‌شود به‌گونه‌ای که بنده در گذشته از مقام معظم رهبری سؤالی مطرح و عرض کردم؛ “آیا برای رشد علمی، مدیریتی، اقتصادی و حقوق شهروندی اهل‌سنت حد خاصی مد نظر است؟”، که ایشان بیان فرمودند؛ “خیر، محدودیتی وجود ندارد”، و این نکته مهم را متذکر شدند که باید به‌گونه‌ای عمل شود تا همه زیر چتر نماینده ولی فقیه باشند زیرا جایگاه نماینده ولی فقیه چنین چیزی را اقتضا می‌کند.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر حقوق شهروندی برای همه اقوام و طوایف تأکید کرده‌اند و حتی در جلسه‌ای مطرح می‌کردند؛ “اگر کسی انقلاب را قبول ندارد اما شهروند ماست باید حقوق شهروندی او را تأمین کنیم”، و این نگاه جامع، پیشرفته و روشن برگرفته از همین‌جاست.

وی گفت: تبعید مقام معظم رهبری به ایرانشهر در شناخت مردم استان هم تأثیر داشت و هنگام سیل ایرانشهر به مردم مددرسانی داشتند و یک دوستی دوجانبه ایجاد شد و اگر ایشان خود را از ایرانشهر و ایرانشهر را از خود می‌دانند مردم ایرانشهر نیز همین ارتباط را دارند و همواره این جهت را ابراز کرده‌اند.

آیت‌الله محامی بیان داشت: پس از اینکه حضرت آقا در جایگاه رهبری نظام اسلامی قرار می‌گیرند مسیر انقلاب را در همین مسیر هدایت می‌کنند.

وی افزود: این ارتباط عمیق و عنایت ویژه مقام معظم رهبری به سیستان و بلوچستان باعث شده است همواره به استان اهتمام داشته باشند و هر کجای استان نیاز بوده است، شخصاً ورود کرده‌اند و حتی در پروژه‌هایی که نیاز به اجازه ایشان و برداشت از صندوق توسعه ملی داشته است، اجازه برداشت داده‌ و توصیه و تأکید داشته‌اند و حتی در دیدار اخیر با مردم استان گلایه داشتند که توصیه‌ها کمتر عمل شده است که البته در دوره جدید رئیس جمهور اهتمام ویژه به توصیه‌های مقام معظم رهبری دارند و از طرف دیگر نگاه مسئولان به استان جلب شده است و استاندار جهادی هم کنار سایر مسئولان پیگیر امورات هستند و شتاب پیشرفت‌ها در استان مطلوب است.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: این جهت را باید قدر بدانیم و از این فرصت طلایی استفاده کنیم و اجازه ندهیم با کارهای حاشیه‌ای، درگیری‌ها و آشوب‌ها خواسته دشمن تحقق یابد بلکه سعی کنیم با هوشیاری در راستای حفظ وحدت و امنیت ملی زمینه را فراهم کنیم تا شتاب پیشرفت استان با سرعت بیشتری پیش برود و به‌زودی شاهد شکوفایی استان باشیم.

آیت‌الله محامی گفت: خدمت متولیان کار عنوان کردم که از فرصت برگزاری همایش خورشید ولایت در چند جهت استفاده شود؛ ابتدا این‌که ابعاد مختلف شخصیتی مقام معظم رهبری را بیان کنیم تا مردم آشنایی بیشتری با ابعاد شخصیتی مقام معظم رهبری پیدا کنند و از طرف دیگر بتوانیم به حل مشکلات شهرستان کمک کنیم و موج فرهنگی در سطح استان و شهرستان ایجاد کنیم تا مردم از آن بهره‌مند باشند.

در چهاردهمین همایش خورشید ولایت از کتاب “آقای ایرانشهر” تازه‌ترین اثر انتشارات انقلاب اسلامی که خاطرات حضور مقام معظم رهبری در دوران تبعید به شهرستان ایرانشهر را بیان می‌کند‌ رونمایی شد.

  • منبع خبر : خبرگزاری تسنیم