غربالگری سلامت ۴۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال آذربایجان شرقی
غربالگری سلامت ۴۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال آذربایجان شرقی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از غربالگری سلامت ۴۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال آذربایجان شرقی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صدای بناب به نقل از خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی نقی پور گفت: در قالب طرح پویش ملی سلامت ۷۰ درصد جمعیت چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفری استان آذربایجان شرقی از نظر فشارخون و دیابت بررسی می‌شوند.

 نقی پور افزود: اجرای این طرح باعث شناسایی فشار خون و دیابت پنهان جمعیت استان می‌شود و تک به تک افراد در این طرح مورد بررسی قرار می‌گیرند که طرحی بسیار مهم و محوری در نظام سلامت ایران به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه پویش ملی سلامت در قالب غربالگری فشار خون و دیابت با قدرت در آذربایجان شرقی ادامه دارد گفت: این پویش تاثیر بسیار زیادی در کاهش هزینه‌های درمان در کشور خواهد داشت.

 نقی پور غربالگری افراد و شناسایی بیماری فشارخون و دیابت را باعث کاهش مشکلات قلبی و عروقی، کاهش مشکلات درمانی و تخت‌های بیمارستان و هزینه‌های موجود دانست و ادامه داد: شناسایی و غربالگری تک به تک جمعیت استان جزو ماموریت‌های مهم تمام معاونت‌ها و کادر دانشگاه علوم پزشکی است و ما خود را در خدمت جامعه، بهداشت و سلامت کشور و استان می‌دانیم.

وی از شناسایی تعداد یک هزار و ۳۰۰ مادر باردار در جریان اجرای طرح ملی سلامت غربالگری فشار خون و دیابت در آذربایجان شرقی خبر داد.

 نقی پور با بیان اینکه شناسایی این تعداد مادر باردار در این طرح که پیش از این تحت مراقبت شبکه بهداشت استان نبودند برای دانشگاه علوم پزشکی تبریز گام بسیار بزرگی است افزود: وقتی مشکلات مادر بارداری به موقع تشخیص داده شود و تحت مراقبت قرار گیرد عوارض ناشی از بیماری‌ها کاهش می‌یابد.

وی یادآور شد: همه باید دست به دست هم دهیم تا در راستای اجرای این طرح بتوانیم تمامی جمعیت را تحت غربالگری قرار داده و تلاش کنیم که ۱۰۰ درصد جمعیت استان از نظر فشارخون و دیابت غربالگری شوند.

 نقی پور روند اجرای طرح ملی پویش سلامت در آذربایجان شرقی را خوب ارزیابی کرد و گفت: طرح در استان به خوبی پیش می‌رود، اما باز هم ظرفیت استان ایجاب می‌کند که عملکرد بهتری داشته باشیم.

وی با اشاره به لزوم در نظر گرفتن اقدامات ترغیبی و تشویقی برای شهرستان‌های موفق در اجرای این طرح و کمک برای شهرستان‌هایی که در این طرح روند کندتری دارند گفت: نحوه عملکرد نیرو‌های شرکتی دانشگاه در این پویش نیز مدنظر دانشگاه است.

 نقی پور با تاکید بر شان و جایگاه بالای کادر بهداشت و درمان در جامعه یادآور شد: ما به وجود همکاران زحمتکش کادر بهداشت و درمان افتخار می‌کنیم که همیشه در میدان حاضر هستند و توانمندی خود را نشان می‌دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز مجموع جمعیت آذربایجان شرقی برای اجرای طرح فوق را ۲ میلیون و ۷۳۷ هزار نفر اعلام کرد که علاوه بر افراد بالای ۱۸ سال مادران باردار در تمام رده‌های سنی را نیز در بر می‌گیرد.

  • منبع خبر : خبرگزاری صداو سیما مرکز آذربایجان شرقی