نشست فوق‌العاده در الیزه درباره ناآرامی‌ها/بازگشت ماکرون به پاریس
نشست فوق‌العاده در الیزه درباره ناآرامی‌ها/بازگشت ماکرون به پاریس
در سومین شب اعتراضات متوالی در فرانسه نیروهای پلیس ضمن سرکوب شدید معترضان دستکم ۶۶۷ نفر را بازداشت کردند.

به گزارش صدای بناب به نقل از خبرگزاری مهر فرانسه شب گذشته برای سومین شب متوالی شاهد اعتراضات گسترده علیه قتل یک نوجوان ۱۷ ساله توسط پلیس این کشور بود.

 

در جریان این اعتراضات گسترده ده ها نفر زخمی شدند، همچنین بنابر اعلام منابع محلی پلیس این کشور دستکم ۶۶۷ نفر را بازداشت کرده است.

 

همچنین پلیس فرانسه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که طی درگیری‌های شامگاه گذشته ۲۴۹ نفر از نیروهای پلیس زخمی شده اند.

 

منابع خبری همچنین گزارش دادند که در پی این اعتراضات امانوئل ماکرون در نظر دارد امروز جمعه نشستی فوق‌العاده را در کاخ الیزه با حضور مسئولان این کشور در راستای بررسی ناآرامی‌های اخیر برگزار کند.

 

وزیر حمل و نقل فرانسه نیز اعلام کرد که معترضان در جریان ناآرامی‌های روز گذشته ۲۰ دستگاه اتوبوس حمل و نقل عمومی را به آتش کشیدند.

 

در همین راستا خبرگزاری فرانسه ظهر امروز جمعه گزارش داد: امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه نشست خبری خود با خبرنگاران در حاشیه نشست اتحادیه اروپا در بروکسل را لغو کرد و به دلیل ناآرامی‌های اخیر عازم پاریس شد.

 

خبرگزاری رویترز گزارش داد که الیزابت بورن نخست وزیر فرانسه تاکید کرد: در نشستی که امروز با امانوئل ماکرون رئیس جمهور خواهیم داشت همه گزینه‌ها برای بازگشت آرامش به کشور را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز با صدور بیانیه‌ای درباره حادثه تیراندازی پلیس که به قتل یک شهروند فرانسوی منجر شد، به شدت ابراز نگرانی کرد و این رخداد را فرصتی برای از بین بردن پدیده تبعیض نژادی در اعمال قانون دانست.

 

کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس جمهور فرانسه آماده اتخاذ مکانیسمی برای حفظ امنیت بدون محدودیت است.

 

این اعتراضات در واکنش به قتل یک راننده ۱۷ ساله مرسدس بنز توسط یک افسر پلیس در روز ۲۷ ژوئن در شهر نانت آغاز شد. پس از این رخداد اعتراضات مردمی به سایر شهرهای بزرگ مانند تولوز، لیون، مارسی و استراسبورگ گسترش یافت.

 

طی این اعتراضات تاکنون ده‌ها ماشین پلیس در آتش سوخته شده، موسسات و ساختمان های ادارات به آتش کشیده شدند و مؤسسات آموزشی نیز آسیب دیدند.

 

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی ضمن اشاره به توسعه دامنه اعتراضات مردم فرانسه علیه پلیس این کشور، گزارش داد: در حالی که امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه تلاش کرد تا ناآرامی‌ها پس از تیراندازی مرگبار پلیس به یک نوجوان را مهار کند اعتراضات در شهرهای بزرگ این کشور به سومین شب کشیده شد.

 

در همین راستا چهل هزار نیروی پلیس در سراسر فرانسه برای مقابله با اعتراضات مستقر شده‌اند تا هر گونه اعتراض را سرکوب نمایند.

 

اعتراضات در برخی شهرهای فرانسه تا جایی گسترش پیدا کرده که در این شهرها مقررات منع رفت و آمد برقرار شده است.

 

والری پکرس مسئول اداره منطقه پاریس بزرگ نیز گفت که فعالیت اتوبوس‌ها و ترامواها از ساعت ۹ شب به بعد متوقف خواهد شد. پلیس فرانسه نیز پنجشنبه شب گفت که در شهرهای مارسی، لیون، پو و تولوز آتش‌سوزی‌هایی رخ داد. پلیس مارسی، دومین شهر فرانسه، نیز به سمت جوانان معترض گاز اشک‌آور شلیک کرد.

 

ژرالد دارمانن وزیر کشور فرانسه پنجشنبه در موضع‌گیری علیه معترضان گفت: پاسخ دولت باید به شدت محکم باشد.قتل نوجوان ۱۷ ساله در روز روشن به دست پلیس فرانسه و ارایه گزارش دروغ از واقعه‌ای که از آن به «آمریکایی شدن پلیس فرانسه» تعبیر شده است، فاجعه‌ای دیگر در پرونده ژاندارم‌های خشمگین این کشور ثبت و آتش خشم شهروندان فرانسوی را به عطش انتقام تبدیل کرد.

 

ویدئویی که از این حادثه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد که یک افسر پلیس راننده‌ای را به زور اسلحه متوقف کرد اما زمانی که خودرو دوباره شروع به حرکت می‌کند، اقدام به شلیک کرد. در این ویدئو صدایی به گوش می‌رسد که می‌گوید: «با گلوله‌ای در سر می‌روی.» گستردگی اعتراض‌ها در سراسر فرانسه در واکنش به قتل موجب شد که ماکرون پنجشنبه دستور تشکیل یک هسته بحران را صادر کند و رسانه‌هایی همچون روزنامه پرشمارگان «لو فیگارو» این سوال را مطرح کنند که آیا فرانسه به فضای «جنگ داخلی» تبدیل می‌شود؟

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر