مراکز اسناد و کتابخانه ملی حافظه تاریخی و هویتی کشور هستند
مراکز اسناد و کتابخانه ملی حافظه تاریخی و هویتی کشور هستند
معاون امنیتی و انتظامی استاندار آذربایجان شرقی گفت: مجموعه مراکز اسناد و کتابخانه ملی، حافظه تاریخی و هویتی کشور محسوب می شود و از اسناد موجود در آن‌ها می توان برای اثبات هویت و تمدن خود استفاده کرد.

به گزارش پایگاه خبری صدای بناب به نقل از خبرگزاری ایرنا، «جعفر رزمی» روز یکشنبه در مراسم معارفه سرپرست مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمالغرب در تبریز افزود: کشورهایی که تاریخ زیاد طولانی در دنیا ندارند، به دنبال تاریخ سازی برای خود هستند و تلاش می کنند هویت های جعلی برای خود بسازند و در این روند با مصادره مشاهیر ملی کشورهای مختلف و مطرح کردن آن ها در مجامع بین المللی، نشان دهند که ملت های باسابقه هستند.

وی اظهار کرد: ادعای کشورهای مختلف نسبت به سرزمین های دیگر در راستای تاریخ سازی بوده و با اسناد تاریخی می توان ادعای کذب این کشورها را ثابت کرد.

اسناد تاریخی موجود در کشور گویای اصالت مالکیت ایران بر جزایر سه گانه است

معاون امنیتی و انتظامی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ادعای مالکیت جزایی سه گانه جمهوری اسلامی از سوی امارات متحده عربی، گفت: شواهد و اسناد تاریخی متعددی وجود دارد که گویای سابقه تمدنی و اصالت این جزایر و مالکیت کشور ما بر این جزایر و ادعای کذب این کشور است.

رزمی، با بیان اینکه تبریز دارای سابقه تاریخی زیادی است، ادامه داد: اگر بتوان اسناد موجود این شهر را در اختیار جوانان قرار داد، آنان با هویت تاریخی خود مطلع و آشنا خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه عمده تلاش تمدن غرب، فاصله انداختن بین هویت ملت ها با نسل فعلی است، یادآور شد: در تمدن غرب به زمان حال بیشتر توجه می کنند ولی در آیات و روایت های قرآنی ما بر عبرت گیری از گذشته تاکید شده است.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به پیشرفت های کنونی در زمینه فناوری و تکنولوژی، گفت: این فناوری های پیشرفته، امکان جمع آوری داده های بیشتری را برای ثبت و ضبط اسناد تاریخی فراهم کرده است و باید از آن ها در این زمینه استفاده کرد.

رزمی، با اشاره به اهمیت حفظ تاریخ شفاهی، ادامه داد: باید در این زمینه نیز تلاش بیشتری شود و از این حوزه غافل نماند زیرا این تاریخ شفاهی در مقاطع تخصصی قابل استفاده است.

مراکز اسناد و کتابخانه ملی حافظه تاریخی و هویتی کشور هستند

۳۰ میلیون برگ سند تاریخی در مرکز اسناد شمالغرب جمع آوری شده است

رییس سابق مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمالغرب نیز در این مراسم گفت: در زمان کنونی ۳۰ میلیون برگ سند تاریخی از دوره صفویه تا کنون در این مرکز جمع آوری شده است.

«غلامعلی پاشازاده»، افزود: از این تعداد کمتر از سه میلیون برگ تنظیم و توصیف شده است و کمتر از چهار میلیون برگ سند در پروسه تنظیم قرار دارد و این میزان نسبت به اسناد موجود و ظرفیت های این منطقه، خیلی کم است.

وی با بیان اینکه برآورد آرشیو ( بایگانی) اسناد تاریخی در کشورها بر اساس «کیلومتر قفسه» است، اظهار کرد: بر اساس آمار سال ۱۳۶۸، آرشیو کشور ما یک کیلومتر است ولی در این میان آرشیو کشور مالزی ۶۰ کیلومترقفسه، استرالیا بیش از ۴۵۰ کیلومترقفسه و فرانسه بیش از ۶۰۰ کیلومترقفسه و در زمان کنونی این میزان خیلی بیشتر شده است.

رییس سابق مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمالغرب در تبریز با اشاره به اینکه در زمان کنونی در حوزه اسناد مکتوب در مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمالغرب با کمبود قفسه مواجه هستیم، ادامه داد: در سال جاری از بودجه استانی در حوزه تجهیزان این مرکز، هشت میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است و ۲ میلیارد ریال دیگر نیز به زودی تخصیص می یابد ولی این میزان اعتبار در حساب سازمان باقی مانده و به تجهیزات تبدیل نشده است.

وی یادآور شد: در حوزه کتاب، مجموعه کتاب ها و نشریات چاپ شده در سه استان تحت پوشش در این مرکز واسپاری شده و توجه به تاریخ شفاهی نیز نیاز به افزایش امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی است.

رییس سابق مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمالغرب در تبریز گفت: در این مرکز ۴۲ هزار و ۸۱۵ پرونده بررسی و ارزشیابی شده و در راستای گردآوری این پرونده ها از ادارات مختلف، ۶ هزار و ۷۲۸ متر فضای ادارات آزاد شده است.

پاشازاده، اهدای ۲۵۲ برگ عکس و سند از سوی مردم، تنظیم و توصیف ۲ هزار و ۶۴۶ پرونده، ۱۸۸ جلد نسخ اهدایی، واسپاری ۲ هزار و ۷۸۵ عنوان و هفت هزار و ۴۶ نسخه کتاب و ۴۴۰ عنوان نشریه به تعداد ۲ هزار و ۸۵۱ نسخه را از دیگر اقدامات این مرکز اعلام کرد.

مراکز اسناد و کتابخانه ملی حافظه تاریخی و هویتی کشور هستند

اسناد تاریخی باید مانند فرزندان تاریخ محافظت شوند

سرپرست جدید مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمالغرب در تبریز نیز در این مراسم با بیان اینکه در کشور ما که داعیه دار فرهنگی هستیم به امور و مجموعه های فرهنگی به عنوان امور ثانویه نگاه می شود، گفت: همه اسناد تاریخی باید مانند فرزندان تاریخ محافظت شوند.

«جهانبخش سلمانیان»، افزود: ایجاد حساسیت و تغییر نگاه مسوولان نسبت به مقوله فرهنگی و اهمیت دادن به اسناد تاریخی و جلب اعتماد عمومی و مشارکت مردمی در اولویت کاری این مرکز قرار خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اعتماد سازی در بین مردم برای ارایه اسناد و منابع تاریخی موجود در خانه های آنان به این مرکز، اظهار کرد: این مرکز تنها محلی برای آرشیو اسناد تاریخی نخواهد بود بلکه به یک موزه و گالری اسناد برای رجوع محققان و پژوهشگران تبدیل خواهد شد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا