فعالیت ۸۵۰ واحد تبدیلی و غذایی در آذربایجان شرقی
فعالیت ۸۵۰ واحد تبدیلی و غذایی در آذربایجان شرقی
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: این استان با دارا بودن ۸۵۰ واحد تبدیلی و غذایی با ظرفیت ۵.۵ میلیون تن رتبه سوم کشوری را در این حوزه به خود اختصاص داده است.

به گزارش صدای بناب به نقل از خبرگزاری صداوسیما؛ افشانی با بیان اینکه آذربایجان شرقی در بسیاری از حوزه‌های فرآوری از رتبه‌های بالایی برخوردار است گفت: در فرآوری انگور، بسته‌بندی خرما، فرآوری تخم مرغ، بسته‌بندی عسل و خشکبار رتبه اول و در سردخانه‌ها رتبه دوم کشور را دارد.

وی همچنین از فعالیت ۱۹ واحد فرآوری گیاهان دارویی در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: با جذب سرمایه گذار و سرمایه‌گذاری در بخش فرآورده‌های گیاهان دارویی آذربایجان شرقی در حال تبدیل شدن به قطب اول فرآورده‌های گیاهان دارویی در کشور است.

افشانی بخش عمده تولیدات صنایع تبدیلی استان را فرآوری میوه‌ها شامل لواشک، غوره، کنسانتره و محصولات لبنی اعلام کرد و گفت: صنایع تبدیلی در سه حوزه سورتینگ، بسته‌بندی، فرآوری و نگهداری تکمیل کننده زنجیره تولید است و امنیت غذایی را ضمانت می‌کند علاوه بر این توسعه این صنایع باعث کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و اشتغال ۱۲ هزار نفر در استان شده است.

وی درباره راه اندازی صنایع تبدیلی جدید در استان گفت: متقاضیان صنایع تبدیلی برای دریافت مجوز این صنایع نه تنها مشکل و محدودیتی ندارند که از حمایت سازمان جهاد کشاورزی هم برخوردارند و حتی برای محصولاتی که در استان تولید نمی‌شود شرایط ایجاد صنایع تبدیلی فراهم است و رتبه اول استان در بسته‌بندی و فرآوری خرما گواهی بر این ادعاست.

وی افزود: آذربایجان شرقی به دلیل نزدیکی به بازار‌های آسیای میانه از موقعیت خوبی برای صادرات محصولات صنایع تبدیلی به این منطقه از جمله کشور‌های عراق و ترکیه برخوردار است به همین دلیل با حمایت از این صنایع و صادرکنندگان زمینه توسعه صادرات فراهم شده است.

افشانی با تاکید بر توسعه صنایع تبدیلی در آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر محصولات کشاورزی به صورت خام فروشی در بازار عرضه می‌شود و این فرایند باعث افزایش ضایعات محصولات کشاورزی شده است.

  • منبع خبر : خبرگزاری صداو سیما مرکز آذربایجان شرقی