معاون فرماندار بناب: ۹۰ درصد مشکل تالاب قره قشلاق بحث حقابه آن است / رئیس محیط زیست بناب: در سال ۱۴۰۱ تنها ۱۰ درصد حق آبه تالاب پرداخت شد
معاون فرماندار بناب: ۹۰ درصد مشکل تالاب قره قشلاق بحث حقابه آن است / رئیس محیط زیست بناب: در سال ۱۴۰۱ تنها ۱۰ درصد حق آبه تالاب پرداخت شد
در جلسه کمیته محلی تالاب بین المللی قره قشلاق به میزبانی بناب به مشکلات اصلی این تالاب بخصوص بحث حق آبه آن اشاره و بر ضرورت پرداخت آن تاکید شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای بناب، فیروز مبین ظهر امروز در جلسه کمیته محلی مدیریت تالاب قره قشلاق و کارگروه تخصصی مدیریت آب که با حضور نمایندگانی از شهرستان های بناب، ملکان، میاندوآب و چهاربرج برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر می توان گفت ۹۰ درصد مشکل تالاب قره قشلاق بحث حقابه آن است.

معاون فرماندار شهرستان بناب عدم تامین و پرداخت به موقع حق آبه تالاب قره قشلاق از شهرستانهای بالادستی را علتی بر خشک شدن این تالاب عنوان کرد و گفت: متاسفانه شهرستان های بالادست حقابه مشخص شده را پرداخت نمی کنند و در سال گذشته کمتر از ۱۰ درصد از حق آبه به این تالاب پرداخت شد.

 وی افزود: یکی از منابع آبی که بیش از نیمی از حق آبه تالاب قره قشلاق را تامین می‌کند زرینه‌رود است که متاسفانه به دلایل مختلف حقابه مشخص شده از این رودخانه نیز برای تالاب منطقه پرداخت نمی شود.

معاون فرماندار شهرستان بناب در پایان با اشاره به برخی از برداشت های آب توسط کشاورزان به صورت غیر مجاز از مسیر های آبی به سمت این تالاب گفت: این کار نشان می‌دهد که موضوع خشکسالی بحث مهمی بوده و کشاورزان منطقه مجبور به انجام چنین کاری می شوند.

در ادامه این جلسه رئیس اداره محیط زیست شهرستان بناب با اشاره به اینکه حقابه مشخص شده برای تالاب قره قشلاق ۶۴ میلیون مترمکعب است، گفت: از این مقدار ۴۵ درصد از حق آبه می بایست از طریقزرینه رود و ۵۵ درصد مابقی می‌بایست از سایر منابع آبی مشخص شده تامین شوند.

میکائیل نقوی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ کمتر از ۱۰ درصد از حق آبه تالاب قره قشلاق پرداخت شد، گفت: از میزان ۶۴ میلیون متر مکعب در سال گذشته چیزی حدود تنها ۶ میلیون متر مرکب آب وارد تالاب قره قشلاق شده است.

وی با اشاره برداشت‌های غیرمجاز از مسیر انتقال حقابه تالاب قره قشلاق گفت: متأسفانه عده‌ای با استفاده از پمپ از این مسیر آب برداشت می کنند که باعث کاهش حق آبه تالاب شده است.

نقوی در انتها در تشریح برخی از عملکردها  و اقدامات احیای تالاب قره قشلاق توسط محیط زیست بناب گفت: بهسازی جاده اصلی تالاب، گشت و کنترل در تالاب توسط ۸ نفر جهت جلوگیری از شکار بی رویه پرندگان، احداث برج مراقبت و  از جمله اقدامات در این تالاب از طرف محیط زیست بناب میباشد.

گزارش تصویری؛

  • نویسنده : داود زیبائی